Kæreste på 21 fra Ukraine

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Polesen

Kæreste på 21 fra Ukraine

Indlæg af Polesen » 08.08.2009 09:29:31

Kære brugere af dette forum

Jeg har meget lidt overblik over min situation.

Har mødt en pige på 21 fra Ukraine og påtænker at fri til hende.

Er klar over det bliver umuligt at få hende til Danmark før hun fylder 24.

Har en stor netforretning og kan passe mit firma overalt i verden med internet, er derfor klar på at flytte udlands (Gerne sydpå) for at være sammen med hende.

Jeg er ikke så vild med at skulle flytte til Ukraine, hun er åben for at flytte og kan arbejde i mit firma.

Som ukrainsk statsborger kan hun ikke indrejse ret mange steder uden Visum, Visum kræver job, og løber kun kort tid.

Jeg er i tvivl om følgende:
Hvor kan vi bosætte os permanent ?

Kan hun bosætte sig flere steder ved at gifte sig med mig, da jeg er EU borger ??

Forslag til hvor vi kan bosætte os, eller anden nyttig information er meget velkommen.

Mvh
Polesen

skaanebo

Re: Kæreste på 21 fra Ukraine

Indlæg af skaanebo » 08.08.2009 10:14:30

Hvis I gifter jer, kan I frit bosætte jer hvor som helst inden for EU og EØS, bortset fra i Danmark. Efter et ophold i et andet EU-/EØS-land i mindst 10 uger, vil I også kunne flytte til Danmark og gøre brug af EU-retten, altså undgå de mange nationale danske krav som fx 24 års-kravet.

Hvis I undlader at gifte jer, vil I også kunne flytte til Sverige og bo som ugift par.

Polesen

Indlæg af Polesen » 08.08.2009 10:28:13

Hej Skaanebo

Mange tusind tak for hjælpen, det virker ikke så vanskelig som frygtet.

Har et par yderligere spørgsmål:

1. Lad os antage at vi gifter os i Ukraine, vil vi straks derefter kunne rejse til et hvilket som helst EU land ? (pånær DK)

2. For at gøre brug af EU-retten.
Skal min bopæl officielt flyttes 10 uger til et andet EU land, eller er det nok at kunne fremvise f.eks flybilletter og f.eks hotel kvittering på et ophold ?

Mvh
Polesen

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 08.08.2009 10:39:42

1) Ja, det kan du godt.

2) Nej, benytter du dig af kro eller hotelophold, bliver det betragtet som ferie, og så kan du ikke gøre brug af EU-retten. Du skal i stedet have et værelse eller lejlighed med lejekontrakt, så du kan dokumenterer, at du har haft "reelt ophold" det pågældende sted i mindst 10 uger. De 10 uger gælder i øvrigt kun dig. Hvor længe din kommende viv bor der, har ingen relevans.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Polesen

Indlæg af Polesen » 08.08.2009 11:02:42

Hej Kim

Tusind tak for hjælpen, er meget taknemmelig for denne brugbare hjælp.

Omkring firma/økonomi og ægteskab:
Jeg har nogle indviklede økonomiske forhold (Selvskaber), ønsker ikke fælles økonomi.

Vil det kræve en ægteskabs pagt af en art, og er det muligt helt at seperere økonomi og ægteskab ?

Mvh Polesen

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 08.08.2009 11:08:42

Lige dér er min hjerne ikke så skarp, så den må du nok spørge andre eller eventuelt en advokat om.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 08.08.2009 14:17:49

@polesen,
ja så begynder det at blive indviklet, for hvis du ikke har domicil (dvs fast og længerevarende bolig) i DK, så vil du efter dansk ret få den formueordning, som gælder i det land, hvor du som mand har domicil når/umiddelbart efter du bliver gift (da der jo er to parter i et ægteskab, har man valgt at formueordningen bestemmes efter MANDENS domicil).
For at gøre det endnu mere indviklet, så har DK og de øvrige nordiske lande indgået en aftale, hvorefter formueordningen i stedet følger statsborgerskabsloven i en vis periode. Tyskland har en lignende regel. Det vil så sige, at formueordningen kan ændre sig efter, hvor man flytter hen, :roll:
Der er forskellige regler for ægtepagter i de forskellige lande, og jeg er ikke sikker på at du kan indgå en ægtepagt i DK, hvis du ikke er bosiddende der, dog muligvis hvis du bosætter dig i Sverige eller Finland. Du vil formodentlig i alle EU-lande du kunne finde på at bosætte dig i kunne indgå en ægtepagt om fuldstændigt særeje, men det er jo altså en AFTALE mellem dig o kæresten, dvs. at I skal være enige om at det skal være sådan. Hvis ikke I kan blive enige, ville jeg vælge løsningen med at flytte til Sverige som ugift par.
mh
Rådgiver for ÆUG

Polesen

Indlæg af Polesen » 09.08.2009 11:36:13

Hej mh

Mange tak for svaret, her lidt info:

Jeg har boliger i Danmark, og firma.

