Hejsa.
Jeg har en kæreste i Uganda og vi søgte et 2 måneders besøgsvisum for 3 måneder siden og vi har ikke hørt spor. Han har været på ambasaden i Uganda og de bad ham vente en uge mere, og hvis vi stadig ikke havde hørt noget sku han søge igen(altså udfylde nye papir). Men den godtager jeg altså ikke. Det kan da ikke være rigtigt vel? Vil meget gerne høre om der er nogen der ved hvordan jeg skal forholde mig. Ventetiden er ulidelig når man intet høre.
Vh Nina
Ventetid
Da i søgte fik i et ansøger nummer. Så du skal ringe til US og oplyse dette og høre om din sag. Tror bestemt ikke man skal søge igen. Prøv at ringe til US med ansøger nummer og se om de har modtaget den.
En anden ting er, vi søgte for over 4 måneder siden - og de er ikke kommet til vores sag endnu. Så tror du skal vente med tålmodighed i pænt lang tid endnu, desværre.
En anden ting er, vi søgte for over 4 måneder siden - og de er ikke kommet til vores sag endnu. Så tror du skal vente med tålmodighed i pænt lang tid endnu, desværre.
-
Kim P. Nyberg
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
Nina,
Hold fast i, at du ikke godtager den forklaring fra ambassaden.
Årsagen til at det tager så lang tid kan være en eller flere af disse:
* Visse danske politiske partier skal så vidt muligt tækkes
* Udlændingeservice er underbemandet
* Personalet på ambassaden trænger til en kammeratlig samtale med ministeriet for vildledning/unødigt langsom sagsbehandling
Såfremt du/I har modtaget et kvitteringsbrev fra Udlændingeservice, står der, som mehrdad skriver ovenfor både et sagsnummer (udlændingenummer) og navn på sagsbehandler. Så er det bare at ringe til vedkommende og høre til status på sagen.
Hold fast i, at du ikke godtager den forklaring fra ambassaden.
Årsagen til at det tager så lang tid kan være en eller flere af disse:
* Visse danske politiske partier skal så vidt muligt tækkes
* Udlændingeservice er underbemandet
* Personalet på ambassaden trænger til en kammeratlig samtale med ministeriet for vildledning/unødigt langsom sagsbehandling
Såfremt du/I har modtaget et kvitteringsbrev fra Udlændingeservice, står der, som mehrdad skriver ovenfor både et sagsnummer (udlændingenummer) og navn på sagsbehandler. Så er det bare at ringe til vedkommende og høre til status på sagen.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser
Mange tak for svar
Dejligt med lidt vejledning her hjemme fra. Mange tak skal i have! Vi har ikke fået noget sagsnummer da han fik at vide han skulle søge fra den Norske ambassade i Uganda. Og da ingen af os har modtaget nogle papir endnu har vi heller ikke fået nogle numre der fra. Så det er lidt noget rod. Snakkede med US idag og de ku ikke finde os nogen steder, så jeg fik at vide min kæreste skulle gå tilbage til ambassaden og høre om de overhovedet har sendt papierne videre og hvis ja, så hvor til... Surt at den slags kan ske!!! 
-
fundiver199
Ja hvis visum søges gennem et andet Schengenlands ambassade eller bare skal behandles af Udlændingeservice, så skal man være meget opmærksom på, hvor papirerne befinder sig, sørge for at få kvitteringer og så videre.
Det sker desværre meget ofte, at papirerne "bliver væk" mellem de to instanser, forstået på den måde, at den ene påstår at have sendt dem, og den anden påstår ikke at have modtaget dem.
Den Norske ambassade i Manila behandler ansøgerne helt ekstremt dårligt og sylter ofte sagerne med vilje, selv efter at visum er udstedt. Jeg har intet kendskab til den norske ambassade i Uganda, men man kunne da frygte for, at det er noget af det samme i Uganda.
De norske ambassader synes således slet ikke at leve op til den standard, som man ville forvente af et nordisk land. Jeg er således næsten 100% sikker på, at fejlen i din kærestes sag er begået af den norske ambassade i Uganda og ikke af Udlændingeservice.
Så når ambassaden nu endelig sender papirerne, eller når din kæreste har afleveret en helt ny ansøgning, fordi den første er blevet væk og han ikke kan dokumentere noget p.g.a. sin manglende kvittering, så husk at ring til Udlændingeservice et par uger senere og få bekræftet, at de har modtaget sagen.
Noget helt andet er, at din kæreste vel må have betalt et ansøgningsgebyr? Og hvis han ikke har fået en kvittering for de penge, jamen mon ikke de så bare er røget direkte ned i en ansats private lommer? Og så er det naturligvis derfor, at sagen er "blevet væk". De cirka 400 DKK, som det koster at søge om et visum, er rigtig mange penge i Uganda.
Det sker desværre meget ofte, at papirerne "bliver væk" mellem de to instanser, forstået på den måde, at den ene påstår at have sendt dem, og den anden påstår ikke at have modtaget dem.
Den Norske ambassade i Manila behandler ansøgerne helt ekstremt dårligt og sylter ofte sagerne med vilje, selv efter at visum er udstedt. Jeg har intet kendskab til den norske ambassade i Uganda, men man kunne da frygte for, at det er noget af det samme i Uganda.
De norske ambassader synes således slet ikke at leve op til den standard, som man ville forvente af et nordisk land. Jeg er således næsten 100% sikker på, at fejlen i din kærestes sag er begået af den norske ambassade i Uganda og ikke af Udlændingeservice.
Så når ambassaden nu endelig sender papirerne, eller når din kæreste har afleveret en helt ny ansøgning, fordi den første er blevet væk og han ikke kan dokumentere noget p.g.a. sin manglende kvittering, så husk at ring til Udlændingeservice et par uger senere og få bekræftet, at de har modtaget sagen.
Noget helt andet er, at din kæreste vel må have betalt et ansøgningsgebyr? Og hvis han ikke har fået en kvittering for de penge, jamen mon ikke de så bare er røget direkte ned i en ansats private lommer? Og så er det naturligvis derfor, at sagen er "blevet væk". De cirka 400 DKK, som det koster at søge om et visum, er rigtig mange penge i Uganda.