Visum til Dk og bagefter flytte til Sverige

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
AminaTariq

Visum til Dk og bagefter flytte til Sverige

Indlæg af AminaTariq » 11.10.2009 19:07:44

Ja så har jeg lige et spørgsmål igen. Håber ikke i er ved at blive trætte af mig men kan simpelthen ikke se mig ud af alle de regler :?

Er det tilladt at søge visum til min mand og når han så kommer her så flytter vi sammen til Sverige?

Er der noget man skl tage hensyn til hvis det overhovedt er tilladt?

Jeg er begyndt at tænke i de baner da min mand meget gerne vil ud og arbejde så hurtigt som muligt da han er højt uddannet men hvis vi skulle søge om visum til DK og så bagefter FS så ville han jo ikke kunne arbejde i al den tid som hurtigt kan løbe op i 10-12 mdr.
Men mener at have hørt at hvis vi så flytter til Sverige så må han begynde at arbejde med det samme. Passer det?

Håber nogen kan hjælpe mig.

Mange tak på forhånd :)

jerry
Geografisk sted: Tyrkiet/Sverige

Re: Visum til Dk og bagefter flytte til Sverige

Indlæg af jerry » 12.10.2009 09:40:29

Hejsa.

Du skal da ikk undskylde at du spörger, det er da også en jungle at hitte rundt i.

Men svaret er ja det må I godt. Din mand skal bare indgive ansögningen inden hans visum udlöber.
Og ja så må han arbejde.

fundiver199

Re: Visum til Dk og bagefter flytte til Sverige

Indlæg af fundiver199 » 12.10.2009 09:42:03

Ja sådan kan I sagtens gøre. Men som jeg har skrevet i et andet indlæg, så kan din mand sandsynligvis ikke få et visum til Danmark, så længe han har bopæl i Sudan, da hans opholdstilladelse i Sudan sandsynligvis kun gælder så længe, som hans kontrakt gør det.

Og en betingelse for at få visum er, at man efter sin rejse til Danmark kan tage tilbage til det land, hvor man har fast bopæl. Så ligesom passet skal være gyldigt i 6 måneder udover varigheden af den påtænkte rejse, så skal ens opholdstilladelse også være gyldig i 3 måneder ud over varigheden af den påtænkte rejse, hvis man bor i et land, hvor man har brug for en opholdstilladelse.

Så din mand kan efter al sandsynligvis ikke få noget visum, før han igen har taget bopæl i sit hjemland, Jordan. Og derfor vil det være langt mere hensigtsmæssigt, at du bruger tiden frem til februar 2010 på at finde et sted i Sverige, hvor I kan bo, samt helst også et nyt job, som kan give dig en indkomst, der er stor nok til at opfylde betingelsen om at råde over ”tilstrækkelige midler”.

Og når din mand så er kommet tilbage til Jordan, og du har gennemført din flytning til Sverige, kan din mand søge om et visum til Sverige. Hvilket skal udstedes gratis og i løbet af højest 4 uger, da du nu har status som EU-borger og derfor kommer under de særlige EU-regler om visum til ægtefæller og andre nære familiemedlemmer.

Så altså: Først flytning til Sverige, og ansøgning om visum, ikke omvendt.

Lige så snart din mand er ankommet til Sverige, må han begynde at arbejde, men dog kun i Sverige. Hvis han gerne vil arbejde i Danmark, så må I vente, til du har boet mindst 10 uger i Sverige, hvorefter I så kan flytte videre til Danmark ved anvendelse af de samme EU-regler.

Det er ikke altid helt nemt at finde et sted at bo i Sverige, og der er også en del papirarbejde og nogle omkostninger forbundet med at flytte frem og tilbage. Men på den anden side har du fuldstændig ret i, at hvis I gerne vil have en hurtig løsning, hvor din mand ikke tvinges til at gå ledig i lang tid (eller blive i Jordan), så er EU-reglerne den sikreste vej at gå.

Med dispensation for særbørn, tvivlsomme indkomstforhold, en periode hvor du ikke har boet i Danmark, og meget andet, så vil det nemlig ikke komme bag på mig, om jeres sag vil blive betragtet som ”kompliceret” af Udlændingeservice, og i så fald kan I risikere en sagsbehandlingstid på 7 måneder eller mere.

Besvar