Visum Anden gang

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
hans

Visum Anden gang

Indlæg af hans » 18.01.2010 08:15:55

Så har jeg brug for lidt hjælp igen, og da alle var så hjælpsommer herinde sidste gang prøver jeg lige her først :-)

Jeg har havt vin kæreste fra filippinerne her oppe i snart 3 mdr (flyver hjem 3 feb)..
Nu er mit spørgsmål så:

Hvor lang tid kan der gå før hun kan søge visum igen.. I Manila siger de der skal gå 3 mdr. før hun kan søge, men i Cebu siger de hun kan søge efter 2 mdr, men hun kan selvfølige først ha indrejse efter 3 mdr... så jeg vil lige høre jer om der er efter 2 mdr eller 3 mdr hun kan søge???? (vi er klar over at hun ikke kan komme ind i dk igen før efter 3 mdr)

Så lige en ting mere!! Hvor lang tid går der anden gang man søger til man har visum... er det hurtiger og nemmer end første gang??

På forhånd tak for hjælpen og god dag til alle

fundiver199

Re: Visum Anden gang

Indlæg af fundiver199 » 18.01.2010 08:50:16

Din kæreste kan søge visum, lige så snart hun er tilbage på Filippinerne, men hun kan naturligvis først indrejse i Schengen 91 dage efter, at hun forlod Schengen. Og da sagsbehandlingstiden kan være op til 4 måneder, så kan det jo ikke nytte noget, at hun først søger 1 måned før den planlagte rejse. Det er jo også rart at vide i god tid, om man har fået sit visum, så man kan indkøbe en flybillet i god tid i stedet for at skulle ud og købe den i sidste øjeblik til en pris, som ofte vil være meget højere.

Det går dog ofte hurtigere 2. gang, da ambassaden så ofte vil vælge selv at udstede visum i stedet for at sende sagen til US, hvis det 1. visumophold var problemfrit.

Hvis den norske ambassade i Manila eller konsulatet i Cebu nægter at tage imod din kærestes ansøgning, fordi hun "søger for tidligt", så vil jeg bede dig om at sende mig en privat besked her i forum, for så skal vi have fuldt op på det, om nødvendigt med det norske udenrigsministeriums hjælp.

Men lad os nu ikke tage sorgerne på forskud. Ofte ved de lokale ansatte på en ambassade bare ikke ret meget om noget som helst, så de er stort set de sidste, man skal spørge til råds, hvis man gerne vil vide, hvilke regler, der gælder.

hans

Indlæg af hans » 18.01.2010 09:21:32

tak for dit hurtige svar!

Jamen så tror jeg at hun vil søge visa når hun er tilbage i filippinerne.. denne gang søger hun via manila før hun flyver hjem.. (så skal hun ikke flyve frem og tilbage mellem davao/manila for mange gange)
Jeg vender tilbage hvis der er problemer med at søge kort tid efter hun er landet...

Igen mange tak for hjælpen

hans

Indlæg af hans » 19.01.2010 08:57:36

Lige en "opdatering"!
Min kæreste ringede til manila ambassade og talte med dem her i dag.. Der siger de at hun kan gi' dem sin ansøgning så snart hun er tilbage i filippinerne, men de vil ikke gøre noget ved den før efter 3 mdr!!!!... Det forstod vi ikke noget af, så vi prøvede at ringe til Cebu.... der sagde de så at hun bare skulle søge nå hun kommer tilbage til filippinerne, og at de vil kigge på hendes ansøgning på samme måde som sidst... ikke noget med at vente 3 mdr før de kigger på den..
Jeg ved at den bliver sendt til Manila, og det er der de tager stilling til hvad der skal ske.... Det er da bare lidt mærkeligt at de ikke er enig om hvad man siger når man ringer!!!
Nå men hun prøver at Søge nå hun kommer hjem, og jeg vil vende tilbage med en opdatering, om hvad de siger i Manila når hun har søgt :-)

God dag til alle

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 19.01.2010 09:51:10

Nu er det ingen overraskelse for kendere, at de lokalt ansatte på den norske ambassade i Manila er - undskyld udtrykket - nogle fæhoveder. I al den tid jeg har haft min daglige gang på forum på www.filippinerne.dk har der været den ene horrible historie efter den anden om, hvordan arbejdsgangen er derude. Man skal hive og slide i dem, for at få udleveret visum og man skal seriøst banke i bordet for at få sin ret.

Anderledes positivt er arbejdsgangen i Cebu. Hvis muligheden er der, var det måske en idé at bruge konsulatet dér i stedet. Så kan man sove roligt om natten og glæde sig over, at de kender til god kundepleje.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 19.01.2010 15:50:56

Kære Hans

Kan du ikke sende mig en PM med besked om:

1) Hvad din kæreste hedder

2) Hvornår hun ringede til ambassaden

3) Hvad den eller de medarbejdere hedder, som hun talte med

Så må vi ud fra disse oplysninger skrive et brev til den norske ambassadør og bede om en forklaring på, hvad der foregår på ambassaden.

Din kone har jo ret til indrejse i Schengen efter 90 dages fravær, og derfor kan det naturligvis ikke nytte noget, at ambassaden først begynder at behandle hendes ansøgning, når disse 90 dage allerede er gået.

Men som Kim er inde på, så kan de ansatte på ambassaden i Manila ofte godt lide at lave deres egne "regler", som sjovt nok altid er til ulempe for ansøgerne.

Det er svært at sige, hvad motivet er, men der kan både være tale om, at de er misundelige på de af deres landsmænd, som har mulighed for at rejse, og at de fisker efter bestikkelse.

I den konkrete sag kunne man f.eks. forestille sig, at de håber på, at din kone vil foreslå, om de evt. kunne gøre en "undtagelse" og kigge på hendes ansøgning med det samme, i stedet for at lade den ligge i 3 måneder.

hans

Indlæg af hans » 19.01.2010 19:38:46

Hej igen og tak for jeres svar!!

fundiver199, Jeg har talt dit svar igennem med min kæreste, og hun er ikke meget for at gi' sit navn, da hun er bange for at et evt. brev vil skade hendes sag.. jeg har sagt at det vil det ikke komme til, men hun er stadig nervøs og har ikke meget lyst at hendes navn bliver brugt...
Har fortalt at det er vigtigt at der kommer fokus på dette her... er der en måde hvorpå hun kan være anonym måske??
hvad hun har mest lyst er at prøve at søge i manila, og hvis de stadig fastholder at de ikke ser på sagen før efter 3 mdr. tager hun hjem nogle dage og tar derefter til Cebu....
Når hun så har fået visa har hun ikke noget imod at stille sig frem og omtale forløbet..

Hvad siger du!! har hun grund til at være nervøs for sin sag hvis hun får sit navn frem nu????

Mvh

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 19.01.2010 19:55:59

Jeg synes, at du skal respektere din kærestes ønske. Jeg skriver bare en email til den norske ambassadør med en høflig forespørgsel om, hvornår man kan søge visum, uden at nævne nogen navne.

Hvis de ansatte på ambassaden har nægtet at tage imod din kones ansøgning, er der også en mere konkret ting at tage fat i, end når de bare har givet forkerte og vildledende oplysninger i telefonen.

M.h.t. om man risikerer at "skade sin sag" ved at påtale vildledning eller kritisabel sagsbehandling, så er det bestemt ikke min generelle erfaring, snarere tværtimod. Og især ikke når man gør det med en organisation som ÆUG i ryggen og/eller med en pænt formuleret henvendelse, hvilket naturligvis er det, jeg har tænkt mig at skrive. Tværtimod får det ofte tingene til at løse sig, hvis der er noget, der skal rettes op på.

Men jeg forstår godt bekymringen, og især når den kommer fra en person, der er vokset op i et land, hvor den enkelte embedsmand er "konge", og hvor retssikkerhed er en by i Rusland. Og netop derfor synes jeg også, at du skal respektere din kærestes ønske.

Besvar