turist visum eller kæreste visum.

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
brianmeldgaard

turist visum eller kæreste visum.

Indlæg af brianmeldgaard » 08.03.2010 19:59:15

Hey igen :)

Her lige før ekseamen mht. at min kæreste fra filipinerne og jeg vil forenes i Dk. hører jeg fra en jeg har mødt at der var forskel på visum og forskel på tiden for at få det.

Jeg har/ agter at inviterer min kæreste til dk på et turist visum....
Min kæreste spurgte på ambasaden i Manila mht. hvor lang tid det ville tage... At det kun tog et par uger... hmm... det er jo så godt nok...

Jeg skriver så i mit invitationsbrev at jeg vil inviterer min kæreste på et turist besøg her i dk.... og får så at vide.... Det er ikke så godt....
Da de så på ambasaden vil opfatte det som et gifte mål besøg og vil så behandle sagen efter et kæreste visum hvilket så vil tage 3 mnd... hmm..

1.Er der et sådan kæreste visum ???

2.Er det forkert... eller vil det blive opfattet forkert at jeg har skrevet min kæreste i mit invitationsbrev til min kæreste ????

Mvh. Brian meldgaard

fundiver199

Re: turist visum eller kæreste visum.

Indlæg af fundiver199 » 09.03.2010 07:13:04

1) Nej der findes kun Schengenvisum, der findes ikke noget, der hedder "kærestevisum" eller "turistvisum".

2) Det er helt rigtigt, at du har skrevet, at I er kærester. Man skal som udgangspunkt altid holde sig til sandheden, da den er lettest at forklare, og desuden er velfærdshensynet til at besøge en kæreste større end velfærdshensynet til at besøge en ven.

Hvis formålet med rejsen bare er at kigge på den lille havfrue på Langelinie eller besøge en person, man har mødt til en cock-fight, så kan myndighederne jo sagtens afslå visum, hvis de vurderer, at der er blot den mindste risiko for, at ansøger vil benytte visum til at søge fast ophold i Danmark.

Men hvis man kan overbevise ambassaden eller Udlændingeservice om, at formålet med rejsen er at besøge en person, som man har et sædvandligt fast parforhold med, så tjener rejsen jo et vigtigt formål, og så skal der meget mere tungtvejende grunde til, før der gives afslag.

Det er jo også derfor, at retningslinierne for landene i immigrationslandegruppen siger, at visum kan gives til besøg hos kærester men ikke til besøg hos venner eller til rene turistbesøg.

Det eneste, som I ikke bør skrive, det er, at I har tænkt jer at gifte jer under hendes ophold i Danmark og herefter søge FS. Det bør være noget, som I spontant beslutter jer til under hendes ophold, hvilket I så til gengæld også har lov til.

Hvor lang tid, det vil tage for din kæreste at få udstedt et visum, afhænger primært af, om ambassaden sender sagen videre til Udlændingeservice for afgørelse. Det skal de altid gøre, hvis der kan være den mindste tvivl om, hvorvidt visum skal udstedes, da ambassaden aldrig må give afslag.

Hvad man kigger på i den forbindelse er ansøgerens "tilbagevendelsesforudsætninger" i form af job, studie, børn, fast ejendom m.m. samt tidligere ophold i Schengen. Er der svage tilbagevendelsesforudsætninger, og har ansøger ikke tidligere været i Schengen, så må man forvente, at ansøgningen sendes til Udlændingeservice for afgørelse.

Dette ville også ske, hvis du inviterede hende som din "ven", og måske ville hun endda få afslag, fordi jeres historie så var utroværdig og ikke kunne dokumenteres.

Det afgørende for at få ambassaden til at udstede visum selv er således, at man kan give en troværdig begrundelse for formålet med rejsen og en lige så troværdig begrundelse for, hvorfor man har tænkt sig at tage hjem igen, når ferien er forbi.

Og det sidste bliver måske svært for jer, så derfor er det mest sandsynlige nok, at sagen bliver sendt til Udlændingeservice.

Besvar