Kære brugere,
En kort afklaring: Jeg er flyttet til Tyskland/Berlin, og vil nu søge om visum til min bolivianske kone. Hvor skal vi henvende os som det allerførste - Ausländerbehörde i Berlin eller den tyske ambassade i La Paz, Bolivia?
På ambassaden har vi nemlig for måneder siden fået at vide, at alt skulle ordnes direkte i Tyskland (og de ville knap vedkende sig at EU-reglerne eksisterer), men efter et forsøg på at bestille tid til et møde hos Ausländerbehörde angående visum (zum Familiennachzug) ser det ikke ud til at være helt korrekt. Altså, (efter registrering i Tyskland og med forskellig dokumentation, lejekontrakt, sygesikring, dokumentation for økonomien etc.) først til ambassaden i Bolivia - har jeg ret?
Mvh
Anders
Først til ambassaden eller Ausländerbehörde?
-
BoliviaAvanza
-
Kim P. Nyberg
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
Re: Først til ambassaden eller Ausländerbehörde?
Ja, din partner skal ansøge om og afhente visum på den tyske ambassade i Bolivia, mens du kan ordne resten via udlændingemyndighederne i Berlin.
Lyder noget mærkværdigt, hvis et medlemslands ambassade ikke kender noget som helst til EU? Måske det kompetente tyske ministerium skulle oplyses om denne fejl, så den kan blive rettet?
Lyder noget mærkværdigt, hvis et medlemslands ambassade ikke kender noget som helst til EU? Måske det kompetente tyske ministerium skulle oplyses om denne fejl, så den kan blive rettet?
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser
-
BoliviaAvanza
Tak for svar!
Ok, sagen er afklaret, det er ogsaa lykkedes at hive et svar ud fra ambassaden - nu vil de gerne se min kone med papirerne! Tjoe, EU-fanen svajer da udenfor ved den tyske ambassade, men netop reglerne omkring fri bevaegelighed og disses indflydelse paa min kones rettighed til ophold, ville de foerst vedkende sig da jeg praesenterede et dokument fra EU-kommissionen om sagen. Nu maa vi se hvad de svarer denne gang, vi haaber alt gaar glat.
Ok, sagen er afklaret, det er ogsaa lykkedes at hive et svar ud fra ambassaden - nu vil de gerne se min kone med papirerne! Tjoe, EU-fanen svajer da udenfor ved den tyske ambassade, men netop reglerne omkring fri bevaegelighed og disses indflydelse paa min kones rettighed til ophold, ville de foerst vedkende sig da jeg praesenterede et dokument fra EU-kommissionen om sagen. Nu maa vi se hvad de svarer denne gang, vi haaber alt gaar glat.
-
BoliviaAvanza
Uforstaaende ambassade
Der er nyt i sagen: Efter nu at have kontakt til ambassaden, baade personligt for min kones vedkommende, og telefonisk/per mail for mit, lader det absolut ikke til de vil vedkende sig EU-reglerne. Dvs. de krav (bl.a. sprogkravet, visumgebyr, behandlingstid) der som bekendt frafalder i kraft af jeg er EU-borger med udnyttet ret til fri bevaegelse, opretholder ambassaden simpelthen. Jeg har henvist til helt officielle dokumentar fra Bundesamt og 2004/38/EG-direktivet, men ingen af delene bliver besvaret. De henviser igen og igen til deres standardblad hvor kravene til et Visum zur Familiennachzug fremgaar, uden overhovedet at kommentere mine spoergsmaal/anmodninger omkring EU-reglerne.
Hvordan faar vi bedst og hurtigst ret? Er Solvit en god instans at bringe indover i denne fase, eller er der andre instanser vi kan henvende os til?
Vi er desvaerre under heftigt tidspres...
Mange hilsner og haab,
Anders
Hvordan faar vi bedst og hurtigst ret? Er Solvit en god instans at bringe indover i denne fase, eller er der andre instanser vi kan henvende os til?
Vi er desvaerre under heftigt tidspres...
Mange hilsner og haab,
Anders
-
Kim P. Nyberg
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
Du må forlange overfor de tyske myndigheder, at de både accpeterer og respekterer EU-retten om fri bevægelighed, sådan som den fremgår af 2004/38 og af en række EU-domme.
Alternativt er Solvit et godt tilbud at benytte sig af, når et lands myndigheder sætter sig på bagbenene.
Alternativt er Solvit et godt tilbud at benytte sig af, når et lands myndigheder sætter sig på bagbenene.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser