Krav ved aegtefaellevisum til Sverige?

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Lise1988

Krav ved aegtefaellevisum til Sverige?

Indlæg af Lise1988 » 02.03.2010 15:24:40

Hej,

Er der nogen der ved, hvad min mand fra Indien skal fremvise, naar han soeger om turistvisum til Sverige og udnytter, at han er gift med en EUborger? (de max 4 ugers ventetid paa visum)

Jeg ved godt at han skal medbringe billeder, pas og schengenvisa applikationsblanket.

Men skal han ogsaa have en rejseforsikring, naar han soeger visum til Sverige for derefter at soege om opholdskort?

Hvad skal vi ellers soerge for? Skal jeg lave en invitation? Og skal nogen af os fremvise indkomst?

Please hjaelp :(

VH Lise1988

fundiver199

Re: Krav ved aegtefaellevisum til Sverige?

Indlæg af fundiver199 » 02.03.2010 15:34:07

Rejseforsikring og returbillet er ikke nødvendig, når man er gift med en person, der har ophold efter EU-retten. Det skyldes, at visum i den situation ikke kan gøres betinget af, at man har til hensigt at rejse hjem igen, da man har en generel ret til både indrejse og ophold. Denne ret skal til gengæld dokumenteres ved at fremvise en vielsesattest.

Og det er også en god idè, at du skriver et kortfattet invitationsbrev samt sender din mand dokumentation for, at du enten er arbejdstager i Sverige (svensk personnummerbevis + ansættelseskontrakt + evt. lønsedler) eller råder over tilstrækkelige midler til at forsørge ham (svensk personnummerbevis + danske lønsedler + evt. årsopgørelse fra skattevæsenet).

I invitationsbrevet kan du skrive, at du gerne vil have, at din mand rejser til Sverige med det formål at slutte sig til dig og søge opholdskort efter EU/EØS-reglerne, og at du vil betale alle udgifter i forbindelse med hans rejse og ophold.

forest

Re: Krav ved aegtefaellevisum til Sverige?

Indlæg af forest » 02.03.2010 19:37:02

- vil bare tilføje at det kan være nyttigt at checke hjemmesiden for den svenske ambassade i Indien. Normal er der en checkliste for visumansøgere, og kravene til dokumentation kan variere lidt fra land til land

Besvar