Bortfald af visumkrav?
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Bortfald af visumkrav?
Jeg er dansker, bor i Tyrkiet, og har her i nyhederne hørt, at visumkrav til EU for tyrkere, der rejser i forb. med arbejde (langturschauffører, musikere fx), er ophævet (dog kniber det vist med at få paskontrollen til at acceptere det) - der skulle i det hele taget være en ændring på vej, så tyrkere ikke længere skal have visum til ophold under 3 mdr. i EU - har nogen i DK hørt om dette?
At dømme ud fra spørgsmålene her på siden næppe 
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Visumkrav er nationale til trods for Schengen-samarbejdet. Dvs., Grænkenland kan have et sæt regler om visum for fx tyrkiske statsborgere, mens Sverige kan have et andet. Om Danmark er ved at frafalde visumkrav for tyrkiske statsborgere kender jeg intet til, men det vil i så fald stå på Udlændingeservices hjemmeside
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/visum/
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/visum/
-
fundiver199
De rygter, som du har hørt, handler nok om associationsaftalen mellem EU og Tyrkiet. Så jeg vil foreslå dig at google "associationsaftale". Jeg ved ingenting om, hvad denne aftale præcist indebærer, så jeg kan desværre ikke hjælpe dig.
Men som det fremgår af mange indlæg i dette forum, er det på ingen måde sådan, at en tyrkisk statsborger bare kan rejse til Danmark uden visum. Tværtimod er der p.t. enorme problemer med at få visum til Danmark netop fra Tyrkiet, idet ventetiden ofte løber op i både 5 og 6 måneder.
Så hvis du kender folk i Tyrkiet, der har planer om at besøge Danmark, så bør du måske anbefale dem at søge om visum til et andet Schengenland i stedet, hvis de f.eks. har familie i dette land, som de kan skrive, at de gerne vil besøge.
Dette kan jo også være med til at nedbringe ventetiden på et visum i Udlændingeservice og dermed være til gavn for andre ansøgere.
Hvis nogen planlægger at søge FS med en tyrkisk ægtefælle i Danmark, og vedkommende selv er dansk statsborger, så er det absolut en overvejelse værd at "gå" efter at bruge EU-reglerne i stedet for de nationale danske regler.
Og i så fald kan danskeren lige så godt starte hele processen med at flytte til Sverige eller Tyskland i stedet for først at gøre dette, når ægtefællen er kommet til Danmark på turistvisum.
En EU-borger, der har udnyttet sin ret til fri bevægelighed, har nemlig krav på at få udstedt et gratis visum til sin ægtefælle "uden unødigt ophold" i det land, hvor han eller hun er bosat.
Så oven i de mange andre fordele (plus enkelte ulemper), som der er ved at bruge EU-reglerne, så kan man også spare sig selv for en masse ventetid, allerede i forbindelse med en evt. visumansøgning.
Men som det fremgår af mange indlæg i dette forum, er det på ingen måde sådan, at en tyrkisk statsborger bare kan rejse til Danmark uden visum. Tværtimod er der p.t. enorme problemer med at få visum til Danmark netop fra Tyrkiet, idet ventetiden ofte løber op i både 5 og 6 måneder.
Så hvis du kender folk i Tyrkiet, der har planer om at besøge Danmark, så bør du måske anbefale dem at søge om visum til et andet Schengenland i stedet, hvis de f.eks. har familie i dette land, som de kan skrive, at de gerne vil besøge.
Dette kan jo også være med til at nedbringe ventetiden på et visum i Udlændingeservice og dermed være til gavn for andre ansøgere.
Hvis nogen planlægger at søge FS med en tyrkisk ægtefælle i Danmark, og vedkommende selv er dansk statsborger, så er det absolut en overvejelse værd at "gå" efter at bruge EU-reglerne i stedet for de nationale danske regler.
Og i så fald kan danskeren lige så godt starte hele processen med at flytte til Sverige eller Tyskland i stedet for først at gøre dette, når ægtefællen er kommet til Danmark på turistvisum.
En EU-borger, der har udnyttet sin ret til fri bevægelighed, har nemlig krav på at få udstedt et gratis visum til sin ægtefælle "uden unødigt ophold" i det land, hvor han eller hun er bosat.
Så oven i de mange andre fordele (plus enkelte ulemper), som der er ved at bruge EU-reglerne, så kan man også spare sig selv for en masse ventetid, allerede i forbindelse med en evt. visumansøgning.
Jeg ved der kommer helt nye regler for visumansøgning i Tyrkiet på ambassaden. Elektronisk og med tidsbestilling, men det andet har jeg ikke hørt, desværre.
Jeg ved ikke lige om det hjælper dig med opklaringen, men f.eks. i Ægypten ved jeg hvis man har en virksomhed kan man få visum til de fleste lande (fordi virksomheden er sikkerheden for man kommer tilbage) og en hurtig udrejsetilladelse. Det ville give mening hvis det var det samme for visse grupper i Tyrkiet især dem du nævner. rejsende musikere, transportbranchen. Det har vi jo i øvrigt også her i DK hvor der er lempelser for visse grupper forretningsfolk, sportsfolk og religiøse forkyndere osv.
Jeg ved ikke lige om det hjælper dig med opklaringen, men f.eks. i Ægypten ved jeg hvis man har en virksomhed kan man få visum til de fleste lande (fordi virksomheden er sikkerheden for man kommer tilbage) og en hurtig udrejsetilladelse. Det ville give mening hvis det var det samme for visse grupper i Tyrkiet især dem du nævner. rejsende musikere, transportbranchen. Det har vi jo i øvrigt også her i DK hvor der er lempelser for visse grupper forretningsfolk, sportsfolk og religiøse forkyndere osv.
Du kan på den tyskle ambasade i London se deres visum krav/reglerstiine skrev:Jeg har hørt det skulle dreje sig om at Tyrkiske borgerer nu frit kan tage på almindeligt turistbesøg i Tyskland, hvis de vel og mærke ikke har familie i Tyskland..
se: http://www.london.diplo.de/Vertretung/l ... seite.html
En Turkisk statsborger kan - med mindre denne har diplomat pas - IKKE rejse ind i Tyskland.
Det ville også være helt urealistisk jo - da der jo er fri bevægelighed inden for Schengen - at et land havde andre krav over for 3. parts lande.
Mvh
Djengis
Lev livet mens du har det.
Gælder jo om at nyde det!
Gælder jo om at nyde det!
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Jo, Djengis, en tyrkisk statsborger, som har en vis anciennitet som tjenestemand mk, de fleste nu- og fhværende folkevalgte, samt disses ægtefæller og børn under 18 år kan få et 'grønt pas', som giver adgang bl.a. til EU uden visum. Der er faktisk mindst 200.000, formodentlig flere, der har denne ret.
fundiver er inde på noget rigtigt, nu har associeringsaftalen, som bl.a. går ud på at der 'gradvist' skal indføres fri bevægelighed for tyrkiske arbejdstagere i EU jo NOGLE år på bagen, faktisk hele 46!! så det er da ved at være på tide, at gøre det lige så let for tyrkere at rejse ind i EU, som det er for EU-borgere at rejse ind i Tyrkiet, og det er vistnok det som Tyskland altså vil gøre for nogle grupper.
fundiver er inde på noget rigtigt, nu har associeringsaftalen, som bl.a. går ud på at der 'gradvist' skal indføres fri bevægelighed for tyrkiske arbejdstagere i EU jo NOGLE år på bagen, faktisk hele 46!! så det er da ved at være på tide, at gøre det lige så let for tyrkere at rejse ind i EU, som det er for EU-borgere at rejse ind i Tyrkiet, og det er vistnok det som Tyskland altså vil gøre for nogle grupper.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG