Afslag på tusristvisum til sverige!!

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

skaanebo

Re: Afslag på tusristvisum til sverige!!

Indlæg af skaanebo » 13.05.2010 16:23:33

CihAnja skrev:Tusind tak for informationen. Det er hvert fald noget jeg kan bruge!
Hvordan er de nationale regler for opholdstilladelse i Sverige? De har lavet dem om til at der er et boligkrav nu, ved jeg. Men jeg kan intet finde på migrationsverkets hjemmeside.
Ja, der er ganske rigtigt kommet et boligkrav i april måned i år, men jeg har ikke hørt om nogen nærmere definition endnu. Det vil jo normalt ikke være noget problem, hvis bare man bor lovligt og råder over en lejlighed eller i det mindste et værelse, der er stort nok til, at to mennesker også faktisk kan bo og leve der.

Sveriges regler for såkaldt anhöriginvandring, altså indvandring til pårørende i Sverige, er beskrevet på www.migrationsverket.se, og hvis du ikke ønsker at gøre brug af EU-retten i Sverige, skal du læse de afsnit, der handler om anhöriginvandring til en svensk statsborger. Du har nemlig valget mellem at betragte dig selv om EU-borger i Sverige eller at være sidestillet med en svensker i den forbindelse.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 13.05.2010 16:31:08

S2007 skrev:hej skaanebo!!!

hvis man søger om opholdstilladelse. og han i så fald får det kan vi sp gifte og i sverige og søge familiesamføring? og hvad er kravene i så fald til at kunne få opholdstilladelse i sverige skal nævne mig og skal jeg igen sende en ivitations blanket???
Hvis din kæreste får bevilget en svensk opholdstilladelse, så kan din kæreste frit rejse ind og ud af Sverige som han/hun har lyst. I kan også gifte jer i Sverige eller et andet sted, hvis I vil, men ægteskab er sådan set irrelevant i forhold til opholdstilladelsen. En opholdstilladelse er en opholdstilladelse, så der skal ikke søges om nogen ny opholdstilladelse, bare fordi I vælger at gifte jer. I Sverige gør man ikke forskel på ægtepar og kærestepar, der ønsker at blive samboende, i forhold til få opholdstilladelse.

Sveriges regler for såkaldt anhöriginvandring har jeg kort beskrevet i forrige indlæg. Processen er kort sagt, at du som er dansker naturligvis skal bosætte dig i Sverige, sende en særlig blanket til din kæreste, som udfylder en ansøgning om opholdstilladelse og indleverer den på Sveriges ambassade. Så kommer kæresten til interview på ambassaden, og du modtager et brev fra Migrationsverket med nogle spørgsmål, du skal besvare. Dernæst vurderer Migrationsverket, om kærlighedsforholdet fremstår reelt, og hvis det er tilfældet gives normalt en 2-årig opholdstilladelse, der derefter kan gøres permanent.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 13.05.2010 16:51:00

En hurtig søgning, og jeg fandt de nye boligkrav i Sverige pr. 26. april 2010:

"Migrationsverkets föreskrifter om försörjningskravet vid anhöriginvandring;
MIGRFS
07/2010
Utkom från trycket den 26 april 2010
beslutade den 20 april 2010.
Migrationsverket föreskriver med stöd av 4 kap. 4 b § andra stycket utlänningsförordningen (2006:97) följande.
Kravet på en bostad av tillräcklig storlek och standard enligt 5 kap. 3 b § utlänningslagen (2005:716) ska anses uppfyllt om den person som en utlänning åberopar anknytning till (anknytningspersonen), senast då utlänningen anländer till Sverige, förfogar över en bostad som han eller hon äger, hyr i första eller andra hand eller innehar med bostadsrätt. Anknytningspersonen ska skriftligen styrka sin bostadssituation, t.ex. genom ett normalt hyresavtal eller ett intyg från en fastighetsägare, hyresvärd eller bostadsförmedling om ett kommande avtal. Om bostaden hyrs i andra hand, ska uthyrningen vara godkänd av hyresvärd, bostadsrättsförening eller hyresnämnd.
Bostaden ska ha skälig standard och vara av lämplig storlek för det antal personer som ska bo i den. Med utgångspunkt från Socialstyrelsens bedömning rörande hushålls trångboddhet (SOSFS 2003:5 Allmänna råd ) finner Migrationsverket att det innebär att en bostad för två vuxna utan barn utöver kök eller kokvrå minst ska innehålla vardagsrum och sovrum. Om barn ska bo i bostaden, krävs att den innehåller flera sovrum. Två minderåriga barn kan dela sovrum.
Dessa föreskrifter träder i kraft omedelbart."

Kilde: http://www.migrationsverket.se/download ... 072010.pdf

Det væsentligste er altså, at man IKKE kan få bevilget opholdstilladelse, hvis man bare lejer et værelse hos nogen som såkaldt inneboende. Man skal råde over sin egen bolig, evt. i form af en fremlejekontakt.

CihAnja
Geografisk sted: Kusadasi, Tyrkiet

Indlæg af CihAnja » 13.05.2010 16:57:14

Ok. Der står også at man skal have et rådighedsbeløb, så vidt jeg forstår, men der står ikke hvor meget det skal være på?
Er det også noget du kan svare mig på? :)
Jeg ved slet ikke hvad jeg skulle gøre uden Jer herinde.. :) Endnu engang tusind tak!

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 13.05.2010 17:49:45

Forsørgelseskrav har tidligere været omtalt her på forum. Det gælder ikke for pårørende til eu-borgere.

Besvar