Visum til forlovede fra TR

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

CihAnja
Geografisk sted: Kusadasi, Tyrkiet

Visum til forlovede fra TR

Indlæg af CihAnja » 08.05.2010 15:14:27

Hej alle,
Jeg er i syv sind! Min forlovede og jeg har besluttet os for at søge visum til ham i år til 90 dage.
P.t. opholder vi os sammen i Tyrkiet, men jeg tager hjem og finder mig et job i juni/juli, så vi kan få sparet lidt op. Vi håber på at han kan komme i oktober/november. Jeg er meget forvirret om der kræves 2000 eller 4200 euro? og skal jeg samtidig fremvise de sidste 3 mdr's lønsedler? og skal jeg stadig krydse af der hvor der står at jeg betaler for opholdet (i invitationen) ? Hvis jeg skal fremvise 3 mdr's lønsedler, hvilket jeg ikke kan på ansøgningstidspunktet. Kan min far så sige at han vil forsørge ham ved at fremvise hans lønsedler? (vi kommer til at bo derhjemme).
Hvor stor er chancen for at han får udstedt visum når han ikke har et arbejde at vende tilbage til og ikke kan fremvise de sidste 4 mdr's lønsedler?? Synes virkelig det hele virker meget uoverskueligt!
Det var meningen at vi skulle giftes i september i år og derefter flytte til sverige. Men han vil gerne se hvordan der er før han beslutter sig for at bosætte sig der. Hvilket jeg på sin vis godt kan forstå. Så vi venter med brylluppet til næste år. Men nu virker det hele bare så meget sværere.

Hvis han skal have enten 2000 eller 4200 euro på sin konto, hvordan og hvor længe skal i stå der? Jeg har forstået det sådan at han skal give ambassaden en kode, så de kan tjekke det? Hvornår skal de være tilgængelige?

Når de skriver at de skal se flyreservation når han afleverer ansøgning, betyder det så en betalt billet? Har prøvet at reservere en billet før, men det kan de kun gøre for en time.

Puha en masse spørgsmål! :)
Jeg håber der er en eller måske to, der kan svare mig på disse spørgsmål.

Cihanja

camillacelik

Re: Visum til forlovede fra TR

Indlæg af camillacelik » 09.05.2010 12:11:47

Heej :)

jeg har selv stået i præcis samme situation :) Min mand er også fra tyrkiet hehe.

men nej jeg vidste altså ikke nogle lønsedler dengang vi søgte til min mand der krydsede jeg bar under at jeg ville betale for alt :)

Han skal vise at han har 2000 euro på hans konto jeg ved faktisk heller ik om det er lavet om til de 4200 ? men jeg ved i hvert fald du ik behøver nogle lønsedler.
med hensyn til om han har arb. min mand havde heller intet job så i ka jo bare skrive i ansøgningen at planen er at han skal vende tilbage til tyrkiet for at starte et eller andet sted i måske har "fundet"

Han skal vise de 2000 euro på hans konto eler de 4200 når han søger hos ambasaden
ligeså snart han smutter ud derfra ka din mand hæve de penge igen. det gjorde vi :)

altså rent faktisk dengang han blev ringet op og de sagde han havde fået visum den dag havde han faktisk ik pengene :) kun som en sikkerhed et andet sted hvis det endelig var de skulle se dem igen men tror jeg ik de ku finde på at sige.

han skal ringe til ambasaden få en dag han ka komme på og et tidspunkt så ska han ned i en bank i alanya og få en kode han så ska ringe og give ambasaden så får han automatisk en hundrede procent tid.

Med hensyn til fly billet så skal de se en tur/retur billet når han kommer og der kan du altså bare få dit rejseselskab til at lave en åben fly billet der gælder mere end en time det ved jeg Tyrkiet eksperten gør ;)

He´ld og lykke :)

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 09.05.2010 13:28:01

Læs her:

http://www.denmarkvac-tr.com/allaboutyourvisas.html

"Note: Applicants Applying for Tourist Visa, Family and Friend visit should have at least 46 Euro per day in their bank account for the duration of their stay in Denmark. Applicants Applying for a Business Visa should have at least 66 Euro in their bank account for the duration of their stay in Denmark

Altså: 4.140 euro til 90 dage er kravet.

