visum

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Leose

visum

Indlæg af Leose » 19.09.2009 12:46:16

Hej min man kommer på besøg herop den 1.oktober som turistvisum.. Men jeg tvivler lidt på den bilet han har købt.. Han skal rejse fra tyrkiet til amsterdam og derfra til Billund, pga der ikke var direkte bilet til billund.. Sker der nogen problemer hvis han rejser fra amsterdam da han kun har en turistvisum..?

Leose

Re: visum

Indlæg af Leose » 19.09.2009 13:28:25

Der står ikke noget i papirene.. Men han har spurgt ambassaden for at være sikker og de sagde at der ikke ville opstå nogen problemer med det...

Der står på hans flybillet at han skal videre rejse til dk efter en ½ time han lander i amsterdam.. Men jeg er stadig i tvivl.. Hvordan kan jeg få en endelig svar eller er der andre der ved mere om det...

dotGusten
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Indlæg af dotGusten » 19.09.2009 13:48:35

En halv time til flyskift er ikke meget.

Leose

Indlæg af Leose » 20.09.2009 17:06:15

Hvad Kan vi så gøre... Vi kunne heller ikke retunere flybilletet.. Min mand har igen og igen snakket med ambassaden og de siger at der ikke opstår problemer.. Han har kun en billet.. Den lander lige i amsterdam og de der skal videre til billund skal skifte fly og den flyver halv time efter han lander..

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 20.09.2009 17:47:11

Hvis flyselskabet har solgt din mand en billet, hvor han kun har ½ time til at skifte fly, så er det deres ansvar og problem, hvis han ikke kan nå det, f.eks. fordi det første fly er forsinket.

Hvis din mand ikke når sit fly i Amsterdam, bliver han ganske gratis ombooket til det næste fly imod Billund, som har ledige pladser. Og hvis hans bagage ikke når at komme med det samme fly som din mand, så bliver bagagen sendt til hans adresse i Danmark, når den engang er nået frem.

Det vil derfor ikke koste din mand nogle penge, hvis den korte forbindelse "misser". Men det er selvfølgelig ret ufedt at måtte vente f.eks. 12 timer på det næste fly. Eller at ens bagage først kommer frem dagen efter, at man selv er landet.

Endelig er det også ret stressende nærmest at skulle løbe fra den ene ende af lufthavnen til den anden, i stedet for i ro og mag at kunne gå rundt og kigge lidt på butikker og så videre.

Så af de grunde må det generelt anbefales at undgå billetter med så kort tid til flyskift, hvis det overhovedet kan lade sig gøre. Men når billetten allerede er købt, så er det omvendt ikke nogen katastrofe.

Og en halv time er godt nok helt ekstremt kort tid til et flyskift. Jeg har èn gang prøvet 45 minutter, og det var allerede kort nok tid til, at min bagage først kom med det næste fly til København :(

Leose

Indlæg af Leose » 20.09.2009 18:39:47

Så kan jeg ikke rigtig forstå hvorfor flyselskabet sælger en bilet hvor der er risiko.. Og de gider heller ikke bytte den.. Det er noget vrøvl synes jeg.. Skal han da gennem en paskontrol når han er i amsterdam eller skal han bare hente sin bagage og skynde sig frem til den næste fly..

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 20.09.2009 18:45:42

Din mand skal gennem paskontrollen i Amsterdam, da der ikke er paskontrol ved flyrejser mellem Schengenlandene. Til gengæld skal han ikke hente sin bagage, da lufthavnen sørger for at overføre den fra det ene fly til det andet.

Og ja det undrer også mig, at et flyselskab sælger billetter, hvor der kun er ½ time til at skifte fly. Men årsagen kan måske være, at alternativet var slet ikke at sælge nogen billet, fordi deres næste fly til Billund f.eks. først afgår dagen efter.

dotGusten
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Indlæg af dotGusten » 21.09.2009 08:32:45

Nu er det vel et selskab, der har solgt begge biletter? Altså at i har bestilt rejsen og betalt for det hele ad én omgang? I har vel ikke selv købt først en flybillet til Amsterdam, og derefter en anden flybillet til Billund?

Nogle uerfarne globetrottere har gjort sig dyrekøbte erfaringer ved selv at booke de enkelte strækninger uden at tage hensyn til at skulle skifte fly.

http://www.gouda.no/page324.aspx

Leose

Indlæg af Leose » 21.09.2009 11:18:15

Nej det er flyselskabet der har booket det hele.. Min mand siger at flyet fra istanbul til amsterdam og derfra til billund hører under samme flyfirma.. Det har samme navn.. Jeg er ret sikker på at de har fuppet med os, damen gav min mand hendes privat nr hvor han kan kontakte hende hvis der opstår problemer.. Min mand ringede lige i aften han skulle spørge noget og nummeret var forkert.. Det er også lidt kaos fordi i tyrkiet der har de ferie til på onsdag og de har lukket.. Min mand skal til ankara torsdag morgen så han kan heller ikke få skiftet sin billet.. Heller ej når han er vendt hem fra ankara.. Kan han vise sin nuværende bilet og købe et anden når han er færdig i ambassaden..

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 25.09.2009 12:34:18

I har formodentlig valgt den billigste billet, i kunne finde, ellers er der jo direkte fly med Turkish Airlines Istanbul-København. Kan klart anbefales.
Jeg gætter på at i har købt ved OnurAir, siden det går via Billund. Jeg håber ikke, i har købt ved alobilet.dk?? Det er et svindelfirma.. (se på udvandrerne.dk) :(

Den halve time er selvfølgelig en risiko, Schipol er en stor lufthavn og der skal ikke meget til, før den glipper.
Har selv prøvet at ankomme for sent til Amsterdam til forbindelsen til DK, men da mange ombord også kom for sent til deres, og de næste fly var næste dag, blev vi samlet fulgt hen til en skranke og vist hen til en bus, som kørte os til det nærmeste hotel. Er det flyet fra Istanbul, der er forsinket, er det flyselskabets ansvar at sørge for evt. indkvartering og mad og drikke i ventetiden, hvis den bliver lang.

Er det din mand, der farer vild og ikke kan nå sin forbindelse, er problemet større, men han kan jo få ombooket. Sørg for at han har penge til det, hvis det koster ekstra, eller et visa-/american express-/mastercard med tilstrækkelig dækning. Et par tusinde kroner skulle være rigeligt. :wink:
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar