Schengenvisum til Thai bosat i Libyen
-
Schengenvisum til Thai bosat i Libyen
Kære Forum
Jeg er dansk, min kone er thai. Jeg har været udenlandskdansker i en årrække, arbejdende for en dansk virksomhed som udstationeret. Min kone har været mange gange i Danmark på visum.
Jeg har fået nyt arbejde, hvorfor vi flytter fra Indien til Libyen per 1. august, hvor vi skal bo og arbejde de næste 3-4 år på Libysk arbejdstilladelse.
Den danske repræsentation i Libyen er ved ambassaden i Algeriet. Min kone er visumpligtig til Algeriet, men der er desværre ikke en Algerisk ambassade i Libyen.
Hvis min kone skal søge Schengen visum gennem en dansk repræsentation, skal hun således først søge visum til f.eks. Tunisien (som er muligt at gøre i Libyen/Tripoli), og derefter søge visum til Algeriet i Tunisien. Det er ret omsonst må man sige.
Er der nogen der har erfaringer med andre metoder det kan gøres på? Er der dispensationer i lovgivningen som gør man kan indgive visumansøgning per brevpost uden selv at møde op?
Alternativt kan vi vel ansøge Schengen visum gennem f.eks. den Italienske eller Tyske ambassade, som er tilstede i Libyen/Tripoli, men jeg har erfaret at ihvertfald den Italienske ansøgningsprocedure er en anelse anderledes end den danske.
Er der nogen som har erfaringer med at ansøge Schengen visum gennem den italienske, tyske eller hollandske ambassade?
På forhånd tak
Namlakhorn
Jeg er dansk, min kone er thai. Jeg har været udenlandskdansker i en årrække, arbejdende for en dansk virksomhed som udstationeret. Min kone har været mange gange i Danmark på visum.
Jeg har fået nyt arbejde, hvorfor vi flytter fra Indien til Libyen per 1. august, hvor vi skal bo og arbejde de næste 3-4 år på Libysk arbejdstilladelse.
Den danske repræsentation i Libyen er ved ambassaden i Algeriet. Min kone er visumpligtig til Algeriet, men der er desværre ikke en Algerisk ambassade i Libyen.
Hvis min kone skal søge Schengen visum gennem en dansk repræsentation, skal hun således først søge visum til f.eks. Tunisien (som er muligt at gøre i Libyen/Tripoli), og derefter søge visum til Algeriet i Tunisien. Det er ret omsonst må man sige.
Er der nogen der har erfaringer med andre metoder det kan gøres på? Er der dispensationer i lovgivningen som gør man kan indgive visumansøgning per brevpost uden selv at møde op?
Alternativt kan vi vel ansøge Schengen visum gennem f.eks. den Italienske eller Tyske ambassade, som er tilstede i Libyen/Tripoli, men jeg har erfaret at ihvertfald den Italienske ansøgningsprocedure er en anelse anderledes end den danske.
Er der nogen som har erfaringer med at ansøge Schengen visum gennem den italienske, tyske eller hollandske ambassade?
På forhånd tak
Namlakhorn
-
Re: Schengenvisum til Thai bosat i Libyen
Af nedenstående liste fremgår, at Danmark har indgået en repræsentationsaftale med den tyske ambassade i Tripoli. Så den nemmeste løsning vil givetvis være, at din kone søger om sit visum til Danmark der. Der er ret mange lande rundt omkring i Verden, hvor Danmark ikke har sin egen ambassade. Men i de fleste af disse lande har man indgået repræsentationsaftaler med andre schengenlandes ambassader. Og således altså også i Libyen.
http://www.um.dk/da/menu/borgerservice/ ... onsaftaler
http://www.um.dk/da/menu/borgerservice/ ... onsaftaler
-
Hej fundiver199
Tak for svar. Desværre er dine oplysninger forældede, hvilket også fremgår af google oversat tekst fra http://www.tripolis.diplo.de:
"Bemærk venligst , at den tyske ambassade ikke repræsentere Danmark i visumsager længere. For alle forespørgsler om at rejse til Danmark, bedes du adresse dig direkte til den danske ambassade i Algeriet:
Ambassade i Danmark
Chancellerie Provisoire : 52 Av. Souidani Boudjemaa
Alger , B.P. 384, DZ- 16 tusind Alger Gare , Algeriet
Tel: +213- (0) 770 299 964 (0) 770 299 964 / 3
Fax: +213- (0) 21 48 09 46 (0) 21 48 09 46
E- mail: algamb@um.dk
http://www.ambalgier.um.dk"
Men det er sådan set også helt ligegyldigt, for den danske ambassade i Algeriet lukker, og visumansøgninger fra personer der opholder sig i Algeriet modtages ikke efter d.15. juni 2010. Herefter er det den finske ambassade i Tunesien der vil behandle visums til Danmark, ifølge http://www.ambalgier.um.dk.