En anden vigtig oplysning:
http://www.denmarkvac-tr.com/

Visum ansøgning skal nu indgives til enten:

Aziziye Mahallesi, Cinnah Cad. No 64-9 06690 Çankaya - Ankara

Åbningstider: 0800 - 1200 og 1300 - 1600 (Ma-Fre)

Afhentning af Pas: 1100 – 1200 og 1300 - 1600h (Ma-Fre)

Tlf. oplysning på 0090 312 440 1400
Kl. 0800 - 1200 og 1300 - 1600 (Ma-Fre)

Email infoak@denmarkvac-tr.com

Eller for Istanbul:

Halaskargazi Cad. No.169, 34360 Şisli – Istanbul

Åbningstider: 08.00 – 12.00 og 13.00 – 16.00 (Ma-Fre)

Afhentning af Pas: 11.00 – 12.00 og 13.00 – 16.00 (Ma-Fre)

Tlf. oplysning på 0090 212-2314050
Kl. 08.00 – 12.00 og 13.00 – 16.00 (Ma-Fre)

Email info@denmarkvac-tr.com
mh
Rådgiver for ÆUG

CihAnja

Indlæg af CihAnja » 09.05.2010 14:23:42

Tusind tak for jeres svar!
4200 er bare rigtig mange penge. Og jeg kan nok allerede sige at det ikke ser ud til at kunne lade sig gøre! :(

Han har et job men han har ingen kontrakt eller lønsedler fra det. Men kan nok fremskaffe et nyt job til ham når han kommer hjem igen. Det var faktisk en god ide! :)

Synes det er utroligt at man skal have så mange penge til rådighed når man søger om visum og så er sansynligheden for at jeg samtidig også skal stille bankgaranti, ret stor!

Med den kode, tjekker ambassaden så selv om pengene er der, så man ikke behøver en bankudskrift?

Hvis han skal have 4200 euro på kontoen, hvad er så pointen med at jeg skriver under på at jeg betaler alt??

Endnu en gang tak :)

nannablichfeldt

Indlæg af nannablichfeldt » 09.05.2010 16:25:27

Hej CihAnja,

Min tyrkiske mand har lige fået bevilliget 90-dages turistvisum for 4 gang.
Proceduren er ændret en del efter der blev lavet et fælles europæisk visumkodeks, så jeg vil forsøge at redegøre for hvorledes det foregår i dag.

Du, som dansker, skal skrive en personlig invitation til din forlovede hvori disse oplysninger skal fremgå:

- Dit (danskerens) fulde navn og cpr. nummer.
- Din forlovedes fulde navn
- Jeres relation/tilknytning til hinanden (når I ikke er gift, er det vigtigt at skrive hvordan i mødte hinanden og hvor længe I har kendt hinanden, evt. også dokumentation for dette)
- Formålet med besøget (dårlig ide at skrive at I har tænkt jer at blive gift, mens han er i Danmark, hvis det er tilfældet)
- Hvor mange dage han søger visum til
- Adressen han kommer til at opholde sig på (sammen med dig) mens han er i Danmark

Og til sidst dit tlf. nummer og evt. e-mail. Jeg plejer at skrive invitationen på både dansk og engelsk, da min mand bedre forstår engelsk end dansk pt.

Derudover skal du udfylde blanketten, der også indgår som en del af dine invitationspapirer. Den hedder VU2-invitation. (findes på nyidanmark.dk)
Vær opmærksom på at datoerne på disse invitationspapirer ikke må være mere end 10 dage gamle, når han indlevere ansøgningen til visumcenteret.

Din forlovede (ikke-danskeren) skal sørge for de nedenstående ting, inden han rejser til visumcenteret.

- Udfylde formularen: "Application for Schengen Visa"
"Application for Schengen Visa - Supplementary Information"
- Sikrer sig, at han har et pas, der ikke er udstedt for mere end 10 år siden og at det stadig er gyldigt 3 måneder efter hans planlagte ophold i DK er endt.
- Han skal have en rejseforsikring og der vil jeg anbefale jer at I benytter jer af et af de forsikringsselskaber, som visumcenteret anbefaler på deres hjemmeside så han er fri for at komme i vanskeligheder
- Medbring invitationen fra værten i Danmark
- Han skal kunne dokumentere at han råder over 4140 euro for at få visum til 90 dage.

Det var lige hvad jeg kunne komme i tanke om.
Forresten så kan man reservere billetter på pegasusairlines.com - det er en meget dårlig ide at købe dem, da I ikke ved hvornår og om han får sit visum.

Du kan godt regne med at visummet bliver betinget af om du stiller en bankgaranti. Men derimod hvis du stiller en bankgaranti, så er min erfaring at de ikke interesserer sig så meget for om han kan dokumentere et arbejde i hjemlandet. I turismen i Tyrkiet arbejder de fleste uden nogen form for kontrakt eller andet, så det er mildest talt umuligt for dem at dokumentere et arbejde.

I invitationen skriver du at du betaler for opholdet, også selvom han viser de 4200 euro i banken - for det er vel sådan det kommer til at forholde sig når du har mulighed for at tjene penge og han ikke har mens I er i Danmark.

