Hjælp søges til visum til min kone i Sverige. Please .

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
rhino

Hjælp søges til visum til min kone i Sverige. Please .

Indlæg af rhino » 15.09.2009 00:10:57

Hej. Jeg er ny herinde, og er derfor total blank..Jeg har læst de forskellige indlæg omkring familiesammenføring, turistvisum osv osv..Men det gøre mig bare mere og mere forvirret med henblik på min egen situation.

Min situation er således.

Jeg bor i Malmø, har dansk pas, arbejder i dk. Jeg har boet i Malmø i snart 4 mdr. Mit spørgsmål er , at jeg skal giftes i Marokko med marrokansk pige i oktober. Og hvad og hvordan gøre jeg lige præcis med at søge visum til hende til Sverige. Jeg skal søge fast visum til hende, og ikke 3 mdr´s turist visum.

Er der nogen der kan hjælpe mig fra punkt til punkt, hvad jeg skal gøre. Jeg håber virkelig der er nogen der kan hjælpe mig, for jeg er total blank lige for tiden hvad visum angår.. Jeg ved ikke hvor jeg skal starte fra, hvor jeg skal gå hen. Ved ikke hvordan jeg skal tage den første skridt.

:? :? :?

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Hjælp søges til visum til min kone i Sverige. Please .

Indlæg af Kim P. Nyberg » 15.09.2009 08:08:14

Så er du kommet det rette sted, for vi skal nok hjælpe dig godt igennem herinde :D

Når I er blevet gift, går hun på den nærmeste svenske ambassade og ansøger om et ægtefællevisum til en EU-borger. Du er nemlig EU-borger, da du har dansk statsborgerskab, men bor i et andet EU-land. Dette visum skal de svenske myndigheder udstede gratis indenfor fire uger til hende, og så kan hun frit rejse op til dig i Malmö.

Senest tre måneder efter sin ankomst til Sverige, skal hun indgive ansøgning på Migrationsverket om EU-opholdskort. Et sådant opholdskort gælder i fem år, og ved forlængelse efter de fem år, udstedes et permanent opholdskort.

Straks hun har søgt om opholdskortet, har hun ret til at søge arbejde, få lægehjælp og alle andre goder, som andre svenskere nyder godt af. Hun skal med andre ord behandles på lige fod med alle indfødte svenskere. Dog kan der forlanges en mindre betaling for sprogundervisning, og der er også visse restriktioner for uddannelsesstøtte til hende, hvis hun vil tage en videregående uddannelse.

Med hensyn til arbejde, der har hun som ægtefælle til en EU-borger kun såkaldte afledte rettigheder. Det betyder bl.a. at hun kun må påtage sig arbejde i Sverige, mens I bor der. Flytter I på et tidspunkt tilbage til Danmark, skal hun kvitte jobbet i Sverige og finde sig et andet i Danmark.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 15.09.2009 08:15:57

Men inden du begiver dig ned til varmen, så prøv at finde den marokkanske ambassades hjemmeside eller ring til dem, for at finde ud af, hvilke dokumenter de kræver af dig og hvilket sprog de kræves på, for at du kan giftes med en af deres statsborgere. Dokumenterne skal højst sandsynligt legaliseres af de svenske myndigheder.

rhino

Indlæg af rhino » 15.09.2009 12:38:25

Hej Kim..

Tak for dine indlæg.. :) Det hjælper ihvertfald på vejen. Men kan hun ikke direkte søge om opholdskort fra starten af, altså istedet for de 3 måneders visum. Og hvad skal jeg til at starte med, sende i form af dokumenter ? eller er det kun hende, der skal gøre det dernede fra. Jeg tænker på, om jeg skal f.eks skal sende lønsedler, arbejdskontrakt, lejekontrakt osv nogen steder.

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 15.09.2009 12:54:10

For at hun kan få adgang til et EU-land, skal hun først have et visum. Det visum skal de udstede gratis og indenfor 4 uger. Når hun så er kommet til Sverige, kan I gå på Migrationsverket og ansøge om opholdskortet til hende.

Jo, du skal selvfølgelig kunne dokumenterer, at du kan forsørge dig selv og hende ved at vise de dokumenter du nævner. Derudover skal du have et rådighedsbeløb på mindst 6.000 SEK hver måned når alt er betalt. Får I på et tidspunkt børn, skal du lægge 2.000 SEK oveni pr. barn. Dokumentationen skal du vise til Migrationsverket.

Det er hende, der skal søge visummet. Hun skal blot huske at fortælle, at hun er gift med en EU-borger, og derfor søger hun det særlige ægtefællevisum. Du skal kun foretage dig noget, hvis Migrationsverket beder om det.

rhino

Indlæg af rhino » 15.09.2009 14:12:51

så dvs i første omgang, skal hun gå ned i ambassade i marokko, og udfylde skema til visum . Hvad skal hun medbringe , når hun gå derned?

Undskyld jeg lyder dum, men er total blank omkring sådan noget, og jo flere ting der køre op i hovedet på mig, jo mere forvirret blir jeg.. :)

Besvar