visum fra filippinerne igen, råd og mulige problemer?

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

pangga

visum fra filippinerne igen, råd og mulige problemer?

Indlæg af pangga » 02.06.2010 14:26:27

Jeg forsøger fortvivlet at få min forlovede her til danmark i første omgang for at se landet før vi bestemmer og for hvor vil vil leve senere hen men gud hvor er det forvirrende med alle de forskellige forklaring der er på nettet og ikke mindst på ambasaderne.

jeg er 43 og min kæreste er 20, kan dette give problemer?

SKAL invitation sendes med snail mail eller vil en PDF være godtnok?

den norske ambassade skriver at nu SKAL man lave den første del af ansøgningen online via deres portal, men der er et pligtigt punkt i den maskine jeg ikke kan komme forbi uden at lyve, hendes relation til mig som den der inviterer! man kan kun vælge mellem disse muligheder:

Parent/child
Married
Grandchild
Dependent Ascendant

hvordan faen kommer jeg videre der?!

og man SKAL som sagt igennem den portal først for overhovedet at ku få en aftale nu. :(

derudover har vi "kun" kendt hinanden i 8 mnd'er, kan dette også være et problem?

mvh. et par der bare vil være sammen og turen nu er kommet til i danmark, hvorfor skal det være så pi... svært?

-Thomas

fundiver199

Re: visum fra filippinerne igen, råd og mulige problemer?

Indlæg af fundiver199 » 02.06.2010 15:10:59

”jeg er 43 og min kæreste er 20, kan dette give problemer?”

Næh ikke umiddelbart, hvis du tænker på problemer med, at hun kan få et visum.

”SKAL invitation sendes med snail mail eller vil en PDF være godtnok?”

Den norske ambassade i Manila kræver, at invitationsbrevet skal være forsynet med din originale underskrift, hvorfor det kun kan sendes med alm. post og ikke elektronisk.

”den norske ambassade skriver at nu SKAL man lave den første del af ansøgningen online via deres portal”

Jeg kiggede på den norske ambassades hjemmeside så sent som i går, og der stod der ikke noget om, at man SKULLE bruge deres portal. Der stod bare, at ansøgere, som har brugt portalen, vil blive givet prioritet i forhold til andre ansøgere. Jeg er slet ikke sikker på, om man overhovedet KAN bruge portalen, når man søger visum til Danmark, da det jo er en norsk portal. Hvis du mener, at du SKAL bruge deres portal, så må du gerne linke til og gengive præcis den tekst på hjemmesiden, hvor du mener, at dette står beskrevet.

”derudover har vi "kun" kendt hinanden i 8 mnd'er, kan dette også være et problem?”

Næh ikke umiddelbart, hvis du tænker på problemer med, at hun kan få et visum.

Adamite

Indlæg af Adamite » 03.06.2010 09:14:16

Hej Pangga,

Jeg sidder i samme situation, da min kæreste og jeg skal søge shengen-visum. Hun er 23, studerer theatre & arts på Polytechnical University of the Philippines og jeg er 26 med fast arbejde gennem de sidste 5 år. Jeg rejser ofte til Filippinerne og mødte hende for første gang for et års tiden siden. Jeg besøgte hende igen i februar/marts 2010 og min familie opfordrede til at hun kom på besøg i Danmark.

Gennem deres kontakt side har jeg nu sendt en forespørgsel afsted om netop dette felt. Håber selvfølgelig på et svar meget snart, men tror ikke det skal forventes.

Du må meget gerne vende tilbage, hvis du har nyt om situationen og om hvad i har gjort for at komme videre.
fundiver199 skrev:Hvis du mener, at du SKAL bruge deres portal, så må du gerne linke til og gengive præcis den tekst på hjemmesiden, hvor du mener, at dette står beskrevet.
Så vidt jeg kan læse mig til er det ikke et direkte "krav", men de opfordrer til at også danskere søger gennem portalen.

Dette gælder specielt for booking af tid, når man skal indlevere de fysiske dokumenter, da de ifølge dem selv har meget få tider til rådighed for dem der ikke booker gennem portalen ...

( http://www.norway.ph/Embassy/visainfo/about/appointment ) :
All applicants (apart from Residence Permits to Denmark or Iceland) are expected to use the Portal. However, if anyone for some reason is unable to use the Portal, they may call 02 886 3245-49 to request an appointment.

Please note that Portal Applicants will be given priority and only a low number of appointments will be allocated each day to Non-Portal Applications.
Dog kan jeg ikke se muligheden for at booke en tid i portalen, med mindre man har en aktiv ansøgning der inde ?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 03.06.2010 09:45:43

En anden mulighed er at søge på konsulatet i Cebu. Der har personalet tid nok til at tage imod "gammeldags" ansøgninger og er i øvrigt meget mere venlige og imødekommende end skrankepaverne i Manila.

pangga

Indlæg af pangga » 03.06.2010 14:06:21

oh ja jeg har set forkert:

Booking
All applicants may book an appointment on the Application Portal before coming to the Embassy to hand in their supporting documents. It is not possible to book an appointment without an application

forstod det som man ikke kunne booke tid på andre måder..

ok lidt flere spørgsmål:

occupation, hvad når kærresten ikke HAR et job og ej heller studerer lige nu pga. hun skal herover på besøg. er DET et problem?

hvad præcist skal man have med til første møde hvor man booker en tid "manuelt"?
jeg ser flere forskellige forms

application_schengen_visa.pdf
supplementary_info_schengen_visa.pdf

men også en New Schengen Visa Application Form.pdf

dette er alle fra norway.ph, lidt forvirrende hvilken application form der er den korrekte :p

-Thomas

ps hvis nogen vil lave en forståelig "liste" over hvad man skal medbringe til en gammeldavs booking af tid (ikke portal), altså første kontakt med ambassaden, ville det være super fedt, invitation og de 2 forms + billede? og resten til selve mødet? igen forvirrende lol

Adamite

Indlæg af Adamite » 03.06.2010 15:50:03

pangga skrev:ps hvis nogen vil lave en forståelig "liste" over hvad man skal medbringe til en gammeldavs booking af tid (ikke portal), altså første kontakt med ambassaden, ville det være super fedt, invitation og de 2 forms + billede? og resten til selve mødet? igen forvirrende lol
Jeg må indrømme at jeg selv er i tvivl om dette, da der er forskellige oplysninger rundt omkring.

Som jeg har forstået det, kræves nedenstående ved ansøgningen (første møde), men ville dog være rart hvis fundiver199 eller en anden kunne bekræfte:

* Blanketten for ansøgningen (Visa Application)
Udfyldes og underskrives

* Blanketten for yderligere oplysninger (Supplementary Info)
Udfyldes og underskrives

* Blanketten for invitationen
Udfyldes og underskrives

* Ansøgerens Pas
Husk at passet skal være gyldigt 3 (?) måneder efter ansøgerens hjemrejse.

* 2 x Visa-fotos
Skal være af pas størrelse og med hvid baggrund. Disse skal sættes fast på ansøgningen, samt kopien af ansøgningen.

* Rejse-forsikring
Skal som minimum gælde 14 dage ud over rejsens planlagte afslutning.

* En kopi af alle dokumenterne
De vil gerne have to eksemplarer af dokumenterne.

* Dokumentation af forholdet
Dette kan eksempelvis være fotokopier af billedesiden af dit pas, samt visa-stemplerne fra ind og udrejse af filippinerne.

* Dokumentation af økonomien
De 3 sidste lønsedler for den der stiller sig økonomisk ansvarlig over for ansøgeren (sansynligvis dig), samt bank-udskrift (?).

* Dokumentation for ansøgerens beskæftigelse
Jeg er ikke sikker på hvad der kræves i dit tilfælde, men i min kærestes tilfælde vil det være hendes "student card" (?).

* Betaling for behandlingen af ansøgningen
60 Euro (?)

[Edit] - har tilføjet rejseforsikring til listen.
Senest rettet af Adamite 27.07.2010 09:09:37, rettet i alt 1 gang.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 04.06.2010 09:12:02

pangga skrev:occupation, hvad når kærresten ikke HAR et job og ej heller studerer lige nu pga. hun skal herover på besøg. er DET et problem?
Så må hun jo skrive "unemployed" eller måske "housewife", hvis du forsørger hende, og det er noget, som har stået på i længere tid. Sender du hende penge hver måned, så bør hun dokumentere det i form af kontoudskrift fra sin bank.

Det svækker naturligvis alt andet lige en visumansøgning, hvis ansøger hverken har job eller er under uddannelse. For så er der jo ikke nogen særlig grund til at rejse hjem igen, når ferien er slut.

Forhåbentlig bliver konsekvensen dog bare, at ambassaden vurderer, at sagen kræver en nærmere vurdering og derfor sender den til US. Som så vil udstede et visum til din kæreste efter at have vurderet sagen nærmere.

