Amerikaner i DK
Amerikaner i DK
Hejsa.
Jeg håber i kan hjælpe mig.
Jeg er 38 år og har boet i Danmark hele mit liv.
Sagen er den at jeg nu har mødt en amerikaner. Han har før været gift med en dansker og har en søn på 6 som bor i Danmark hos sin mor. Han havde arbejdstilladelse og visa til at blive i Danmark.
Efter ca 4 års ægteskab,ville hun skilles. Han beholdte sit job og tilladelse til at blive i Danmark,men pga skilsmissen gik han ned med flaget og blev taget i at køre spiritus kørsel. Politiet tog hans pas fordi han ikke på stedet kunne betale 10.000 kr for bøden.
Dette er nu lidt over 1 år siden. Han befinder sig i tyskland og vil gerne tilbage til Danmark. men han må ikke rejse over grænsen uden sit pas og det forlanger politiet han skal for at få sit pas. Han vil gerne betale sin gæld af og begynde et liv sammen med mig.
Hvad er vores muligheder??
Ville det være bedste at bruge sveriges muligheden,for at få en fremtid sammen? Eller kan han søge om visum igen, da han har haft det før?
Vi er totalt lost i alle disse regler....
'Håber i kan råde os lidt.
På forhånd tak
Knus Miccy
Jeg håber i kan hjælpe mig.
Jeg er 38 år og har boet i Danmark hele mit liv.
Sagen er den at jeg nu har mødt en amerikaner. Han har før været gift med en dansker og har en søn på 6 som bor i Danmark hos sin mor. Han havde arbejdstilladelse og visa til at blive i Danmark.
Efter ca 4 års ægteskab,ville hun skilles. Han beholdte sit job og tilladelse til at blive i Danmark,men pga skilsmissen gik han ned med flaget og blev taget i at køre spiritus kørsel. Politiet tog hans pas fordi han ikke på stedet kunne betale 10.000 kr for bøden.
Dette er nu lidt over 1 år siden. Han befinder sig i tyskland og vil gerne tilbage til Danmark. men han må ikke rejse over grænsen uden sit pas og det forlanger politiet han skal for at få sit pas. Han vil gerne betale sin gæld af og begynde et liv sammen med mig.
Hvad er vores muligheder??
Ville det være bedste at bruge sveriges muligheden,for at få en fremtid sammen? Eller kan han søge om visum igen, da han har haft det før?
'Håber i kan råde os lidt.
På forhånd tak
Knus Miccy
-
Kim P. Nyberg
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
Re: Amerikaner i DK
Øhh, Hvorfor skulle han dog søge visum til Danmark? Amerikanske statsborgere kan indrejse visumfrit til Danmark. Men han har naturligvis et problem, når han ikke er i besiddelse af noget pas. Der er jo en årsag til, at myndighederne har taget hans pas.
Når problemet med passet eventuelt er løst, ville det nemmeste være, at du tager ned til ham i Tyskland og bor dér i mindst 10 uger. Der er sådan set ingen grund til at tage til Sverige, det er kun at løbe over åen efter vand. Derefter kan I sammen vende tilbage til Danmark på baggrund af EU-retten.
Når problemet med passet eventuelt er løst, ville det nemmeste være, at du tager ned til ham i Tyskland og bor dér i mindst 10 uger. Der er sådan set ingen grund til at tage til Sverige, det er kun at løbe over åen efter vand. Derefter kan I sammen vende tilbage til Danmark på baggrund af EU-retten.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser
Han kan vel få et nyt pas på den amerikanske ambassade.
Tak for det hurtige svar.
Jeg ved jo godt der er en grund til at Danmark tog hans pas...og dette skal han bøde for! Men når så bøden er betalt,bordet er rent...hvad så?
For at han kan blive i Danmark så skal jeg gifte mig med ham...korrekt? Eller er der muligt uden...evt pga hans søn? Jeg mener jeg elsker ham,men vil ikke bare gifte mig før jeg er helt sikker.....
Problemet er jo tilladelsen til af forblive i Danmark....arb osv..... Hvad nu hvis han havde opholdt sig ulovligt i tyskland/ danmark? I det sidste år?
Hvad mener du med at han kan rejse ind i Danmark uden visum?
Han skal vel stadig søge selvom han er amerikaner??
På forhånd desperat tak ;0)
Åhhh...hvor er det dog besværligt at forelske sig i en fra et andet land.....
Jeg ved jo godt der er en grund til at Danmark tog hans pas...og dette skal han bøde for! Men når så bøden er betalt,bordet er rent...hvad så?
For at han kan blive i Danmark så skal jeg gifte mig med ham...korrekt? Eller er der muligt uden...evt pga hans søn? Jeg mener jeg elsker ham,men vil ikke bare gifte mig før jeg er helt sikker.....
Problemet er jo tilladelsen til af forblive i Danmark....arb osv..... Hvad nu hvis han havde opholdt sig ulovligt i tyskland/ danmark? I det sidste år?
Hvad mener du med at han kan rejse ind i Danmark uden visum?
Han skal vel stadig søge selvom han er amerikaner??
På forhånd desperat tak ;0)
Åhhh...hvor er det dog besværligt at forelske sig i en fra et andet land.....
Ja, I skal være gift eller kunne dokumentere mindst 18 måneders samliv for at kunne søge fs efter både danske og EU-regler.
Og et nyt pas kan som sagt udstedes på USA's ambassade i Berlin, eller måske et amerikansk konsulat.
Men som du sikkert ved er der ingen grænsekontrol mellem Danmark og Tyskland, så risikoen for at blive snuppet ved grænsen er jo forholdsvis lav.
