lægehjælp ved processuelt ophold. En erfaring

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Lungus
Geografisk sted: århus

lægehjælp ved processuelt ophold. En erfaring

Indlæg af Lungus » 17.09.2010 20:24:55

Jeg var herinde igår for at søge info vedr muligheden for at konsultere en læge når man er på processulet ophold (Familiesammenføring)

Det drejer sig om min eks-mand som har brug for at se en læge. han har ingen forsikring. Efter at ha studeret mange info sider og andres erfaringer...som var meget forskellige, endte jeg med at ringe til min egen læge, som efter at ha drøftet det med kollegaer og sygesikringen, fandt ud af at han kunne komme men selv må betale konsultatioen, - som koster 300, - FAIR nok!!! Da årsagen til lægebesøg inkluderer at der skal sættes ekstra tid af og tages blodprøver vil det komme til at koste omkring 900. det synes jeg også er ok. hellere det end end masse bøvl med at søge på den ene eller anden måde ...og hist op og kom herned...... Og nu har han en tid på mandag. Det var bare det jeg ville berette, måske nogen kan bruge det til noget....

Og som den kvikke læser nok har bemærket, så har jeg sagt både eks-mand og familiesammenføring......og her kommer vi ind på en anden erfaring som jeg hidtil ikke har kunne finde andre med.(men kom gerne frit frem, hvis du/i findes :o) Min eks-mand søger familiesammenføring med vores fælles børn. Ansøgning og dokumenter er afleveret på lokal stationen for 14. dage siden, - så herfra er der bare at vente og se hvad der sker.

Hep!!!

skaanebo

Re: lægehjælp ved processuelt ophold. En erfaring

Indlæg af skaanebo » 17.09.2010 20:29:52

Har din eks-mand ikke haft en opholdstilladelse i Danmark tidligere? Jeg mener, hvis I har boet sammen i DK? I så fald burde han vel stadig være i besiddelse af det gule sundhedskort.

Hjælp ved alvorlig, akut sygdom koster intet i DK. Men så er det måske typisk skadestuen, man skal henvende sig til, og ikke en almindelig praktiserende læge.

Lungus
Geografisk sted: århus

Re: lægehjælp ved processuelt ophold. En erfaring

Indlæg af Lungus » 17.09.2010 20:42:12

Nej, han har aldrig haft opholdstilladelse i DK. Han havde de der 5 år i Sverige, - på trods af at jeg flyttede og vi blev skilt. Den udløb sidste år.....

Han har faktisk også haft akut behov for lægehjælp, da hans ben pludselig hævede op og fik og både gratis og ubesværet akut behandling, røgent osv på skadestuen. denne sag er lidt en anden.....

Besvar