Visum praktis.

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
LBH

Visum praktis.

Indlæg af LBH » 18.01.2011 01:29:40

Godt nok har jeg tidligere haft et par indlæg her som er relateret til mit spørgsmål til jer. (disse kan du/I se her. viewtopic.php?f=7&t=6363 )

Men et opkald til US den anden dag gjorde mig forvirret! For de mener nemli ikke at jeg kan være sikker på at få et 90 dages tourist visum til min kommende kone.

Her er oplysningerne om os:

Hun er 22 år og har aldrig været uden for Thailands grænser. Hun har nu et job i hjembyen, i en lille kiosk. Hun taler Engelsk på et forståligt plan og naturligvis Thai. Hun har 12 års skolegang.

Jeg er 33 år og dansk statsborger hele mit liv. Har fast job og eget hus.

Jeg har kendt hende i 1,5 år og har besøgt hende i Thailand 4 gange. Jeg har billeder af os fra hendes hjemby i sisaket (moderens hus) samt fra Bangkok, Chiang mai, Hua Hin. Altså kan det dokumenteres at jeg har set hende flere gange og i længere perioder hver gang. Desuden kan der også dokumenteres samtaler gennem skype, msn, facebook, lebara mobil.

Jeg ønsker at få et tourist visum til hende når vi har indgået ægteskab i Thailand. (Ægteskabs processen og div dokumenter skulle jeg ha styr på...)

Spørgsmålene er derfor følgende:

Hvorfor siger US at jeg ikke kan være sikker på at hun får visum? Som jeg læser det på US hjemmeside gives der som udgangspunkt visum til ægtefæller fra Thailand. Dette forstår jeg som følger: At det ikke gives hvis hun tideligere har misbrugt et visum eller på anden måde været en del af noget ulovligt?

Jeg havde egentligt regnet med at købe en flybillet til hende og jeg med afgang 5 uger efter indgivelsen af visum ansøgningen, men dette er jeg da lidt bange for at gøre når de siger sådan.
Jeg kan også booke en på et bookingskontor og kun give 500 DK i depositum men så kommer jeg til at give 8700 pr næse i stedet for de ca 4300 jeg ellers kan købe dem til på momondo.com

Skriver de i hendes visum hvilke fly hun rejser med, eller vil jeg bare kunne booke 2 rejser hos SAS, modtage bekræftelses og indgive denne sammen med visum ansøgningen, For dernæst at afbestille biletterne inden for de 24 timer SAS har regler for.
Altså vil jeg kunne købe nogle nye billige på momondo.com samme datoer men med et andet selskab hvis hun får visum?
Er der nogle lande hun ikke kan bruge som transit lande her i Europa? (tænker primært Norge)
Øj, det blev et langt punkt og forvirrende. Jeg ville helst bare kunne holde mig til at købe 2 på den måde jeg skrev i starten! Men på daværende tidspunkt var jeg også overbevist om at hun ville få visum.
Den sidste del vedr. rejsen er knapt så vigtigt for mig, men vil da hellere have de ekstra finanser til Sverigeturen som mit andet indlæg handler om..:)

M.V.H
Lars

Sidst rettet af LBH 18.01.2011 00:28:23, rettet i alt 1 gang.
LBH

fundiver199

Re: Visum praktis.

