3 mdr. regl for ikke visumpligtige

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
kgryl

3 mdr. regl for ikke visumpligtige

Indlæg af kgryl » 23.08.2010 12:55:42

Hej,

Min kæreste fra Guatemala kommer til Danmark her til september. Vi har undersøgt alle vores muligheder for at blive her så længe som muligt uden at skulle gifte os (vi har været sammen et år, men er endnu ikke helt parate). Efter hvad jeg har læst herinde er der ingen vej udenom 90 dage på 6 måneders reglen. Og det har jeg fortalt ham (altså at vi er tvunget til at rejse væk fra et schengen land i 3 måneder før vi kan komme tilbage).

MEN.. min kæreste har en bekendt fra Guatemala som bor i Danmark. Og denne bekendte var uenig i at man skal ud i 3 måneder for at kunne komme tilbage (da denne bekendte selv er kommet uden om reglen og har gjort følgende). I følge ham, kan man - når man ikke er visumpligtig - rejse til fx Schweiz i 14 dage og derefter komme tilbage til Danmark i endnu 3 måneder. Når denne 2. omgang af 3 måneders ophold er udløbet, er man dog nødt til at rejse fra Schengen i 3 måneder. Hans bekendte, har netop kontaktet en advokat her i Danmark, som har bekræftet at dette er sandt. Dvs. at han han nøjes med at rejse til Schweiz i 2 uger og så komme tilbage.. og blive her i endnu 3 måneder.

Jeg tvivler stadig.. Og spørger derfor her. Er der nogen der kender noget til denne situation? Dvs. om reglerne omkring 90 dage på 6mdr gælder for alle? Eller kun for visumpligtige?

På forhånd, mange tak for hjælpen.

Med venlig hilsen
Katja

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: 3 mdr. regl for ikke visumpligtige

Indlæg af mh1 » 23.08.2010 13:10:06

Jeg tror ikke, US vil være enig i advokatens udlægning:

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/v ... ng_tid.htm

“Hvis man er statsborger i et land, som ikke er visumpligtigt, kan man også opholde sig i Schengenlandene i op til 90 dage pr. halvår.

De 90 dage kan bruges i sammenhæng eller i flere ophold …

Det halve år regnes fra datoen for udlændingens første indrejse i Schengenområdet. 'Første indrejse' er:
• den allerførste indrejse i Schengenområdet, og derefter
• enhver anden efterfølgende indrejse i Schengenområdet, hvis der er gået mere end 6 måneder siden sidste indrejse.
Dette betyder, at hvis man indrejser for allerførste gang i Danmark eller i de øvrige Schengen-lande den 1. februar 2010, vil man kunne opholde sig i Danmark i tre måneder (dvs. 90 dage) inden for seksmåneders-perioden frem til den 31. juli 2010. 

Hvis man så indrejser på ny i Danmark den 1. oktober 2010 – dvs. mere end seks måneder efter den allerførste indrejse i Schengenområdet – vil denne dato udgøre en ny 'første indrejse'. Derfor vil den 1. oktober 2010 være bestemmende for beregningen af en ny seksmåneders-periode, hvor man kan opholde sig i landet i op til tre måneder. 

Hvis man indrejser igen den 1. juni 2011, vil det være denne dato, der udgør datoen for 'første indrejse', og så fremdeles.”
mh
Rådgiver for ÆUG

kgryl

Indlæg af kgryl » 23.08.2010 14:09:59

Tusind tak for dit svar. Det var også det jeg mente.. Men da jeg pludselig fik andre informationer fra en advokat, blev jeg lidt i tvivl. Men tak.

Mvh. Katja

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 23.08.2010 14:36:17

Svejts er i dag med i schengen, så svejts dur i hvert fald ikke længere.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 23.08.2010 14:52:11

Og 90 dage på 6 måneder reglen gælder for alle udlændinge, uanset om de er visumpligtige eller ej jævnfør den tekst, som mh citerer. Så det hjælper heller ikke noget at tage 14 dage til f.eks. Storbritannien eller Tyrkiet, eller hvad man nu kan finde på. Efter 90 dage i Schengen skal man ud af Schengen i 93 dage for lovligt at kunne vende tilbage som turist og ikke kun i 14 dage. Sådan er det.