Hvis I vil giftes i Danmark, forudsætter det dog, at han har lovligt ophold i Danmark. Men hvis han har lovligt ophold i Tyskland, kan I jo også blive gift der.
Hvis han derimod opholder sig illegalt i Tyskland, er sagen mere speget. Så må I se at blive gift i et land, som han lovligt kan rejse til.
En amerikansk statsborger skal normalt ikke søge visum til Danmark - kun for studier og lignende. Derimod skal han jo søge om en egentlig opholdstilladelse eller et opholdskort til Danmark.
Og et nyt pas kan som sagt udstedes på USA's ambassade i Berlin, eller måske et amerikansk konsulat.
Men som du sikkert ved er der ingen grænsekontrol mellem Danmark og Tyskland, så risikoen for at blive snuppet ved grænsen er jo forholdsvis lav.
Hvis I vil giftes i Danmark, forudsætter det dog, at han har lovligt ophold i Danmark. Men hvis han har lovligt ophold i Tyskland, kan I jo også blive gift der.
Hvis han derimod opholder sig illegalt i Tyskland, er sagen mere speget. Så må I se at blive gift i et land, som han lovligt kan rejse til.
En amerikansk statsborger skal normalt ikke søge visum til Danmark - kun for studier og lignende. Derimod skal han jo søge om en egentlig opholdstilladelse eller et opholdskort til Danmark.
Endnu engang tusinde tak for hurtigt svar.
Nu er jeg lidt klogere......
Vil dog ikke forsøge at få et pas i Tyskland,da han gerne vil have rent bord hos det danske politi og betale sin gæld af . Så han kan besøge sin søn her i DK uden problemer
Nu går turen så til Tyskland med den hvide kjole og en smuk buket....
Tak for hjælpen.
Nu er jeg lidt klogere......
Vil dog ikke forsøge at få et pas i Tyskland,da han gerne vil have rent bord hos det danske politi og betale sin gæld af . Så han kan besøge sin søn her i DK uden problemer
Nu går turen så til Tyskland med den hvide kjole og en smuk buket....
Tak for hjælpen.
-
fundiver199
Det første skridt må da være, at manden tager hen til det danske politi og ordner det gamle mellemværende med dem og får sit pas udleveret. Det er ikke mere ulovligt at krydse den dansk-tyske grænse uden et pas end at opholde sig i Tyskland uden et pas, så det er slet ikke der, problemet ligger.
Selvfølgelig er der en mininal risiko for, at nogle kunne stoppe ham på hans vej imod den danske politistation og spørge ham, hvorfor han ikke har et pas. Men han kan jo også risikere at blive stoppet på gaden i Tyskland og stillet det samme spørgsmål der.
Og i begge tilfælde må han jo bare svare det, som er sandheden, nemlig at hans pas ligger på xx politistation i Danmark, hvor han i øvrigt er på vej hen for at hente det. Det kan en myndighedsperson jo relativt let få bekræftet ved simpelthen at ringe til xx politistation og spørge, om hans udsagn er korrekt.
Selvfølgelig er der en mininal risiko for, at nogle kunne stoppe ham på hans vej imod den danske politistation og spørge ham, hvorfor han ikke har et pas. Men han kan jo også risikere at blive stoppet på gaden i Tyskland og stillet det samme spørgsmål der.
Og i begge tilfælde må han jo bare svare det, som er sandheden, nemlig at hans pas ligger på xx politistation i Danmark, hvor han i øvrigt er på vej hen for at hente det. Det kan en myndighedsperson jo relativt let få bekræftet ved simpelthen at ringe til xx politistation og spørge, om hans udsagn er korrekt.
Hvis han har lovligt ophold i Tyskland og noget tysk id, så behøver han jo strengt taget ikke at være i besiddelse af et gyldigt pas for at bevæge sig rundt i Tyskland. Men det er lidt uklart ud fra indlægget, om han opholder sig lovligt eller ulovligt i Tyskland.
-
fundiver199
Jeg fornemmer, at miccy blander tingene lidt sammen. Hvis hun og kæresten gerne vil bo sammen i Danmark, så er det ikke et visum, kæresten skal bruge, men en opholdstilladelse.miccy skrev:Ville det være bedste at bruge sveriges muligheden,for at få en fremtid sammen? Eller kan han søge om visum igen, da han har haft det før?
Visum er noget, man søger om, hvis man ønsker at besøge et land som gæst i et begrænset periode. Og som andre har skrevet, er amerikanske statsborgere visumfri i Danmark og andre schengenlande. Ligesom danske statsborgere er visumfri i mange lande rundt omkring på kloden.
Men en amerikanske statsborger skal naturligvis have en eller anden form for opholdstilladelse, hvis han ønsker at bo fast i Danmark. Ligesom en dansk statsborger også skal have en opholdstilladelse for at bo fast i USA. Eller i Singapore.
Og her er mulighederne groft sagt følgende:
a) familiesammenføring efter danske regler
b) familiesammenføring efter EU-regler
c) selvstændig opholdstilladelse med henblik på arbejde eller studier
Det kan miccy alt sammen læse om under ”jeg vil…..” samt på www.nyidanmark.dk. Og der gælder ikke andre regler for hende og kæresten, end der gælder for alle mulige andre dansk-udenlandske par. Hverken kærestens tidligere ophold i Danmark eller hans mellemværende med det danske politi har nogen som helst betydning for sagen. Så vejen til større klarhed er at glemme alt om kæresten fortid og i stedet sætte sig ned og læse om de forskellige regelsæt, man kan få opholdstilladelse efter.
Herudover skal der selvfølgelig også skabes klarhed over, hvilket opholdsgrundlag kæresten p.t. har. Arbejder han i Tyskland og har han i den forbindelse en tysk opholdstilladelse, eller er han i Tyskland som illegal indvandrer?