Rejse fra Rusland til Danmark, med visum til Finland?

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
T63

Rejse fra Rusland til Danmark, med visum til Finland?

Indlæg af T63 » 07.10.2009 09:47:49

Min pige kommer og besøger mig i starten af december.

Vi har så besluttet at hun ansøger om et Schengen visum på enten den finske amassade i Moskva, eller det finske konsulat i Skt. Petersborg.

Nu bliver jeg så nervøs, for den flyveplan jeg har lagt for hende, går fra hendes by i Rusland, til Tyskland (Frankfurt) som mellemstation, hvor hun så skal skifte fly og derfra videre til Helsinki.
Herfra går turen så til Danmark.

Kan hun få problemer med først at lande i Tyskland og gennem den tyske paskontrol, når hun endnu ikke har sat sine fødder på finsk jord?
Godt nok er det et Schengen visum, men det er jo udstedt af den finske ambasade /konsulat.
Eller er eneste løsning, at turen går direkte fra Rusland til Finland og så derefter til Danmark?

Jeg er virkelig blevet nervøs for turen til Frankfurt.

T63

Re: Rejse fra Rusland til Danmark, med visum til Finland?

Indlæg af T63 » 08.10.2009 07:25:43

Er der vitterligt ikke nogen herinde der ved om det er en betingelse, at man skal ankomme til det land først, et visum er udstedt til, for derefter at rejse videre når det er et Schengen visum?

dotGusten
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Indlæg af dotGusten » 08.10.2009 07:36:24

Det er ikke noget problem at skifte fly i Frankfurt, når turisten blot kan gøre rede for sin videre færd, er i besiddelse af tilstrækkelige midler og ellers ikke giver indtryk af, at der er noget skummelt på færde.

Så i kan være helt rolige - Frankfurt er blot en transitlufthavn, hvor Schengen paskontrollen tilfældigvis er placeret, fordi det er første land i Schengen din pige ankommer til.

Og når hun fortæller hvad hun skal i Finland, og kan fremvise en 200 - 300 Euro går hun lige igennem.

Men flyver Aeroflot ikke direkte fra Moskva til Helsinki?

Det ser lidt mystisk ud med rejseplanen.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 08.10.2009 07:47:26

Ja det er da den nærmeste omvej at rejse fra Rusland til Helsinki via Frankfurt, så find dog et direkte fly i stedet, det vil sikkert også være billigere. Hun kan vel også bare tage et tog eller en bus over grænsen fra St. Petersborg, de to lande støder jo lige op til hinanden.

Må give DotGusten ret i, at det hele lyder noget mystisk. Din kæreste kunne jo også bare søge om et visum til Danmark, hvis det er dig hun skal besøge, i stedet for at rejse det halve Europa rundt, inden hun tager hertil.

T63

Indlæg af T63 » 08.10.2009 15:42:37

Hej begge.

Tak for jeres bidrag.
Jeg ved det umiddelbart kan virke omstændigt. Nu er det sådan, at den by hun rejser fra, der er det faktisk mere bekvemt og mindst lige så hurtigt med den model jeg skitserer.
Skal hun først til Moskva, lander hun for det første i den forkerte lufthavn ift. den videre færd til Helsinki. Så hun får en masse spildtid der giver os 2 færre dage at være sammen i ialt. Det bliver så heller ikke billigere for os end den model jeg har valgt. Samtidig er min løsning langt mere bekvemmelig for hende, da hun ikke skal håndtere sin bagage før hun lander i Helsinki og har begrænset ventetid i Franskfurt.
Så der er logik i mit valg, når man går i detaljerne med flyveplanen.

fundiver:
At besøge mig direkte, det kræver visum til Danmark, og skal vi søge om dette, så undgår vi ikke US, hvilket så betyder, at vi kan skyde en hvis pil efter at hun kan være her i starten af december. Den tror jeg ikke på, når hun er førstegangsbesøgende og kommer fra Rusland. Eller er der en anden model jeg ikke er bekendt med?

Men spørgsmålet er, om et Schengen visum uden et værtsland, kan give os større handlefrihed. Således kan hun (via Frankfurt) lande direkte i Kastrup - og vi undgår Finland?
Som reglerne er hos US, så tror jeg den bliver svær . . .

Da hun rejser på egen hånd, så er spørgsmålet, om en invitation er tvingende nødvendig.
Der foreligger sager hvor russiske piger gennem det finske konsulat, har fået udstedt Schengen visum uden problemer. Der er ikke blevet stillet spørgsmål til dokumentation (ansøgning, invitation, forsikring etc.).

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 08.10.2009 16:18:34

Nej I er nok for sent ude m.h.t. at søge visum til Danmark, hvis det er meningen, at rejsen skal finde sted om 2 måneder. Jeg kender ikke til den finske visumpraksis, men det kommer ærlig talt noget bag på mig, hvis Finland bare deler visa ud til russere på samlebånd, også selvom de ikke skal besøge nogen i Finland eller på anden vis kan gøre rede for, hvorfor de gerne vil til Finland.

Ganske vist har de enkelte Schengenlande ikke koordineret deres visumpraksis, men det lyder alligevel noget underligt, hvis der skulle være SÅ store forskelle fra land til land. Men kan din kæreste få et visum til Finland, så er det naturligvis en udmærket og brugbar løsning i jeres tilfælde.

T63

Indlæg af T63 » 08.10.2009 18:27:31

Hej fundiver og DotGusten.

Tak for jeres indlæg, det var sødt af jer!
Nu prøver vi denne model med at ses.

Rejsen over Frankfurt, koster lidt mere, men flyvetiderne er meget passende.
Vælger vi turen over Skt. Petersborg, så bliver det straks mere bøvlet og timerne går med ventetider, og med kun 8 dage i alt, så vil jeg ikke miste 1½ døgn hver vej.

Mht den finske visumpraksis, er det så noget vi prøver af nu, så må vi se hvad det ender op med.
Men ligger der muligheder her, for hurtige besøg mellem Rusland og Danmark - på enkel vis, så vil jeg nævne det her i forum.
Nu må vi se hvad egen erfaring siger . . .

astra16V

Indlæg af astra16V » 11.10.2009 18:02:54

Hej T63 !

Jeg så lige dine bemyring her men jeg troede du havde fået svar på dine spøgsmål på . wwww.Russisk-Dansk-Forum.dk . vi har jo alle der inde fortalt dig at hun MÅ og SKAL indrejse i Findland for at få det stempel i hendes pas samt ud rejse fra Finland også for at få hendes stempel for udrejse til den dato som visaet løber til . Frankfurt kan give jer store problemmer vi har set før Russiske kvinder er blevet sendt tilbage netop fordi man ikke troede på de skulle rejse videre . Men T63 lad hende rejse til Finland og så videre til DK (CPH) . Ellers må du vende tibage til oven nævte sted der kan vi hjælpe dig.

Mvh.
Astra16V

Besvar