Søge au-pair visum mens man opholder sig i Danmark
Søge au-pair visum mens man opholder sig i Danmark
Hej!
Min Colombianske kæreste har været på besøg her i DK 2 ganger. Nu kommer hun på besøg en gang til på turistvisum. Det vi lurer på, er om det er en mulighed for henne at søge en au-pair kontrakt og au-pair visum, og dermed blive her efter de 90 dage ved at blive au-pair, eller er denne metode ikke at anbefale? Det er meningen at hun skal være au-pair "for real", altså ikke nogen proforma kontrakt.
Eller er det bedre at hun prøver at søge au-pair kontrakt og au-pair visum mens hun stadig opholder sig i Colombia?
Min Colombianske kæreste har været på besøg her i DK 2 ganger. Nu kommer hun på besøg en gang til på turistvisum. Det vi lurer på, er om det er en mulighed for henne at søge en au-pair kontrakt og au-pair visum, og dermed blive her efter de 90 dage ved at blive au-pair, eller er denne metode ikke at anbefale? Det er meningen at hun skal være au-pair "for real", altså ikke nogen proforma kontrakt.
Eller er det bedre at hun prøver at søge au-pair kontrakt og au-pair visum mens hun stadig opholder sig i Colombia?
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Søge au-pair visum mens man opholder sig i Danmark
Læs på: http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/a ... soeger.htm
Som udgangspunkt skal au-pair visum søges fra hjemlandet. Det kan lade sig gøre at søge, mens man er i DK fx på et gyldigt turistvisum.
Som udgangspunkt skal au-pair visum søges fra hjemlandet. Det kan lade sig gøre at søge, mens man er i DK fx på et gyldigt turistvisum.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Tusind tak for hurtigt svar!
Er der nogle som ved om det er negativt at søge imens man opholder sig i DK, eller har det ingen betydning for hvilket svar man vil få?
Er der nogle som ved om det er negativt at søge imens man opholder sig i DK, eller har det ingen betydning for hvilket svar man vil få?
-
Kim P. Nyberg
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
Det har normalvis ingen betydning, hvis man i forvejen er her på lovligt ophold, eksempelvis turistvisum, hvordan ansøgningen behandles.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser
-
fundiver199
Metoden kan absolut ikke anbefales, for et au-pair visum er ikke en af den slags opholdstilladelser, som man kan søge om i Danmark, uden at det automatisk giver 5 års visumkarantæne.
Amdies kæreste kan altså godt søge au-pair visum, medens hun er i Danmark, men så kan hun i 5 år efterfølgende ikke få udstedt et nyt schengenvisum. Desuden vil jeg tro, at risikoen for afslag er betydeligt forhøjet, hvis hun søger i Danmark, medens hun er her på et visum, som er givet med det formål at besøge en kæreste.
For dette vil givetvis blive tolket på den måde, at formålet med ansøgningen nok ikke er et reelt au-pair ophold men derimod at forlænge samværet med kæresten (amdie).
Hvis amdies kæresten er interesseret i et au-pair ophold, så bør hun derfor ubetinget søge om det fra sit hjemland. Og jeg må sige, at jeg er en smule spektisk over for, om hun overhovedet vil få bevilget et au-pair ophold, uanset hvor hun søger om det, når hun 3 gange har været i Danmark for at besøge sin kæreste.
Men ved ansøgning fra hjemlandet risikerer hun da i det mindste ikke andet end, at hun kan få et afslag.
Amdies kæreste kan altså godt søge au-pair visum, medens hun er i Danmark, men så kan hun i 5 år efterfølgende ikke få udstedt et nyt schengenvisum. Desuden vil jeg tro, at risikoen for afslag er betydeligt forhøjet, hvis hun søger i Danmark, medens hun er her på et visum, som er givet med det formål at besøge en kæreste.
