håber der er nogen der kan rådgive mig -
min mand har lige været på besøg i dk på turist visum i 21 dage og nu vil vi gerne have han kommer op til os ( vores datter og jeg) igen men jeg kan ikke finde ud af om han kan søge visum til dk allerede eller om vi skal vente til der er gået 3 måneder? han har som sagt ikke brugt alle 90 dage men gør det en forskel?
Vores situation er sådan at vi gerne vil bo i dk men ikke har til bankgarantien så vi ender nok med at skulle flytte til sverige.
Er det bedst han kommer til dk først på turist visum og vi sammen tager til sverige og søger opholdstillladelse til ham der eller er det bedre jeg finder bolig og flytter til sverige først og vi søger om han kan komme til sverige til os??
Håber virkelig der er nogen der kan give os nogle råd om hvad de rer bedst for os..
lige en lille ting: jeg er stadig på barsel men den slutter her i starten af april.
visum dk el sverige?
-
fundiver199
Re: visum dk el sverige?
Din mand har stadig lov til at være i Schengen i op til 69 dage inden for ½ år regnet fra den dato, hvor han indrejste i Schengen i.f.m. sit 21 dages besøg. Så derfor kan han naturligvis søge om et nyt visum, når som helst det passer ham.
Om det er bedst at søge visum først og flytte bagefter, eller omvendt, kommer jo helt an på ens personlige situation, f.eks. om der allerede er sat en dato på flytningen til Sverige, hvor langt ud i fremtiden denne dato i givet fald ligger og så videre.
Den eneste væsenlige fordel ved at søge visum til Sverige i istedet for Danmark er, at der ikke er noget ansøgningsgebyr, når man er omfattet af EU-rettens regler.
Om det er bedst at søge visum først og flytte bagefter, eller omvendt, kommer jo helt an på ens personlige situation, f.eks. om der allerede er sat en dato på flytningen til Sverige, hvor langt ud i fremtiden denne dato i givet fald ligger og så videre.
Den eneste væsenlige fordel ved at søge visum til Sverige i istedet for Danmark er, at der ikke er noget ansøgningsgebyr, når man er omfattet af EU-rettens regler.
tak for dit hurtige svar...
så jeg kan sagtens flytte til sverige og vi kan så søge med det samme til sverige eller skal jeg have haft adresse der en bestemt tid før jeg kan få ham til sverige??
jeg er stadig i tvivl om hvad der er bedst for os men da vi gerne vil blive sammen og vi ikke har til den bankgaranti vi skal stille ender det nok med sverige på den ene eller anden måde..
så jeg kan sagtens flytte til sverige og vi kan så søge med det samme til sverige eller skal jeg have haft adresse der en bestemt tid før jeg kan få ham til sverige??
jeg er stadig i tvivl om hvad der er bedst for os men da vi gerne vil blive sammen og vi ikke har til den bankgaranti vi skal stille ender det nok med sverige på den ene eller anden måde..
-
fundiver199
Du skal lige have et personnummerbevis i Sverige, før din mand søger om visum, og det tager - så vidt jeg har forstået - et par ugers tid.
så hvis han vil søge opholdstilladelse i sverige skal jeg først have et svenskpersonnummerbevis? er det oz hvis han først er kommet herop til dk og vi tager til sverige og søger om opholdstilladelse??