Adamites liste ser efter min mening fin ud. Dog vil jeg tilføje yderligere dokumentation for din kærestes tilbagevendelsesforudsætninger, hvis sådan forefindes. Det kunne være fødselsattester for hendes børn, som bliver på filippinerne samt bevis for deres indskrivning i skole. Eller det kunne være bevis på hendes besiddelse af fast ejendom.

Det hele drejer sig om at sandsynliggøre overfor ambassade og US, at hun har al mulig grund til at vende tilbage til Filippinerne, når ferien i Danmark er slut.

Har din kæreste ikke noget, som holder hende på Filippinerne, jamen så må I jo bare krydse fingre og håbe på, at visum udstedes alligevel. Det gør det trods alt for det meste, når formålet er besøg hos en kæreste, og forholdet kan dokumenteres.

pangga

Indlæg af pangga » 07.06.2010 10:37:13

ja ok hun HAR noget land som hun har papirer på det er vist det eneste.

et andet problem er datoen for hvornår hun skal komme, det er jo ikke til at forudsige når man ikke ved hvor lang tid processen tager? jeg havde skrevet 1 juli men nu er jeg bange for det ikke kan nås.

-Thomas

xipdk

Indlæg af xipdk » 08.06.2010 06:35:59

Jeg har lige søgt turist visum til min kæreste. Jeg udfyldte ansøgning online for hende på deres portal og bookede en tid efter betaling. Jeg havde på forhånd sendt de nødvændige dokumenter til hende og hun udfyldte også en ansøgning i papirsform. Derudover sendte jeg min ansættelses kontrakt, kopi af mit pas, invitation samt billeder af os fra den tid vi har været sammen før. Købte også en rejseforsikring gennem Malayan. Hun er også arbejdsløs og vi skrev bare ikke noget i feltet. Det tog 14 dage så blev det godkendt :)

pangga

Indlæg af pangga » 08.06.2010 10:57:49

online gennem portalen? hvad med det felt hvor man skulle skrive forhold til hende og kun kan vælge kone, forældre eller bedste forældre? der er ingen valgmulighed for kærreste eller forlovede :(

det var hvad der stoppede mig i den process, at det felt var obligatorisk og mit svar ikke var en mulighed.

men yderst opmuntrende at høre det gik så hurtigt :D

-Thomas

xipdk

Indlæg af xipdk » 08.06.2010 11:11:25

pangga skrev:online gennem portalen? hvad med det felt hvor man skulle skrive forhold til hende og kun kan vælge kone, forældre eller bedste forældre? der er ingen valgmulighed for kærreste eller forlovede :(

det var hvad der stoppede mig i den process, at det felt var obligatorisk og mit svar ikke var en mulighed.

men yderst opmuntrende at høre det gik så hurtigt :D

-Thomas
Ja, online.
På spørgsmålet(tror det er det du mener):
Is the reference person an EU/EEA citizen?

Svarede vi bare nej :)

pangga

Indlæg af pangga » 08.06.2010 12:00:23

lol er det bare det! hahah takker, jeg ka fortsætte :p

-Thomas

pangga

Indlæg af pangga » 08.06.2010 14:48:30

så vi er enige om at det eneste som SKAL sendes er invitationen, som jeg vil sende i 4 kopier med underskrift på, 2 med en dato for hvornår og 2 uden så det kan udfyldes senere hvis dato'en overskrides :p

resten kan vel scannes og kærresten kan selv printe det ud?

ang. rejseforsikringen hos "Malayan" går ud fra det er Malayan.com, hvad hed din forsikrings type?

-Thomas

xipdk

Indlæg af xipdk » 08.06.2010 15:05:27

pangga skrev:så vi er enige om at det eneste som SKAL sendes er invitationen, som jeg vil sende i 4 kopier med underskrift på, 2 med en dato for hvornår og 2 uden så det kan udfyldes senere hvis dato'en overskrides :p

resten kan vel scannes og kærresten kan selv printe det ud?

ang. rejseforsikringen hos "Malayan" går ud fra det er Malayan.com, hvad hed din forsikrings type?

-Thomas
Ja det skulle jeg mene.(jeg sendste bare det hele og udfyldte det meste for hende og så kopierede hun originalen der nede)

Jeg købte deres Travel master, mener det var omkring 5300 pesos for 105 dage, de kan fås billigere men jeg synes malayan havde den bedste dækning for et par 100 ekstra.

pangga

Indlæg af pangga » 08.06.2010 15:09:24

ja men for at gøre brevet lille kan alt bortset fra invitation med underskrift vel udprintes dernede selvom jeg har udfyldt det her :p

5300 omg det er da billigt :))

afsted på posthuset!

-Thomas

Besvar