Jeg mødte min afrikanske kæreste under hendes ophold i Danmark på et Scengen Visa i år. Efterfølgende har jeg været på besøg hos hende og hendes familie i hendes hjemland. Samtidig var vi på ambassaden med en invitation bilagt nødvendig dokumentation/papirer, og fik at vide, der ingen problemer var med et nyt visa for indrejse i Danmark, når blot vi overholdt tidsfristen op til de 90 dage.
Hvis vi nu bliver gift og søger familiesammenføring, mens hun er her på dette visaophold.....
1) kan hun så blive her uden problemer, mens sagsbehandlingen står på, og hvor lang tid kan vi forvente, det vil tage?
2) hvis vi får afslag på familiesammenføring, vil det så få konsekvenser på fremtidig ansøgning om visa til Danmark, at hun ikke overholdt tidsfristen for hjemrejse?
Hvis vi får afslag, vil jeg nemlig som en nødløsning invitere min kone på et Schengen visa 2 gange á 90 dage pr. år samt besøge hende 2 gange om året. Og så søge familiesammføring igen. Og hvornår kan vi gøre det 2. gang?
Venlig hilsen Fromm
Visum og familiesammenføring
-
Kim P. Nyberg
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
Re: Visum og familiesammenføring
Med de nye stramninger, som regeringen og Dansk Folkeparti har i støbeskeen, anbefales det at glemme alt om at blive familiesammenført efter danske regler. Brug så vidt det overhovedet er muligt EU-reglerne i stedet.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser
-
fundiver199
Re: Visum og familiesammenføring
Helt enig med Kim, brug EU-reglerne, hvis I gerne vil leve sammen i Danmark. Se "jeg vil... flytte til Sverige/EU-land". Hvorfor leve pendlerliv, når der er en relativt let måde at komme til at bo sammen på?
Svar på dine spørgsmål:
1) Ja. Mindst 6 uger. Husk at indvandringsprøven træder i kraft i dag.
2) Nej ikke hvis hun overholder den udrejsefrist, der meddeles i forbindelse med afslaget. Dog gives der afslag på en senere visumansøgning, hvis I får afslag p.g.a. mistanke om proforma eller tvang. Men det gør I vel forhåbentlig ikke.
Svar på dine spørgsmål:
1) Ja. Mindst 6 uger. Husk at indvandringsprøven træder i kraft i dag.
2) Nej ikke hvis hun overholder den udrejsefrist, der meddeles i forbindelse med afslaget. Dog gives der afslag på en senere visumansøgning, hvis I får afslag p.g.a. mistanke om proforma eller tvang. Men det gør I vel forhåbentlig ikke.