For dette vil givetvis blive tolket på den måde, at formålet med ansøgningen nok ikke er et reelt au-pair ophold men derimod at forlænge samværet med kæresten (amdie).
Hvis amdies kæresten er interesseret i et au-pair ophold, så bør hun derfor ubetinget søge om det fra sit hjemland. Og jeg må sige, at jeg er en smule spektisk over for, om hun overhovedet vil få bevilget et au-pair ophold, uanset hvor hun søger om det, når hun 3 gange har været i Danmark for at besøge sin kæreste.
Men ved ansøgning fra hjemlandet risikerer hun da i det mindste ikke andet end, at hun kan få et afslag.
Fundiver tak for oplysning.
-
fundiver199
Grundlaget er Udlændingelovens §4c, stk. 3:amdie skrev:På hvilket grundlag gives der karantene siden der ikke er lavet noe ulovligt? Har du nogle links, referanser?
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... x?id=28982
§ 4 c. En udlænding kan ikke få visum efter § 4, stk. 1, i 5 år, hvis udlændingen efter indrejsen uden fornøden tilladelse opholder sig i Danmark eller i et andet Schengenland ud over det tidsrum, der er angivet i det udstedte visum. Perioden udgør 3 år, hvis opholdet varer op til en måned ud over det angivne tidsrum.
Stk. 2. Stk. 1 finder ikke anvendelse, hvis udlændingen godtgør, at overskridelsen af det tidsrum, der er angivet i det udstedte visum, skyldes omstændigheder, der ikke kan lægges udlændingen til last, eller hvis der foreligger ganske særlige grunde.
Stk. 3. En udlænding kan ikke få visum efter § 4, stk. 1, i 5 år, hvis udlændingen efter indrejsen:
1) udvises efter kapitel 4,
2) indgiver ansøgning om asyl her i landet eller i et andet Schengenland, jf. dog stk. 6, eller
3) indgiver ansøgning om opholdstilladelse på andet grundlag, jf. dog stk. 4.
Stk. 4. Stk. 3, nr. 3, finder ikke anvendelse, hvis
1) udlændingen ansøger om opholdstilladelse efter § 9, stk. 1, nr. 1 eller 2,
2) udlændingen ansøger om opholdstilladelse efter § 9 c, stk. 1, på grundlag af en sådan familiemæssig tilknytning, der er nævnt i § 9, stk. 1, nr. 1 eller 2,
3) udlændingen ansøger om opholdstilladelse efter § 9 c, stk. 1, med henblik på at studere,
4) udlændingen ansøger om opholdstilladelse efter § 9 c, stk. 4,
5) udlændingen er omfattet af § 9 a, stk. 2, nr. 1-4 eller 6, og søger om opholdstilladelse på dette grundlag eller
6) hensyn af humanitær karakter afgørende taler derimod.
...........................
I nedenstående tråd kan du læse om et par, som kom i klemme p.g.a. denne regel.
viewtopic.php?f=6&t=5518&hilit=visumkar ... ne&start=0
Husk på at visum ikke er noget, som nogen har ”ret” til at få. Så derfor behøver man ikke gøre noget ulovligt for at bringe sig i en situation, hvor man ikke kan få visum.
Hejsa,
Jeg fandt den her gamle tråd hvor du virker til at have styr på reglerne, har du hørt om nogle der har fået godkendt ansøgningen om at blive au pair, mens de er her på turist visa? Det er en ven jeg vil hjælpe med at få au pair ophold her mens hun besøger mig, vi er med på det giver 5 års karantæne
Jeg fandt den her gamle tråd hvor du virker til at have styr på reglerne, har du hørt om nogle der har fået godkendt ansøgningen om at blive au pair, mens de er her på turist visa? Det er en ven jeg vil hjælpe med at få au pair ophold her mens hun besøger mig, vi er med på det giver 5 års karantæne
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
RonnieR, tråden er mere end 5 år gammel - men fundiver har dog stadig styr på reglerne.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG