Hej
Så har jeg endelig fået brev fra US og min kæreste kan besøge mig, hvis jeg stiller bankgaranti som i 2009 ligger på lige lidt over 56.000 kr.
Jeg forstår dog ikke lige konceptet ved bankgaranti... Er det penge, der skal sættes ind på en slags konto eller er det bare et bevis på, at jeg har pengene?
Jeg har nemlig det problem, at jeg for lidt over et år siden valgte at "låse" mine penge i 2 år, så jeg kunne få 6% i rente og jeg har kun omkring 40.000, der ikke er låst. Det er selvfølegelig et luksus problem, men det vil blive dyrt, hvis jeg skal ha' fat i de penge, der er "låst."
Nogen, der kan foklare?
Bankgaranti - Jeg er forvirret:S
-
fundiver199
Re: Bankgaranti - Jeg er forvirret:S
Bankgaranti betyder, at du skal få en bank til at stille en såkaldt anfordringsgaranti. Det vil sige, at der skal laves en konto, som du ikke kan hæve på, men som de danske myndigheder (mod anfordring) kan hæve på, hvis din kæreste ikke lever op til betingelserne i sit visum.
Det er helt op til dig, om du selv vil deponere pengene på en konto, som din bank laver specielt til formålet, eller om du vil betale din bank for at stille pengene til rådighed. Det sidste kræver dog naturligvis, at banken er villig til at gøre dette, hvilket så igen afhænger af en vurdering af din kreditværdighed.
Når din kæreste er rejst hjem igen og har "meldt" sig på den danske ambassade, så bliver anfordringen ophævet. Og herefter kan du så igen disponere over dine penge, hvis du selv har stillet dem til rådighed. Og hvis det er banken, som har stillet pengene til rådighed, så ophøver arrangementet bare, hvilket svarer til, at du har indfriet dit lån igen.
Hvis din kæreste derimod "forsvinder" i Schengen i stedet for at rejse hjem, så vil din bank kontakte dig med henblik på at lave en aftale om, hvordan du har tænkt dig at betale de 56.500 kroner, som du dermed er kommet til at skylde banken.
Det er helt op til dig, om du selv vil deponere pengene på en konto, som din bank laver specielt til formålet, eller om du vil betale din bank for at stille pengene til rådighed. Det sidste kræver dog naturligvis, at banken er villig til at gøre dette, hvilket så igen afhænger af en vurdering af din kreditværdighed.
Når din kæreste er rejst hjem igen og har "meldt" sig på den danske ambassade, så bliver anfordringen ophævet. Og herefter kan du så igen disponere over dine penge, hvis du selv har stillet dem til rådighed. Og hvis det er banken, som har stillet pengene til rådighed, så ophøver arrangementet bare, hvilket svarer til, at du har indfriet dit lån igen.
Hvis din kæreste derimod "forsvinder" i Schengen i stedet for at rejse hjem, så vil din bank kontakte dig med henblik på at lave en aftale om, hvordan du har tænkt dig at betale de 56.500 kroner, som du dermed er kommet til at skylde banken.
-
mulle2005fcm
Re: Bankgaranti - Jeg er forvirret:S
Tusind tak for det uddybende svar:D