Jeg mindes at have læst i notatet om ny visumpraksis, som trådte i kraft i april 2010, at der er særlige vilkår for medfølgende familie til danske statsborgere, der er fast etableret
i udlandet, og som ønsker at holde ferie i Danmark.
Er der nogen der ved hvad disse særlige vilkår helt præcist omfatter?
Vh
Namlakhorn
Tak for svar. Desværre er dine oplysninger forældede, hvilket også fremgår af google oversat tekst fra http://www.tripolis.diplo.de:
"Bemærk venligst , at den tyske ambassade ikke repræsentere Danmark i visumsager længere. For alle forespørgsler om at rejse til Danmark, bedes du adresse dig direkte til den danske ambassade i Algeriet:
Ambassade i Danmark
Chancellerie Provisoire : 52 Av. Souidani Boudjemaa
Alger , B.P. 384, DZ- 16 tusind Alger Gare , Algeriet
Tel: +213- (0) 770 299 964 (0) 770 299 964 / 3
Fax: +213- (0) 21 48 09 46 (0) 21 48 09 46
E- mail: algamb@um.dk
http://www.ambalgier.um.dk"
Men det er sådan set også helt ligegyldigt, for den danske ambassade i Algeriet lukker, og visumansøgninger fra personer der opholder sig i Algeriet modtages ikke efter d.15. juni 2010. Herefter er det den finske ambassade i Tunesien der vil behandle visums til Danmark, ifølge http://www.ambalgier.um.dk.
Jeg mindes at have læst i notatet om ny visumpraksis, som trådte i kraft i april 2010, at der er særlige vilkår for medfølgende familie til danske statsborgere, der er fast etableret
i udlandet, og som ønsker at holde ferie i Danmark.
Er der nogen der ved hvad disse særlige vilkår helt præcist omfatter?
Vh
Namlakhorn
-
Når nu Danmark har en repræsentationsaftale med den finske ambassade i Tunenisen, som behandler schengen visumansøgninger for personer der opholder sig i Libyen på vegne af Danmark, hvilke krav og vilkår er så gældende?
Vil det danske Schengen visum på den finske ambassade i Tunesien skulle søges som hvis det var et finsk Schengen visum - dvs. med de "særkrav og særvilkår" Finland har besluttet at ansøgningen skal opfylde?
Eller vil det være tilstrækkeligt med de for os kendte krav og vilkår som et normalt dansk Schengen visum skal ansøges efter - dvs. visumansøgningen skal opfylde de samme krav under samme vilkår som hvis min kone havde søgt DK-schengen visum på f.eks. den danske ambassade i Bangkok?
Namlakhorn
Vil det danske Schengen visum på den finske ambassade i Tunesien skulle søges som hvis det var et finsk Schengen visum - dvs. med de "særkrav og særvilkår" Finland har besluttet at ansøgningen skal opfylde?
Eller vil det være tilstrækkeligt med de for os kendte krav og vilkår som et normalt dansk Schengen visum skal ansøges efter - dvs. visumansøgningen skal opfylde de samme krav under samme vilkår som hvis min kone havde søgt DK-schengen visum på f.eks. den danske ambassade i Bangkok?
Namlakhorn
-
De særlige vilkår omfatter, at det som noget nyt vil være muligt for din kone i det hele taget at få et visum med det formål at holde ferie i Danmark sammen med sin ægtefælle, som er udlandsdansker.
Under de gamle regler kunne det kun lade sig gøre, hvis du var udstationeret af en dansk arbejdsgiver. Var det ikke tilfældet, så kunne din kone kun få visum, hvis hun blev inviteret af en person, som var fast bosiddende i Danmark. Og afhængig af hvilke landegruppe hun "tilhører", så ville der måske slet ikke være nogen personer i Danmark, hun kunne få visum til at besøge.
Men de gamle regler var mange udlandsdanskere derfor reelt afskåret fra at holde ferie i Danmark sammen med deres familie. Det har altid undret mig såre, hvilken form for tobak flertallet i folketinget havde røget, da de vedtog disse regler. Men nu er de altså også kommet til fornuft og har lavet det om.
Det er ikke mine oplysninger, som er forældede, men oplysningerne på Udenrigsministeriets hjemmeside. Hvis jeg var i din situation, så ville jeg skrive til Udenrigsministeriet og gøre dem opmærksom på fejlen. Samtidig ville jeg pænt spørge, om de evt. kunne forestille sig at indgå en ny repræsentationsaftale i Libyen, så din kone ikke henvises til at søge om visum i et land, hvortil hun ikke kan rejse uden først at søge om et andet visum.
Det må siges at være ekstremt dårlig service, at Danmark ikke engang har en repræsentationsaftale i et relativt stort land som Libyen. Og jo flere der gør opmærksom på problemet, jo større er nok chancen for, at der sker noget i sagen.
Under de gamle regler kunne det kun lade sig gøre, hvis du var udstationeret af en dansk arbejdsgiver. Var det ikke tilfældet, så kunne din kone kun få visum, hvis hun blev inviteret af en person, som var fast bosiddende i Danmark. Og afhængig af hvilke landegruppe hun "tilhører", så ville der måske slet ikke være nogen personer i Danmark, hun kunne få visum til at besøge.
Men de gamle regler var mange udlandsdanskere derfor reelt afskåret fra at holde ferie i Danmark sammen med deres familie. Det har altid undret mig såre, hvilken form for tobak flertallet i folketinget havde røget, da de vedtog disse regler. Men nu er de altså også kommet til fornuft og har lavet det om.
Det er ikke mine oplysninger, som er forældede, men oplysningerne på Udenrigsministeriets hjemmeside. Hvis jeg var i din situation, så ville jeg skrive til Udenrigsministeriet og gøre dem opmærksom på fejlen. Samtidig ville jeg pænt spørge, om de evt. kunne forestille sig at indgå en ny repræsentationsaftale i Libyen, så din kone ikke henvises til at søge om visum i et land, hvortil hun ikke kan rejse uden først at søge om et andet visum.
Det må siges at være ekstremt dårlig service, at Danmark ikke engang har en repræsentationsaftale i et relativt stort land som Libyen. Og jo flere der gør opmærksom på problemet, jo større er nok chancen for, at der sker noget i sagen.
-
Jeg fandt svarerne til ovenstående spm i notatet om den nye visumpraksis, som jeg gengiver her:Namlakhorn skrev:Når nu Danmark har en repræsentationsaftale med den finske ambassade i Tunenisen, som behandler schengen visumansøgninger for personer der opholder sig i Libyen på vegne af Danmark, hvilke krav og vilkår er så gældende?
Namlakhorn
4.1 Repræsentationsaftaler
Danmark har ikke en viseringsbemyndiget repræsentation i alle lande. Danmark har imidlertid ifølge visumkodeksen mulighed for at lade sig repræsentere af et andet Schengenland i visumanliggender, og i medfør af udlændingelovens § 47, stk. 2, kan Integrationsministeriet bemyndige Udenrigsministeriet til at tildele og tilbagekalde bemyndigelser til de danske diplomatiske og konsulære repræsentationer til at udstede visum og til at indgå repræsentationsaftaler med andre Schengenlande om at udstede visum. Repræsentationsaftaler bliver indgået af Udenrigsministeriet. Repræsentationsaftalerne betyder, at ansøgeren ikke behøver at rejse til et andet land eller i visse tilfælde til hovedstaden for der at indgive en ansøgning om visum på en dansk repræsentation.
Når Danmark er repræsenteret af et andet Schengenland i et nærmere bestemt tredjeland, vil det være Schengenreglerne og det pågældende repræsenterende lands egne nationale
regler, der vil være gældende i forbindelse med behandling af en visumansøgning. Hvorvidt, der kan meddeles bona fide visum, afhænger således af Schengenreglerne og det repræsenterende lands nationale visumpraksis.
Såfremt det repræsenterende lands repræsentation vurderer, at der ikke kan meddeles visum efter det pågældende lands nationale regler, skal sagen forelægges for Udlændingeservice, der træffer afgørelse i sagen efter retningslinjerne i dette notat
Hvis en ansøger ikke ønsker at benytte sig af de indgåede repræsentationsaftaler, kan ansøgeren altid frit vælge at rejse til den nærmeste danske viseringsbemyndigede repræsentation, idet en ansøger – uanset at der er indgået en repræsentationsaftale – kan vælge at henvende sig til en hvilken som helst dansk diplomatisk repræsentation, der har bemyndigelse til at behandle visumansøgninger, og indgive ansøgning dér. Det fremgår således af visumkodeksen, at en repræsentation også skal modtage visumansøgninger fra personer, som ikke er statsborgere i repræsentationens værtsland, hvis ansøgeren har lovligt ophold idet pågældende land og kan begrunde, hvorfor ansøgningen ikke er indgivet i ansøgerens hjemland.
Vh
Namlakhorn
-
Jeg vil rette henvendelse til UM, med henblik på at give os en bedre løsning til at få Schengen visum til min kone, samt gøre UM opmærksom på at deres hjemmeside er forældet.fundiver199 skrev: Det må siges at være ekstremt dårlig service, at Danmark ikke engang har en repræsentationsaftale i et relativt stort land som Libyen. Og jo flere der gør opmærksom på problemet, jo større er nok chancen for, at der sker noget i sagen.
Tak for hjælpen, jeg holder forum opdateret på svar fra UM.
Vh
Namlakhorn