Foerstegangsforvirring turist visum

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
MigOgManden

Foerstegangsforvirring turist visum

Indlæg af MigOgManden » 15.02.2010 20:55:14

Jeg er saa heldig at have fundet mig en dejlig mand fra Ukraine. Vi har vaeret sammen i 2 1/2 aar og blev forlovet i sommers. De sidste 4 somre har han haft arbejde i Danmark i 3 1/2 maaned hver sommer, men i aar glippede denne kontrakt desvaerre og vi vil derfor soege et turist visum til ham.
Det er foerste gang vi skal soege og da jeg har hoert diverse skraekhistorier om afvisninger hvis der er det mindste i vejen, maa jeg indroemme at jeg er lidt nervoes for udslaget :roll:
Jeg haaber derfor at der er nogle der kan og vil hjaelpe mig lidt...

Det der bekymrer mig, er at min kaereste er 12 aar aeldre end mig (jeg er 22). Jeg ved det betyder noget ved FS, men goer det ogsaa det ved turistvisum?
Noget andet er om det er en "risikofaktor" at vi er forlovede? Kan se i ansoegningspapirene at der er ekstra punkter hvis man er forlovede. Er det bedre bare at angive os som kaerester? Og skal man angive purpose som turist eller besoeg familie/venner?
Han vil i ansoegningen sige at det er mig der staar for hans omkostninger o.l. ved rejsen/ophold, men der staar jo at man som hovedregel skal have 350kr pr. dag, hvordan foregaar det saa lige?
I de supplerende papire skal han angive noget om hans arbejdsforhold. Betyder det noget hvis han ikke har noget fast arbejde, hverken nu eller at vende tilbage til?

Jeg ved det er en masse spoergsmaal, men foeler mig saa forvirret i alle disse regler. Skulle jo gerne have det hele korrekt saa vi kan faa et positivt svar :)

fundiver199

Re: Foerstegangsforvirring turist visum

Indlæg af fundiver199 » 15.02.2010 21:11:20

Kære?

Velkommen til forum. Start med at læse, hvad der står her på hjemmesiden under "jeg vil... søge om visum". Der er en del af dine spørgsmål besvaret. Og ellers følger her nogle hurtige svar:

* Aldersforskellen er ligegyldig, så længe der bare søges visum.

* Forlovet / kæreste kommer ud på èt. Det er to sider af samme sag.

* Formålet med rejsen er besøg hos venner / familie (forlovet/kæreste)

* Du skal skrive et invitationsbrev til ham, og i det brev skal du skrive, at du vil betale alle udgifter vedr. hans rejse og ophold. For at dokumentere, at du er i stand til det, skal han f.eks. vedlægge kopi af dine sidste 3 lønsedler til ansøgningen. Se på den lokale ambassades hjemmeside, hvad de kræver/anbefaler af dokumentation fra referenten, det kan variere lidt fra ambassade til ambassade.

* At han ikke har noget arbejde at vende tilbage til øger risikoen for afslag, idet man jo så må sige, at hans motivation til at vende tilbage er formindsket. Men da han jo tidligere har haft flere uproblematiske ophold i Schengen, så er det formentlig fuldstændig ligegyldigt i hans tilfælde.

MigOgManden

Indlæg af MigOgManden » 17.02.2010 20:05:30

Tak for velkomsten :) Har brugt jeres sider en del efterhaanden til at undersoege de forskellige muligheder vi har paa laengere sigt, men er foerst nu vi rigtig har faaet brug for at udfoere noget af det... Er dejligt at der er nogle der er soede til at hjaelpe hinanden i denne jungle af forskellige regler!

Mht til det du siger med at vedlaegge mine sidste loensedler, saa tror jeg der at vi har et problem. Jeg er studerende og har jo derfor vaeret paa SU og har kun haft saesonjob for sommeren/efteraaret, julejob o.l. og jo intet fast.
Derudover har jeg taget orlov fra mit studie for at vaere sammen med min kaereste og har saaledes intet lavet fra aarsskiftet. Jeg tager tilbage til Danmark midt i marts og starter her fuldtidsjob, men har jo intet at kunne vise dem nu og her (Regner med at tage til Kiev og indgive ansoegningen foerst i marts)...
Har du nogle erfaringer med hvad man saa kan goere eller evt gode raad?

Kroshka
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Kroshka » 17.02.2010 20:43:03

Jeg kan godt forstå din bekymring - men tror ikke den behøver at være så stor. Hvis din kæreste har været flere gange i DK - og rejst hjem inden udløb af visum.. Tja, så burde Ambassaden i Kiev udstede visum uden at sende den til US - og uden du skal stille nogen bankgaranti, eller fremvise anden dokumentation for økonomi. Du bør dog stadig i ansøgningen angive at du betaler udgifterne i forbindelse med hans ophold.

Det kan være relevant at vedlægge et par romantiske fotos, hvor I begge er på - ligesom det kan være relevant at kunne dokumentere, hvor ofte I har været sammen, og hvor.

Hvad angår invitationsbrev - så bør du anvende ambassadens standard.

(Mit råd er m.h.t. ambassaden i kiev, at det er dig, der undersøger tingene og anmoder om at tale med en dansk ansat)

Besvar