Turistvisum til kæreste fra Cameraun??

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Janni G

Turistvisum til kæreste fra Cameraun??

Indlæg af Janni G » 05.09.2009 15:21:40

Hej, håber der er nogen der kan hjælpe mig. Jeg mødte i maj 09 min kæreste da jeg var på ferie i Vietnam. Han spillede proffessionel fodbold der, men er fra Cameraun i Afrika.
Jeg har så lige været i Vietnam for at besøge ham igen, vi ville godt have haft han havde besøgt mig, men i første omgang var det lettere for os at jeg tog turen til Vietnam. Hans fodboldkontrakt udløb 23 august, og det ville derfor have være umuligt for ham at få visum i dk - eller det vurderede jeg at det ville.

Han rejser snart tilbage til Cameraun, hvor han skal spille fodbold for et hold der. Det er dårligt betalt, men dog et job.

Nu til mit spørgsmål...
Vi vil meget gerne søge om visum, så han kan komme til dk i december og fejre jul og nytår, med min familie og jeg. Min mor var med da jeg mødte ham i Maj og har derfor også en del korrespondance med ham via Facebook.
Jeg synes imidlertid at det er rigtig svært at gennemskue hvilke forventninger der er til mig og hvilke oplysninger jeg skal skrive i invitationen - vil ikke dumme mig!
Han er 25 og jeg er 28. Jeg har fast arbejde og har haft det siden jeg blev færdiguddannet sommeren 06.

Håber nogen kan hjælpe mig, stil gerne uddybende spørgsmål, hvis det hjælper til mere konkrete råd :-)
På forhånd tak
Hilsen Janni

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Turistvisum til kæreste fra Cameraun??

Indlæg af Kim P. Nyberg » 05.09.2009 16:52:45

Du skal forklare i invitationen, at du betaler for hans rejse frem og tilbage, rejseforsikring og for hans ophold her. Originalen sender du til ham. Send gerne en kopi til den ambassade eller konsulat, hvor igennem han søger visum. Skriv også gerne i hvilken periode I gerne vil være sammen.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Janni G

Indlæg af Janni G » 06.09.2009 10:00:46

Kim P. Nyberg skrev:Du skal forklare i invitationen, at du betaler for hans rejse frem og tilbage, rejseforsikring og for hans ophold her. Originalen sender du til ham. Send gerne en kopi til den ambassade eller konsulat, hvor igennem han søger visum. Skriv også gerne i hvilken periode I gerne vil være sammen.
Hej Kim,

Skal de ikke have beviser for at jeg rent faktisk gør det - betaler for rejse, ophold osv?
For han kan sagtens selv betale...

Tak for svaret iøvrigt :-)

Janni

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 06.09.2009 10:22:07

Hvis han selv betaler, så er det naturligvis det, du skal skrive i invitationen. Og så må han jo bare dokumentere overfor ambassaden, at han har økonomiske midler, som sætter ham i stand til at betale for en rejse til Danmark. F.eks. ved at vise kontoudtog fra sin bank.

Det kan kun gavne jeres sag, at din kæreste ikke er mindrebemidlet, som de fleste af hans landsmænd jo sikkert er det.

Din invitation har derfor sådan set ikke andet formål end, at du skal bekræfte, at I kender hinanden og er kærester. I modsat fald kan din kæreste nemlig slet ikke få et visum til Danmark, da Cameroun er placeret i den såkaldte immigrationslandegruppe:

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/v ... besoeg.htm

Immigrations-landegruppen er inddelt i to undergrupper:

•En landegruppe, hvor man skal have en vis tilknytning til den person, man ønsker at besøge (se uddybning nedenfor)
•En landegruppe, hvor der ikke stilles krav om en sådan tilknytning.
Følgende lande er for tiden placeret i den del af immigrations-landegruppen, hvor man skal have en vis tilknytning til den person, man ønsker at besøge:

Armenien, Aserbajdsjan, Bangladesh, Bosnien-Hercegovina, Burundi, Cameroun, Den Demokratiske Republik Congo, Egypten, Elfenbenskysten, Eritrea, Etiopien, Gambia, Georgien, Ghana, Hviderusland (Belarus), Indien, Jordan, Kenya, Kina, Libanon, Makedonien (FYROM), Marokko, Moldova, Montenegro, Rusland, Rwanda, Serbien, Sierra Leone, Sri Lanka, Sudan, Togo, Tyrkiet, Uganda, Ukraine, Vietnam og Yemen.

For statsborgere fra denne gruppe gælder, at der som udgangspunkt gives visum til ægtefæller, faste samlevere, kærester og forlovede, børn uanset alder, forældre, søskende og deres ægtefæller.

Janni G

Indlæg af Janni G » 06.09.2009 14:46:36

Synes godt nok det er noget forvirrende alt det her visum noget! Har kigget lidt rundt inde i "Visumforrummet".

Skal jeg også betale forsikringen der svare til 30000euro til en forsikring?

Er der nogen man kan kontakte så man kan få en helt udspecifiseret liste over hvilke ting jeg skal have styr på inden jeg skriver invitationen?

Hilsen Janni

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 06.09.2009 15:02:02

Om det er dig eller din kæreste, der betaler for flybillet og rejsesygeforsikring, det er der ikke nogen, der blander sig i.

Hvis du selv har rejst i lande, hvor det gule sygesikringsbevis ikke dækker, så har du formentlig / forhåbentlig også tegnet en rejsesygeforsikring hos f.eks. Gouda, Europæiske eller et andet selskab, så du ikke risikerede at komme til at stå med en kæmpe regning for hospitalsbehandling og måske hjemtransport.

Det er bare en sådan rejseforsikring, det er obligatorisk at tegne, hvis man gerne vil besøge Schengen, så det er ikke så mystisk endda.

keff

Indlæg af keff » 07.09.2009 12:44:56

Janni G skrev:Synes godt nok det er noget forvirrende alt det her visum noget! Har kigget lidt rundt inde i "Visumforrummet".

Skal jeg også betale forsikringen der svare til 30000euro til en forsikring?

Er der nogen man kan kontakte så man kan få en helt udspecifiseret liste over hvilke ting jeg skal have styr på inden jeg skriver invitationen?

Hilsen Janni
Janni,jeg har desværre ikke tid til at tage dig i hånden og fortælle hvad din mand skal medbringe til ambassaden. Men kig på ambassadens hjemmeside,så får du en komplet liste over hvad der kræves.
Der er iøvrigt stor forskel på hvad de enkelte ambassader kræver og det kan være lige fra lønsedler til oversatte dokumenter osv osv.

I denne tråd blir der diskuteret invitationsbrev,rejseforsikring og hvordan du husker det hele.
HER: viewtopic.php?f=4&t=3377

Besvar