Indlæg af fundiver199 » 18.01.2011 07:27:50

LBH skrev:Hvorfor siger US at jeg ikke kan være sikker på at hun får visum?
Fordi man aldrig kan få et svar på en ansøgning, før man har sendt den, og den er blevet behandlet. Se Udlændingeservice Grundlov for Telefonvejledning, som du kan finde på Nyidanmark hjemmesiden under ”kontakt”. Her står bl.a. ”du kan ikke få at vide, om du kan få en tilladelse”.
LBH skrev:Som jeg læser det på US hjemmeside gives der som udgangspunkt visum til ægtefæller fra Thailand. Dette forstår jeg som følger: At det ikke gives hvis hun tidligere har misbrugt et visum eller på anden måde været en del af noget ulovligt?
Ja det er korrekt forstået.
LBH skrev:Jeg havde egentligt regnet med at købe en flybillet til hende og jeg med afgang 5 uger efter indgivelsen af visum ansøgningen, men dette er jeg da lidt bange for at gøre når de siger sådan.
5 uger er lidt kort tid at løbe på, da behandlingen af en visumansøgning nogle gange kan tage op til 60 dage. Sørg i det mindste for, at afrejsedatoen kan ændres imod gebyr.
LBH skrev:Skriver de i hendes visum hvilke fly hun rejser med, eller vil jeg bare kunne booke 2 rejser hos SAS, modtage bekræftelses og indgive denne sammen med visum ansøgningen, For dernæst at afbestille billetterne inden for de 24 timer SAS har regler for. Altså vil jeg kunne købe nogle nye billige på momondo.com samme datoer men med et andet selskab hvis hun får visum?
Visum udstedes for den periode, som billettens rejsedatoer betinger + 14 dage ekstra. Der er altså en vis flexibilitet m.h.t. at ændre sine rejseplaner. Bemærk dog venligst, at hvis man får visum for 57 dage, så må man kun være 57 dage i Schengen inden for de 57 + 14 = 71 dage, hvor visum skal bruges.
LBH skrev:Er der nogle lande hun ikke kan bruge som transit lande her i Europa? (tænker primært Norge)
Norge er medlem af Schengen. Det er bedst eller i hvert fald nemmest at undgå rejser, som indebærer flyskift i europæiske lande, der ikke er medlem af Schengen, da der for nogle nationaliteter kan være krav om transitvisum. Det vil primært være UK (London), som kan komme på tale her, og hvis hun absolut skal rejse via London, så skal I på forhånd undersøge, om UK kræver transitvisum af thailandske statsborgere. Det gør de sikkert ikke, men I skal undersøge det.

Hvis din kæreste har flyskift i et andet schengenland f.eks. Norge, så skal hun igennem paskontrollen i dette land i stedet for i Kastrup. Det kan blive lidt stresset, hvis det er en ”short connection”, men ellers burde det ikke give anledning til problemer. I skal bare sørge for, at din kæreste (kone) medbringer invitationsbrev, dine kontaktoplysninger, jeres vielsesattest og min. 200-300 EUR eller USD i rejsevaluta.
LBH skrev:Øj, det blev et langt punkt og forvirrende. Jeg ville helst bare kunne holde mig til at købe 2 på den måde jeg skrev i starten! Men på daværende tidspunkt var jeg også overbevist om at hun ville få visum.
Jamen det gør hun da sikkert også, det gør vel 99% af de ægtefæller til danske statsborgere, som søger om det. Du vil gerne have, at en medarbejder i US siger til dig, at din kæreste vil få visum, hvis hun søger om det, men det kan og må de altså ikke sige jævnfør deres udmærkede Grundlov for Telefonvejledning. Som i øvrigt også er god at få forstand af, hvis man skal kontakte andre offentlige myndigheder, da den helt generelt giver en god beskrivelse af, hvilken form for vejledning man kan forvente fra en offentlig myndighed.

LBH

Re: Visum praktis.

Indlæg af LBH » 18.01.2011 08:45:35

Hej igen.

Jeg syntes dette forum er helt fantastisk! I svarer jo inden man har set sig om! :P

Jamen dette svar kan jeg bruge til langt mere end det jeg fik i den omtalte tlf. Jeg behøver ikke blivet lovet noget, men dit svar med de 99% visum til æf. kan jeg tage at føle på. Jeg havde tænkt mig at blive i Thailand og flyve til Danmark sammen med hende og har af samme grund ikke købt en returbillet. Men men 60 dage kan jeg nok ikke undværes på jobbet. Det må jeg finde ud af. Takker endnu engang for et hurtigt svar! Håber ikke der kommer flere i denne omgang! :wink:

Besvar