Hvad kan vi gøre for at være sammen

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
kll1962

Hvad kan vi gøre for at være sammen

Indlæg af kll1962 » 03.08.2009 10:30:30

Hej Alle

Først tak til alle dem der skriver her det er da et fantastisk sted og her er muligheder for at få den hjælp man søger i sin fortvivelse over vores lands "strenge" regler.

Jeg har flere spørgsmål som jeg håber nogen kan hjlæpe mig med:

Min historie er at jeg gemmen mange år har været gift i DK men nu er i processen med at blive skilt (er lige blevet sepereret den 28/7-09)

Jeg har mødt en pige i Zambia og vi er meget forelsket og hun har allerede været her i DK i 3 måneder men er pga. reglerne igen hjemme i Zambia.

Der er 1 år til min skilsmisse er på plads hvorfor jeg ikke kan gifte mig med hende endnu.

Hun kommer igen til DK medio Oktober, men vi ville meget gerne at hun ikke skulle pendle igen altså hjem igen i 3 måneder.

Hvad gør vi, Jeg bor i Jylland og kan ikke flytte, (har voksne børn der)

Har overvejet følgende:

1. Hun kan komme som au pair hos en farmilie jeg kender rigtig godt og de har brug for en til at passe børn og gøre rent, men men min kærste er 33 år og reglen siger max 30 år. Er der nogen der ved om der afviges fra det ?

2. Hvis vi søger Aui pair og det ikke lykkes giver det så problemer at søge std. Turist visum efterfølgende ?

3. Hvad sker der hvis hun "bare ikke tager hjem" og vi gifter os når der er gået 1 år. anderkendes dette ægteskab så eller bliver hun sendt hjem ? da hun ikke er taget hjem på den dato hun skulle. ???

4. Ja og det rigte er vel at hun tager hjem igen medio Januar og er hjemme 90 dage og så kommer igen og derefter kan vi gifte os, det er bare hårdt at være fra hinannen.

Håber nogen kan give mig en idee måske noget med Højskole eller måske Arbejde eller besøg hos farmilie i andet EU land.

mvh/kim

krikris
Geografisk sted: denmark

Re: Hvad kan vi gøre for at være sammen

Indlæg af krikris » 03.08.2009 10:45:59

Man kan altså ikke bare blive efter et visum er udløbet for så får man karantæne måske i 5 år!
Selvom man er gift har man ingen ret til at få sin udenlanske ægtefælle hertil. Det skal man også lige være klar over.
Jeg er gift med en nigeriansk mand som jeg er taget til Sverige for at kunne blive FS med via EU regler engang ultiom 2009.
Men "opfører" i jer pænt og hun rejser ud og ind med 3 mdr her og 3 mdr i Zambia indtil din skilsmisse er gået igennem ja så står i nok fint ved en FS sag i 2010, når i er blevet gift.
Ellers kunne hun måske komme som studerende eller på højskole og på den måde lære sit nye land at kende imens i venter på at i kan gifte jer?

dotGusten
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Indlæg af dotGusten » 03.08.2009 11:05:10

kll1962 skrev: 1. Hun kan komme som au pair hos en farmilie jeg kender rigtig godt og de har brug for en til at passe børn og gøre rent, men men min kærste er 33 år og reglen siger max 30 år. Er der nogen der ved om der afviges fra det ?
Hvis hun skal være her som au-pair, skal hun vel bo hos familien og deltage i familielivet. Så er det nok ikke godt at hun bor hos dig.
kll1962 skrev: 2. Hvis vi søger Aui pair og det ikke lykkes giver det så problemer at søge std. Turist visum efterfølgende ?
Det burde teoretisk ikke have nogen indflydelse, men udlændingeservice kan måske godt blive mere grundige i sagsbehandlingen hvis man ser den ene type visumansøgning efter den anden fra samme person.
kll1962 skrev: 3. Hvad sker der hvis hun "bare ikke tager hjem" og vi gifter os når der er gået 1 år. anderkendes dette ægteskab så eller bliver hun sendt hjem ? da hun ikke er taget hjem på den dato hun skulle. ???
Så bliver din kæreste udvist, når hun bliver taget til fange, fordi hun har opholdt sig ulovligt i Danmark. Og så bliver du nødt til at flytte til Zambia, hvis i vil være sammen. Eller vente 5 år på hende.
kll1962 skrev: 4. Ja og det rigte er vel at hun tager hjem igen medio Januar og er hjemme 90 dage og så kommer igen og derefter kan vi gifte os, det er bare hårdt at være fra hinannen.
Ja, det er hårdt, men hav tålmodighed. Og så kan i jo også nå at planlægge en masse andre ting i stedet for hu-hej-vilde-dyr.

Hvis i vil undgå problemer, er det løsningsforslag 4 i skal gå efter, og så bide tænderne sammen og vente på at alting kommer på plads.

Tulle62

Indlæg af Tulle62 » 03.08.2009 11:37:48

Man kan jo blive skilt temmelig hurtigt hvis man er utro. Din kæreste skal skrive under på at I har været sammen og så kan du blive skilt med det samme. Ellers kan I blive skilt 6 mdr efter separationsdatoen.

kll1962

Indlæg af kll1962 » 03.08.2009 11:42:08

Hej Alle

Tak for svaret, jeg kan se at hun ikke bare skal blive her i landet.

Kan hun mens hun er her på turist visum lave sit ophold om til at gå på højskole dvs. hvis hun er her i 3 måneder og når de 3 måneder er ved at udløbe søge om at blive her på et højskole ophold ?

Ang. Sverigs reglen skal vi så bo i Sverig eller have adresse der eller hvordan fungere det ?

mvh/kim

kll1962

Indlæg af kll1962 » 03.08.2009 11:48:17

Ja skilsmisse viste sig for det første at min x-kone skal acceptere utroskab og det vil hun ikke og dermed kan jeg ikke blive skilt den vej.
Og min x-kone vil heller ikke lade sig skille efter 6 måneder hun har sagt at hun ikke giver mig en skilsmisse før tidligst om 1 år.

Æv
mvh/kim

dotGusten
Kontakt:

Indlæg af dotGusten » 03.08.2009 12:33:15

kll1962 skrev:Kan hun mens hun er her på turist visum lave sit ophold om til at gå på højskole dvs. hvis hun er her i 3 måneder og når de 3 måneder er ved at udløbe søge om at blive her på et højskole ophold ?
Hun skal jo søge om visum til højskoleophold fra sit hjemland. Du kan læse mere om reglerne for at søge visum på http://www.nyidanmark.dk

Helt specifikt om højskoleophold ser du her:
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/s ... skoler.htm
kll1962 skrev: Ang. Sverigs reglen skal vi så bo i Sverig eller have adresse der eller hvordan fungere det ?
Ja, du skal etablere dig i Sverige, og det er jo ikke en mulighed, når du bor og formentlig også arbejder i Jylland. Læs mere her: http://www.aegteskabudengraenser.dk/upl ... ningen.pdf

krikris
Geografisk sted: denmark

Indlæg af krikris » 03.08.2009 12:42:12

Jyder kan jo tage orlov fra deres arbejde og så bosætte sig i Sverige som selvforsørgende hvis man da ikke kan finde et arbejde i Sverige
Sveriges løsningen er ikke bare for folk fra Stor København :D og måske det bedste i dette tilfælde hvis man ikke kan klare et langdistance forhold indtil skilsmissen er i hus

Tulle62

Indlæg af Tulle62 » 04.08.2009 08:01:02

Du skriver at din kommende x-kone først vil give din skilsmisse om 1 år. Ja, iflg. loven kan I først blive skilt efter et års separation men hvordan kan hun leve med en utro mand der kun ønsker at komme videre i sit liv ? Er det økonomien som hun er bange for eller er der børn inde i billedet ?

Hvis min mand var mig utro og han ønskede at fortsætte dette forhold, så ville jeg da give ham skilsmisse så hurtigt som muligt, der er jo ikke noget at bygge på - uanset om man har været sammen i mange år eller ej. Utroskab sætter sit præg på ens forhold hvis man fortsætter sammen, men måske håber din x at du vender tilbage til hende .....

dotGusten
Kontakt:

Indlæg af dotGusten » 04.08.2009 08:28:51

Tulle: Der er mange mennesker der bliver rigtigt modbydelige når de bliver skilt. Det er f.eks. nemt for ex'en at lave chikane ved at trække skilmissen i langdrag.

En kvinde jeg boede sammen med kunne ikke blive skilt, og det levede vi så med. Men da hendes ex-mand så lige skulle giftes, havde han glemt alt om at han ikke var blevet skilt. Fredagen før bryllyppet ringede han så og spurgte om de kunne blive skilt i dag, for han skulle giftes i morgen.

Nå, sagde min kæreste - det skal jeg lige tænke over - jeg ringer igen på mandag .... lagde røret på. Så sad han og svedte i en halv times tid før hun ringede ham op og spurgte om han ikke gav en stor frokost på en god restaurant, så de kunne blive ordentligt skilt. Så ku' han lære det :lol:

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 04.08.2009 11:08:54

@dotgusten, hvilket land var det i? Hverken her (Tyrkiet) eller i DK kan man blive SÅ lynskilt :shock: , selv ikke hvis man er helt enige, der skal jo lige være tid i retssystemet/ Statsforvaltningen til at behandle ens sag.
Et er, at det nok i nogle tilfælde er rimeligt at man tvinger folk til at slå koldt vand i blodet ved at lave tidsfrister, som fx de 6 måneder, man SKAL vente i Sverige, hvis man har børn. Det er ikke uden grund, at manden i flg. islamisk lov har en fortrydelsesret, hvis han bruger sin ret til omgående skilsmisse ved erklæring :wink: (og i øvrigt ikke kan bruge den lovligt, hvis han er meget ophidset, fuld el.lign.). Men i andre tilfælde syns jeg nok at det er urimeligt at tillade at den ene i et helt år formelt kan fastholde den anden i et ægteskab, der faktisk er ophørt. Vi skal dog nok være glade for, at det nu er en RET at blive skilt, vi skal nemlig ikke SÅ langt tilbage i dansk retshistorie, før den utro part slet ikke kunne få skilsmisse, hvis den anden ikke ville. :roll:
mh
Rådgiver for ÆUG

dotGusten
Kontakt:

Indlæg af dotGusten » 04.08.2009 13:46:58

Jeg fik ikke skrevet, at de havde været separeret i lang tid.

Besvar