Gør det sagen mindre kompliceret iforhold til at få adskildt økonomien og ægteskabet ?

Mvh
Polesen

dotGusten
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Indlæg af dotGusten » 09.08.2009 12:10:58

Du bør nok kontakte en advokat, for at få styr på, hvordan du håndterer dit firma i forbindelse med en emigration, som det reelt er.

For den almindelige lønmodtager er det ikke et stort problem at finde arbejde i et andet EU land, men for en virksomhedsejer vil det være meget mere besværligt.

Du skal nok forvente at der vil blive kigget lidt ekstra i dine regnskaber, når du laver den manøvre.

Husk - de eneste der er mere trælse at slås med end udlændingeservice - er skattevæsenet.

Polesen

Indlæg af Polesen » 09.08.2009 15:07:11

Hej dotGusten

Tak for svaret, jeg har måske ikke formuleret mig tydeligt nok.

Jeg ønsker at drive firma i Danmark, samt beholde bolig i Danmark og være forblive Dansk statsborger.

Ønsker at styre det fra f.eks Spanien, og bo der med min ukrainske partner.

Mvh
Polesen

Kroshka
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Kroshka » 10.08.2009 12:32:24

Man kan kun bo et sted - have bopæls-adresse et sted.

Det er lidt svært at rådgive dig omkring din virksomhed, idet du ikke skriver hvad det er du beskæftiger dig mig - og hvad din rolle er i firmaet.

(ps - jeg er selv kæreste med en ukrainsk pige - og uden at have ret mange argumenter for det , så vil jeg så absolut vælge at blive gift i dk eller vesteuropæisk land)

Polesen

Indlæg af Polesen » 10.08.2009 14:01:50

Hej Kroshka

Tusind tak for svaret, her mere info.

Jeg vil ikke flytte bopælsadresse fra Danmark, firmaet også fortsat i Danmark.

Er direktør i mit eget APS, importerer smykker fra Kina, og sælger via netforretning.

Ser du dette som den bedste løsning ?

1. Søge om kæreste visum til min 21 årige ukrainske kæreste ?
2. Blive gift i Danmark under opholdet ?
3. Leje en bolig i f.eks Spanien min 10 uger, have lejekontrakt herpå.
4. Benytte Eu-reglen for at få opholdstilladelse, ?

Mvh
Polesen

Kroshka
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Kroshka » 10.08.2009 14:32:20

Hm.. jeg er nok ikke den helt rigtige til at svare på dette.

Dog kan jeg sige, at jeg mener det er meget svært at få en ukrainsk kæreste til Danmark på besøgsvisum. Vi fik i første omgang afslag, skønt jeg har haft fabrik i Ukraine - hvor hun også var ansat - så der kunne ikke være nogen tvivl om at vi havde kendt hinanden gennem flere år.

Jeg tror det er nemmere og ikke mindst hurtigere at få hende til Schengen ved at søge ved andre lande - hvilke skal man jo så kloge lidt rundt i.

Jeg mener for at drage fordel ved at have boet sammen i andet schengen-land i mindst 10 uger - så skal du opsige din adresse her, og man skal ligesom kunne dokumentere, at man ikke blot var på 10 uges ferie på en spansk ø, men at man altså ligesom var der for alvor - men adresse, arbejde m.v.

Ja, du bliver nødt til at benytte jer af EU reglen.

Hvor er hun fra i Ukraine? Har hun haft schengen visa før? Har du besøgt hende i UA?

dotGusten
Kontakt:

Indlæg af dotGusten » 10.08.2009 17:04:21

Polesen skrev:Jeg vil ikke flytte bopælsadresse fra Danmark, firmaet også fortsat i Danmark.
For at du kan benytte dig af EU retten, må du nødvendigvis have bopæl og være arbejdstager i et andet EU land.
Polesen skrev: Er direktør i mit eget APS, importerer smykker fra Kina, og sælger via netforretning.
Du kan vel lade de ansatte styre firmaet i dit fravær?
Polesen skrev: 1. Søge om kæreste visum til min 21 årige ukrainske kæreste ?
Det kan lade sig gøre - men der er meget lang ventetid. Der er mange andre indlæg med gode råd til at kunne dokumentere at man er kærester.
Polesen skrev: 2. Blive gift i Danmark under opholdet ?
Det kan lade sig gøre, hvis i har alle de nødvendige papirer i orden. Se mere under menupunktet "Jeg vil ..." / "Gifte mig"
Polesen skrev: 3. Leje en bolig i f.eks Spanien min 10 uger, have lejekontrakt herpå.
Det er ét af kravene, men det er andres indtryk, at man skal have en tidsubegrænset lejekontrakt.
Polesen skrev: 4. Benytte Eu-reglen for at få opholdstilladelse, ?
Hvis du har haft arbejde i Spanien i min. 10 uger, og har etableret dig i Spanien, vil det kunne lade sig gøre.
Senest rettet af dotGusten 10.08.2009 17:11:30, rettet i alt 1 gang.

dotGusten
Kontakt:

Indlæg af dotGusten » 10.08.2009 17:08:06

Besvar