Jeg håber I kan hjælpe mig lidt med at blive sikker på reglerne
Jeg skal giftes med en Amerikaner her til januar, og vi vil gerne bo i Danmark, specielt da jeg endnu har et par år tilbage af min uddannelse. Jeg er dog "kun" 23, så vi kan først søge om familiesammenføring til maj.
Han kan dog komme i 90 dage ud af et halvt år så vidt vi kan se. Vi er dog lidt i tvivl om, præcis hvordan det skal beregnes, og vil selvfølgelig gerne have at han kan blive så lang tid som muligt
Han kom første gang på "ferie" i februar, så der startede vel en 6 måneders periode, som så sluttede i juli.
Efter juli var han her 18 dage i september, så der startede vel en ny periode. Det betyder, så vidt vi kan se, at vi bliver nødt til at trække disse 18 dage fra fra de 90 dage vi havde håbet han kunne blive, fra ca. 15. november - 15. februar? Har vi forstået reglerne rigtigt? Det ville selvfølgelig være fantastisk hvis han kunne blive 3 måneder, så vil gerne være helt sikker før vi "nøjes" med kun 72 dage
Han vil forresten tage nogle danskkurser mens han er her, så det vil forhåbentligt hjælpe på tilknytningsforholdet til Danmark når vi skal til at søge om familiesammenføring.
Et andet spørgsmål er, HVIS de 6 måneder startede i september løber de jo ud i begyndelsen af marts. Ville det være lovligt for ham at komme i marts/april, og så søge om familiesammenføring når jeg bliver 24 i maj? Altså, er det ulovligt for ham at komme på et midlertidigt ophold, når planerne er at blive boende i Danmark?
Håber I kan hjælpe
-Katrine