Ægteskab i Kina, visum til Danmark eller andet land?

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
henrikg

Ægteskab i Kina, visum til Danmark eller andet land?

Indlæg af henrikg » 22.06.2010 19:34:47

Hej Alle

Jeg har en række uafklarede spørgsmål, som jeg håbe at nogle af forummets brugere kan hjælpe mig med. Min kæreste, der er kineser, og jeg bliver gift i Kina, i løbet af den næste måned. Jeg vil gerne have hende på besøg hos mig i Danmark, men jeg aner at der kan være en række problemer i denne forbindelse.

Når vi er blevet gift, vil vi gerne søge om visum så hun kan komme på besøg i Danmark i 90 dage. Min nuværende situation er at jeg ikke kan præstere lønsedler for en periode, men jeg kan fint forsørge hende under hendes besøg i de kommende 3 måneder( nyt arbejde). Jeg har lidt svært ved at se hvordan situationen skal tackles. Vil min søster vil evt. kunne fungere som hendes vært under besøget, hvis vurderingen er at jeg ikke er “duelig” til dette formål?

Endvidere har jeg haft selvstændig virksomhed, og i forbindelse med nedlukningen af denne, har jeg modtaget kontanthjælp i en periode. Jeg synes at kunne se at dette betyder at jeg er sat i “straffeboksen” i 3 år ?

Skal jeg flytte til Sverige for at kunne leve sammen med min kone, og hvordan er regelsættet omkring dette ? Vil vi kunne familiesammenføres i Sverige, eller vil det også kun kunne lade sig gøre med Schengen visum for 3 måneder ad gangen?

På forhånd mange tak for hjælpen.
Henrik
:D

fundiver199

Re: Ægteskab i Kina, visum til Danmark eller andet land?

Indlæg af fundiver199 » 23.06.2010 06:59:05

Kære Henrik

Velkommen til ÆUG´s forum. Visum og opholdstilladelse er to helt forskellige ting, og det er vigtigt ikke at blande dem sammen. Visum er noget, man søger, hvis man gerne vil besøge et land som gæst i en kortere periode. Opholdstilladelse er noget, man søger, hvis man gerne vil bo der.

At du har modtaget kontanthjælp forhindrer ikke din kone i at få et visum til Danmark. Men det forhindrer, at hun i 3 år kan få en opholdstilladelse efter Udlændingelovens §9.

Hvis din kone søger om visum med det formål at besøge dig, så er det primært hendes forhold, man kigger på, og ikke dine. Men I skal selvfølgelig kunne dokumentere, at èn af jer råder over midler til at betale for hendes rejse og ophold. Det kan I f.eks. gøre ved at vedlægge en kopi af din ansættelseskontrakt.

Hvis du flytter til Sverige i mindst 10 uger, så kan din kone få opholdskort efter EU-reglerne, og her er der ikke noget krav om, at du ikke må have modtaget sociale ydelser i 3 år. Så ja det kan formentlig sagtens lade sig gøre. Det kræver bare, at du finder et sted at bo i Sverige, og at du kan passe dit job fra en bopæl i Sverige, så I har noget at leve af.

Læs mere herom under "jeg vil... familiesammenføres" samt "jeg vil... flytte til Sverige/Schlesvig".

Besvar