permenent kort i sverige hjælp

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
waheed

permenent kort i sverige hjælp

Indlæg af waheed » 03.06.2009 16:52:17

Jeg er kommet i en svær situation jeg bor i sverige med min kone hvor hun går i skole som kaldes sfi som hun snart er færdig med, vi har boet i sverige i 5 år og er på det punkt hvor min kone skulle have permenent opholdskort om en måned, jeg har sendt alle papirne afsted for en månedstid siden og de er os behandlet og vi har nu fået svar tilbage, og i det svar står der at hun ikke kan få sin permenent kort pga at jeg har samtidig med hendes kort søgt svensk statsborgskab,jeg skal hente mit pas en af dagene fra malmø, jeg kan ikke forstår hvad det har med min kone at gøre at jeg skal have svensk pas det burde kun gøre vores situation bedre og styrke vores sag ved at jeg satser på sverige og er blevet svensk statsborger og har afleveret mit dk pas tilbage nu siger migrationsverket at nu er jeg på prøve i 2 år i sverige som ny statsborger derfor skal vi vente i 2 år mere på min kones kort nu, jeg meget forvirret lige nu og fortryder min fejl at jeg søgte svensk pas jeg vil fortryde min svensk pas men det vil ikke hjælpe pga at i systemmet står der at jeg har været svensk statsborger det er det som ødlægger min sag lige øjeblikket, hvad skal jeg gøre nu for at hun kan få sin kort og at vi ikke skal vente yderliger 2 år hvor vi har ventet i 5 år i forvejen hvad er min muligheder jeg er 30år og min kone 25 år. håber i kan hjælpe mig. mvh W.

ps. denne sag har taget meget hårdt på mig: :x .
from pakistan

skaanebo

Re: permenent kort i sverige hjælp

Indlæg af skaanebo » 03.06.2009 17:12:13

Det lyder som om, du er ramt af et uheldigt sæt af bureaukratiske regler, men det er naturligvis heller ikke særlig gennemtænkt fra din side, at du søger om svensk statsborgerskab, forud for at din kone skal fornye sit opholdskort efter EU-reglerne.

Opholdskort efter EU-regler udstedes jo netop kun til EU-borgeres ægtefæller fra tredjelande, og hvis du allerede er blevet svensk statsborger, så kommer I i steder under nationale svenske regler. Og det er der intet, der kan ændre på nu, hvis du altså allerede er blevet svensker.

I stedet skulle du have ventet med at søge om svensk statsborgerskab, indtil din kone havde fået sit permanente opholdskort.

Når det er sagt, så burde din kone dog kunne søge om en permanent opholdstilladelse efter nationale svenske regler, idet I har boet sammen i Sverige i 5 år allerede. Man kan faktisk få en permanent opholdstilladelse under de nationale svenske regler allerede ved første ansøgning, når man kan påvise, at man er et etableret par, der har boet sammen forinden i mindst 18 måneder.

fundiver199

Re: permenent kort i sverige hjælp

Indlæg af fundiver199 » 03.06.2009 17:21:53

I det hele taget skal man tænke sig godt om, før man skifter sit danske statsborgerskab ud med et svensk.

Umiddelbart giver det nemlig ikke nogen fordele at gøre dette, udover måske lige stemmeret til det svenske landsting, hvis man bor i Sverige. Så det er kun noget, man bør gøre, hvis man virkelig føler, at Sverige nu er det land, hvor man hører hjemme, og man regner med, at det er her, man vil leve resten af sit liv.

Besvar