Men parret kan jo overveje de muligheder for opholdstilladelse, som ikke kræver indgåelse af ægteskab. F.eks. familiesammenføring i Sverige efter Sveriges nationale regler, eller en opholdstilladelse med det formål at studere i Danmark. Et au-pair ophold på op til 18 måneder er jo også en mulighed, hvis kæresten er 17-29 år gammel og ugift.

kgryl

Indlæg af kgryl » 26.08.2010 21:03:52

Nej, vi er nok nødt til at tage 93 tage til England eller lignende. Er der nogle der ved hvor let det er at blive der i den periode for en Guatemalaner. Efter hvad jeg kan se, har han heller ikke brug for visum der, så tager man bare dertil og bliver? Altså når han ikke står under visumpligtige lande i storbritanien, gælder der så de samme betingelser for ham som for mig?

Og angående det med at studere i Danmark.. hvor let er det? Når han ikke taler dansk. Synes det er lidt svært at gennemskue på universiteternes hjemmesider.. ogsp i forhold til pris osv. Og hvad så hvis vi gifter os og han gerne vil forsætte sine studier... altså i forhold til betaling. For ingen af os har råd til at finansiere en hel universitetsuddannelse i danmak.

Tusind tak for jeres kommentarer :D

kgryl

Indlæg af kgryl » 26.08.2010 21:44:40

I forhold til Sverige..

Hvor lang tid skal man bosætte sig der for at søge under Sveriges regler - uden at gifte sig? Og hvor let er det at få?

Og hvordan fungerer det så i forhold til offentlige ydelser:-) Jeg sidder i øjeblikket og skriver speciale og om 2 mdr når det er færdigt skal jeg finde mig et job og går jo derfor på dagpenge mens jeg søger. Ligeledes er min kæreste interesseret i at færdiggøre sin universitetsuddannelse, men ingen af os har midlerne til at betale os fra det. Så, det ville jo være rart hvis han kunne få SU.. når vi kommer dertil (det vil han jo kunne hvis vi gifter os på et senere tidspunkt når vi er klar og så søger her i danmark.. men hvad hvis han får opholdstilladelse i Sverige? I forhold til studierne?)

Sikke mange spørgsmål :)

kgryl

Indlæg af kgryl » 26.08.2010 22:06:03

Hov, det om studie i Danmark, har jeg da allerede læst mig frem til herinde.. Så det skal i selvfølgelig ikke bruge tid på at svare på.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 27.08.2010 09:14:44

Så snart du har bosat dig i Sverige, kan din kæreste indgive en ansøgning om opholdstilladelse på baggrund af sin tilknytning til dig. Så der er ingen krav i tid til, hvor længe du skal have boet i Sverige. Men hvis I tænker på at ville videre til Danmark, stadig som et ugift par, så skal I kunne dokumentere mindst 18 måneders samliv, inden I kan gøre brug af EU-retten om den frie bevægelighed til at flytte videre til Danmark. Eller alternativt gifte jer.

Det er let nok at få en opholdstilladelse, hvis bare man kender hinanden indgående og har et almindeligt kærlighedsforhold.

Du skal være opmærksom på, at du ikke kan få dagpenge i Sverige som dimittend. Det er ret indviklet med dagpengesystemet. Men hvis du bor i Danmark, når du bliver færdig med dit studie, kan du få dagpenge fra din danske a-kasse, og dagpengeretten kan du så tage med dig til Sverige i op til 3 måneder, mens du søger job i Sverige. Men lykkes det dig ikke at finde et job inden for 3 måneder, må du så enten flytte retur til Danmark for at bevare dine dagpenge, eller opgive at få dagpenge fra Danmark. Og her vil du så evt. være overgivet til det svenske socialsystem.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 27.08.2010 09:35:12

kgryl skrev:Nej, vi er nok nødt til at tage 93 tage til England eller lignende.
Det lyder som en meget dyr og besværlig løsning fremfor bare at rejse hjem til Guatemala i de 93 dage.

At søge efter de svenske nationale regler er selvfølgelig en mulighed. Men ellers må I jo som alle andre dansk-udenlandske par vælge mellem at have et langdistanceforhold og besøge hinanden i henholdsvis Dan-mark og Guatemala i det omgang arbejde, studier, økonomi og visumregler tillader det, eller gifte jer. Det gør ikke ondt at blive gift, og det er også muligt at blive skilt igen :wink:

Besvar