Hvis du har problemer med at få en bank til at lave en bankgaranti kan du evt. få hjælp fra din familie, hvis de er villige til det. Da min mand skulle til Danmark første gang, lavede min bank kun bankgarantien fordi min far gik ind og lavede en aftale udenom bankgarantien der gik ud på at hvis beløbet blev trukket og jeg ikke selv var i stand til at betale det tilbage, så ville den hænge på min far. (men det vidste udlændingeservice ikke noget om)

Første gang min mand var heroppe boede vi også i min fars hus, og der tilføjede han også en lille note i invitationen om at min på daværende tidspunkt, kæreste var meget velkommen til at bo i huset i tre måneder og at han sammen med mig ville sørge for min kærestes underhold.

Jeg håber det kan hjæle dig lidt. Mht. om hvordan det foregår med banken og visumcenteret, så vil jeg foreslå at din forlovede ringer til visumcenteret og spørger dem hvordan det fungerer med bankudtogten, for de har ændret det et par gange i løbet af det sidste halve år og tror kun det er dem selv der ved hvordan de vil have det nu.

Held og lykke.

Mvh. Nanna

Betoncirkeline

Indlæg af Betoncirkeline » 09.05.2010 19:02:02

Hejsa,

Det var dejligt mange gode informationer du lige fik der på dine spørgsmål.
Jeg vil lige tilføje, at min mand er i DK på visum nu, han er også fra Tyrkiet. Og han fik visum et par uger inden det nye visumkodeks.
Dog vil jeg bare tilføje til alle de gode informationer du har fået her, at du ikke skal bestille tid på visum-kontoret i Ankara eller Istanbul. Han/I skal bare møde op i åbningstiden. Og de var meget meget søde da min mand søgte.
Udover det, som anbefalet tidligere på denne tråd, så er det vigtigt hvor i køber helbredsforsikringen, fordi min mand fik i første omgang købt den til et forkert sted, som de ikke godtog, derfor måtte han købe en ny. Han fik anbefalet: Eureko, deres nummer er +90 212 444 60 60. Eller www.eurokasigorta.com.tr.

Held og lykke med det.

Mvh.
BC

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 09.05.2010 23:22:22

Kære Cihanja

Hvis du ikke sådan lige kan skrabe penge op af jorden til bankgaranti på 58.500 DKK og indsættelse af 4.140 EUR på en bankkonto i Tyrkiet, som efterfølgende skal sendes tilbage til Danmark igen, fordi det er her, pengene skal bruges og ikke i Tyrkiet, så overvej at flyt til Sverige, når du vender hjem fra Tyrkiet.

Så længe I ikke er gift, skal din kæreste ganske vist stadig søge visum efter Schengenreglerne, men i Sverige kræves der hverken 58.000 i bankgaranti eller 4.140 EUR på bankkontoen, når det alligevel er referenten i Sverige, som betaler for det hele.

Hvis det er første gang, din kæreste skal til Schengen, så kan I også overveje, om ikke han kender nogen andre end dig, som bor i Schengen, og så kunne han jo passende vælge at besøge dem i stedet for at besøge dig, hvis de ellers er med på ideen.

Et Schengenvisum gælder jo til alle Schengenlandene, så han har lov til undervejs i sin ferie at finde ud af, at han også gerne vil besøge Danmark. Og så kunne det jo være, at han mødte en sød pige i Danmark - f.eks. dig - og derfor valgte at blive i Danmark resten af sin ferie, selvom han oprindeligt havde planlagt at holde ferie i Sverige eller Grækenland eller hvor det nu er, at han kender nogen :wink:

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 09.05.2010 23:38:35

P.S. Det er ikke så voldsomt fedt, at din kæreste ikke kan fremvise nogen lønsedler eller bevis på, at han har et job at vende tilbage til. Chancen for at få visum og evt. slippe for bankgaranti er absolut større, hvis han kan sandsynliggøre, at han har noget at vende tilbage til i Tyrkiet.

Var det ikke muligt, at han i løbet af sommeren kunne finde sig et job, hvor det er muligt for ham at få en lønseddel, og så måske nøjes med at tage til Danmark i den tid, som arbejdsgiveren vil give ham fri, så han også kan få en erklæring om, at han kan vende tilbage til sit job igen?

Et besøg i Danmark på 3-4-5 uger er vel bedre end slet ikke noget besøg, og beløbet på de 45 EUR om dagen bliver jo også noget lettere at skrabe sammen, hvis man kun beder om visum til et kortere besøg.

CihAnja

Indlæg af CihAnja » 10.05.2010 06:33:00

Endnu engang tusind tak for jeres informationer!
Hvis jeg ikke kan nå at få skrabet alle de penge sammen, kan det være jeg flytter til Sverige.
Hvilke regler er der så hvis jeg flytter til Sverige og han søger visum der? og igen hvor stor er sandsynnligheden for at han får udstedt et visum når han ikke kan fremvise papirer på at han har et job? Er det nok med bare en lønseddel? og han har sæsonarbejde, så hvad nytte gør det at han viser han har et job at komme tilbage til når han først starter igen i april næste år? :)
Det er desværre ikke en mulighed at han kan skifte job. Men hvis han som camillacelik sagde, har et job at starte på når han kommer hjem fra Danmark, med ansættelseskontrakt og brev fra arbejdsgiver, er det så ikke ok?

Ville det hele se nemmere ud hvis vi var gift? Jeg ved godt at jeg så ikke skal stille en bankgaranti når vi er gift, men hvordan ville alt det andet se ud?

Betoncirkeline

Indlæg af Betoncirkeline » 10.05.2010 06:53:13

Hej CihAnja

Jeg glemte da lige at skrive i mit indlæg i går, at min mand ikke viste nogle lønsedler da han fik visum her i marts måned i år.
Han havde haft et job vinteren over, men ikke lige noget han havde lønsedler på! Derfor viste han ikke noget, og det gik da meget let med at få visum til ham. Måske det var en af grundene tila t sagen blev sendt til Danmark til Udlændingestyrelsen, emn de svarede jo på 5 dage, så det var ikke noget problem!

Håber i får det hele til at passe sammen!

Mvh.
BC

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 10.05.2010 15:34:40

Der skal stærkere begrundelser til at afslå visum til besøg hos en ægtefælle end til at afslå visum til besøg hos en kæreste, blandt andet fordi kæresteforhold er en noget flydende ting. Man kan jo have mange kærester, men man kan kun have en ægtefælle.

Det er ikke muligt 100% at forudsige, hvad resultatet af en visumansøgning vil blive, da der altid er tale om en helhedsvurdering af ansøgningen ud fra skønsmæssige principper. Hvilket er helt legalt, da visum til et turist- eller familiebesøg ikke er noget, som nogen mennesker har retskrav på at få. Så der er ikke andet at gøre end at forsøge at gøre det bedst mulige indtryk i sin ansøgning og ved sin optræden på ambassaden, og så håbe på, at visum bevilges.

Proceduren i Sverige er fuldstændig som i Danmark, d.v.s. invitationsbrev, ansøgningsblanket til Schengenvi-sum etc. Forskellen ligger i, at Sverige ikke har nogen regler om bankgaranti, så visum vil enten blive bevilget uden krav om garanti eller afslået.

Man kan diskutere, om det – bortset fra garantien – er ”nemmere” at få visum til Sverige forstået på den måde, at risikoen for afslag er mindre. Det er den ikke nødvendigvis, men Sverige har rent faktisk en mindre restriktiv praksis over for borgere fra netop Tyrkiet, idet disse i modsætning til, hvad der gælder i Dan-mark, også kan få visum til at besøge venner eller til rene turistbesøg og ikke kun til besøg hos ægtefæller, kærester og børn.

Så Sverige vurderer altså åbenbart risikoen ved besøg af borgere fra netop Tyrkiet væsentligt lavere, end Danmark gør, og det kan man jo tænke sit omkring. Lige som man også kan tænke sit omkring, at det netop er i Tyrkiet og ingen andre lande, at den danske ambassade mener, at der skal stå 45 EUR på bankbogen for hver dag, man vil besøge en person i Danmark. Sverige stiller mig bekendt ikke et lignende krav, når der er en referent, som inviterer ansøgeren og påtager sig at dække alle udgifter.

camillacelik

Indlæg af camillacelik » 10.05.2010 21:11:36

nannablichfeldt------------

skulle du vise de 4200 euro da du søgte 2,3 og 4 gang???

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 11.05.2010 06:35:47

Ja naturligvis. Behovet for at have penge til at betale for mad og transport og overnatning osv. er jo lige stort, uanset hvor mange gange man tidligere har været i Danmark. Man skal også købe en returbillet og en rejseforsikring, uanset om det er ens 1. eller 27. besøg i Danmark.

Tidligere problemfrie besøg øger chancen for at få et visum uden krav om bankgaranti og i det hele taget bare få et visum. Men det er også den eneste forskel. De krav, som man skal opfylde, er fuldstændig de samme, hver gang man søger.

camillacelik

Indlæg af camillacelik » 11.05.2010 09:03:47

det jeg godt klar over

mine 2 veninder har bar søgt visum 2 gange og begge af dem skulle ikke vise manden havde de 4200 euro på hans konto da det var anden gang da de skrev under på at de betalt alt

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 11.05.2010 12:07:36

@ camillacelik
Er dine veninders mænd også fra Tyrkiet? Og har de søgt her for nylig?

Tilsyneladende medførte overgangen til i Tyrkiet at bruge et ekspeditionskontor til modtagelse af visumansøgninger at visumansøger mødes med krav om en bugnende bankkonto - i hvert fald er det nu her i foråret, at kravet om de 46 euro/dag stilles, selv overfor dem, der tidligere har haft uproblematiske ophold.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar