1) For at søge om visum på en dansk repræsentation skal man opholde sig lovligt i landet. Betyder dette, at man skal have fast ophold i landet, eller kan man også søge på den danske repræsentation i et land, hvor man lovligt opholder sig som turist, f.eks. fordi man har visumfri indrejse i det pågældende land?
2) Skal man aflevere sit originale pas til den danske repræsentation, således at man er forhindret i at rejse til andre lande, medens sagen behandles af de danske myndigheder i op til ½ år? Eller kan man nøjes med at aflevere en kopi af sit pas, så man bevarer sin bevægelsesfrihed under den uendeligt lange sagsbehandlingstid?
2 spørgsmål omkring visumansøgninger
Med hensyn til 2) kan jeg oplyse at den danske ambassade i vores tilfælde har beholdt min forlovedes pas under den (lange) ventetid. Dette har min forlovede været meget utryg ved da passet er et meget personligt og værdifuldt dokument - ISÆR i den 3. verden, hvor man ikke bare lige kan daffe ned i Borgerservice og bestille et nyt, hvis man ikke lige kan finde sit pas.
Da jeg hørte om sagen ringede jeg til den danske ambassade over spurgte hvorfor de inddrager ansøgerens pas. Den danske medarbejder svarede forskrækket at passet skam ikke var inddraget og at ansøgeren blot kunne henvende sig hvis man skulle bruge passet, man ville så udlevere det.
Det er mig derfor uklart hvorfor de så overhovedet beholder passet. Det er under alle omstændigheder et udtryk for arrogance overfor borgerne i det pågældende land. Og vi kan vist alle være enige om at den var aldrig gået hvis ansøgeren kom fra et vestligt industriland (læs: hvid mand med blå øjne).
Hvis man gerne vil låne ansøgerens pas til nærmere undersøgelse (det er jo helt OK), så kunne man i det mindste gøre perioden tidsbegrænset, oplyse ansøgeren om grundene til lån af pas og sidst, men ikke mindst, udstede en kvittering.
Da jeg hørte om sagen ringede jeg til den danske ambassade over spurgte hvorfor de inddrager ansøgerens pas. Den danske medarbejder svarede forskrækket at passet skam ikke var inddraget og at ansøgeren blot kunne henvende sig hvis man skulle bruge passet, man ville så udlevere det.
Det er mig derfor uklart hvorfor de så overhovedet beholder passet. Det er under alle omstændigheder et udtryk for arrogance overfor borgerne i det pågældende land. Og vi kan vist alle være enige om at den var aldrig gået hvis ansøgeren kom fra et vestligt industriland (læs: hvid mand med blå øjne).
Hvis man gerne vil låne ansøgerens pas til nærmere undersøgelse (det er jo helt OK), så kunne man i det mindste gøre perioden tidsbegrænset, oplyse ansøgeren om grundene til lån af pas og sidst, men ikke mindst, udstede en kvittering.
-
fundiver199
-
fundiver199
Hvad angår det med, at ambassaden beholder passet, så ville det jo også være ok, hvis de udstedte visum i løbet af det, som er den normale sagsbehandlingstid på alverdens ambassader rundt omkring i Verden, d.v.s. højest 2-3 uger.
Problemet opstår, fordi ansøgningerne skal sendes til Udlændingeservice i København, hvorved sagsbehandlingstiden i nogle tilfælde bliver op til ½ år. Men det er da rart, at man så i mindste kan bede om at få sit pas udleveret, hvis man skal bruge det, så man f.eks. kan tage med sin kæreste eller ægtefælle på weekendtur til et andet land, hvor man måske har visumfri indrejse.
Problemet opstår, fordi ansøgningerne skal sendes til Udlændingeservice i København, hvorved sagsbehandlingstiden i nogle tilfælde bliver op til ½ år. Men det er da rart, at man så i mindste kan bede om at få sit pas udleveret, hvis man skal bruge det, så man f.eks. kan tage med sin kæreste eller ægtefælle på weekendtur til et andet land, hvor man måske har visumfri indrejse.