Visum og arbejdstilladelse til amerikansk kæreste

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Fred

Visum og arbejdstilladelse til amerikansk kæreste

Indlæg af Fred » 18.08.2009 20:27:39

Hjælp!
Jeg har en amerikansk kæreste og vi ville meget gerne prøve at bo sammen i Danmark. Vi er begge 2 helt almindelige mennesker med gode jobs og jeg har en andelsbolig med plads til os begge her i DK. Selvfølgelig vil han have et problem med det danske sprog, men hans familie stammer oprindeligt fra DK og hans motivation for at lære dansk er helt enorm, så jeg er ikke i tvivl om, at han vil være til gavn for det danske arbejdsmarked, når/hvis han en dag får mulighed for det.
Hvordan gør man rent praktisk? Skal man regne med, at det vil være fuldstændigt umuligt for ham at få visum og opholdstilladelse i DK, hvis man ikke er gift? Og hvad med at flytte til Sverige? Er det også kun for ægtefæller?
Ja, jeg synes det virker lidt uoverskueligt, når man ser på http://www.nyidanmark.dk, så jeg håber der findes nogen med nogle gode råd.
På forhånd tak!

fundiver199

Re: Visum og arbejdstilladelse til amerikansk kæreste

Indlæg af fundiver199 » 18.08.2009 21:45:36

Din kæreste behøver ikke noget visum for at besøge Danmark, da han er amerikaner. Han må derfor opholde sig i Danmark som turist i op til 3 måneder inden for en 6 måneders periode, uden at skulle søge om visum.

"Opholdstilladelse" er et meget vidt begreb, som kan dække over både familiesammenføring, green card og studieophold, som altsammen er vidt forskellige ting. Familiesammenføring efter de danske regler kræver, at man enten er gift eller kan dokumentere at have boet sammen i mindst 18 måneder.

Green card eller studieophold kræver derimod ikke, at man er gift med en dansker, men til gengæld er der så en række andre betingelser, der skal være opfyldt.

Hvis du flytter til Sverige, kan I enten søge familiesammenføring efter EU-reglerne eller efter de nationale svenske regler, som så igen er anderledes end de nationale danske.

Hvad angår det at flytte til Sverige, så kan du læse meget mere om det i ÆUG`s Sverigesfolder, som du finder et link til under "love og regler, EU-regler". Bemærk dog venligst, af afsnittet om at flytte tilbage til Danmark v.h.a. EU-reglerne er forældet, som der også står i teksten under "EU-regler", både over og under linket til Sverigesfolderen. Du kan derfor alene bruge Sverigesfolderen til at blive klogere på alt, hvad der har at gøre med at flytte til Sverige.

Fred

Indlæg af Fred » 19.08.2009 18:43:03

Tusind tak for svar!
Jeg har lige læst lidt omkring greencardordningen og det lyder jo umiddelbart som om, at det skal undersøges lidt nærmere.
Hvordan forholder det sig med Udlændinge Service? Kan man ringe derind og få råd og vejledning omkring den slags?
Til sidst måske et lidt dumt spørgsmål, men hvordan kommer danskere med udenlandske kærester til at bo sammen i 18 måneder, når det er så svært at få folk til landet?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 19.08.2009 21:33:30

Fred skrev:Hvordan forholder det sig med Udlændinge Service? Kan man ringe derind og få råd og vejledning omkring den slags?
Ja som alle andre offentlige myndigheder i Danmark har Udlændingeservice vejledningspligt. Men i al beskedenhed tror jeg nu nok, at den vejledning du får i dette forum, er af en mindst lige så høj kvalitet.
Fred skrev:Til sidst måske et lidt dumt spørgsmål, men hvordan kommer danskere med udenlandske kærester til at bo sammen i 18 måneder, når det er så svært at få folk til landet?
Der findes jo også danskere, som er bosat i udlandet, og som møder deres udkårne der. Tilsvarende er der også mange udlændinge, der kommer til Danmark som singles, og som under deres ophold i Danmark forelsker sig i dansker. Det kunne f.eks. være en person på studievisum eller en person, der har fået et green-card til Danmark.

Besvar