Ventetiden efter bankgaranti er stillet?

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Hoping
Geografisk sted: Denmark/Turkey

Ventetiden efter bankgaranti er stillet?

Indlæg af Hoping » 28.03.2009 15:55:37

Hei allesammen!

Vil høre om de forskelliges erfaringer med hvor lang tid der kan gå når man har stillet en bankgaranti til visum er udstedt.

Min kæreste og jeg ansøgte om visum 25/9-08 og sagen landede hos US den 2/10-08. Jeg har netop fået et spørgeskema for knapt 4uger siden som jeg sendte retur dagen efter. Ringede ind dagen efter jeg havde sendt det afsted og fik bekræftet at ''skemaet'' var registreret i deres system og nu var under behandling. Fik besked på at der ville være en afgørelse indenfor 10 arbejdsdage. Har netop modtaget et brev om anmodning om garantistillelse som jeg skal have ordnet på mandag og håber på at det kan blive sendt afsted samme dag - Så US modtager det nok senest onsdag i næste uge.
Men for ikke at vildlede jer som læser dette er mit spørgsmål ganske simpelt : Hvad er jeres erfaringer omkring ventetiden når garantien ER stillet og registreret i US' system?

Fik besked på for få dage siden at de ville arbejde så hurtigt som muligt på at få udstedt vores visum eftersom vi har ventet så længe. Selvfølgelig så snart de har modtaget min bankgaranti så ville de straks få det registreret og give besked på ambassaden.

Men grunden til jeg spørger er fordi de sagde det samme omkring spørgeskemaet. De sagde at de ville træffe en afgørelse INDEN 10 arbejdsdage men der gik li 4 uger istedet.

Håber ikke at det er for forvirrende at læse, nu da jeg nærmest selv er blevet forvirret over hvad jeg har skrevet.

På forhånd Tak.

Mvh.
Helene

jerry
Geografisk sted: Tyrkiet/Sverige

Hejsa

Indlæg af jerry » 28.03.2009 22:01:07

Hejsa.
Da jeg lavede garantien tog det et par dage för den var i orden, da den skulle laves i banken sendes ind til et andet sted og derefter tilbage til banken, men faar du gjort det i starten af ugen burde det kunne ordnes paa et par dage.

Vi ventede desværre en del tid efter den var stillet, men det var ogsaa liiige op til jul, men siden İ har ventet længe, kunne jeg forestille mig at de vil ruppe fingrerne :lol: .

Hoping

Indlæg af Hoping » 29.03.2009 10:12:10

Hei Jerry

Tak for svaret :-)
Jeg vidste faktisk ikke at ''garantien'' skulle sendes andet sted hen, når den skulle laves i banken - Har nok misforstået bankrådgiveren så.

Ved du om det er samme procedure hvis man stiller pengene kontant?

Har læst ''anmodningen'' fra US, mindst 20gange efterhånden. Der er blevet vedlagt et eksempel som banken så skal udstede.
Troede ellers bare at man skulle lade banken underskrive m.m. også var det klar til at blive sendt afsted til US.

På forhånd Tak.

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 29.03.2009 10:34:46

Når de anmoder om bankgaranti (BG), hvad enten det er for visum eller FS, så er al øvrig sagsbehandling om ansøgningen færdig. Så fra US modtager bekræftelsen på BG, går der kun ganske, ganske få dage til du har et brev fra US i hånden.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

jerry

hejsa

Indlæg af jerry » 29.03.2009 11:17:32

Hej Hoping.
Da vi slulle lave garantien var det min mand der overförte pengene fra han konto i TR til min konto i DK. Saa ordnede min bankraadgiver papirne og kan selvfölgelig ikk huske hvor de skulle sendes hen, men de skulle stemples et sted og spærres. Da det saa var ordnet og sendt tilbage til banken saa blev det sidste fikset og sendt til us.

Men ja saa snart du har modtaget brev om garanti saa er visum hjemme(hvis garantien kan stilles selvf. :lol: ). Men visum kan först hentes naar garantien er gaaet i orden. Men ellers kom det vel an paa hvor hurtigt de arbejder inde ved us. Det burde jo være lige til, men de fleste ved jo desværre at det ikk altid er tilfældet ved us. Men det skal nok gaa.

Eftersom İ har ventet saa længe kan du med god grund ringe og rykke saa snart garantien er sendt til us.

forest

Indlæg af forest » 29.03.2009 11:58:08

visumansøgningen var hos US d. 2/10-2008, det er snart 6 måneder siden og tingene er ikke i gang iorden endnu. Det er simpelt hen grotesk! (jeg forudsætter I har haft orden i papirerne).

Hoping

Indlæg af Hoping » 29.03.2009 12:07:57

Hei Forest.

Det må jeg desværre svare både ja og nej til. Alle papirer var stort set iorden men vi fik afslag den 23/1-09 fordi min mor stod som reference. Min mor stod som referent fordi jeg har arbejdet i Tyrkiet gennem knapt 3 år og var frameldt folkeregisteret - Vi fik derfor besked på ambassaden i Ankara (af en dansk konsulent) at det burde være min mor som skulle være referent da vi jo skulle hjem og besøge hende, syns det lød logisk nok og dét gjorde vi så. Ventede 20uger på at få afslag, og fik dernæst besked af US at jeg fra starten skulle ringe til US og undersøge proceduren og IKKE ambassaden. Men jeg gik ud fra at de går under samme system, netop derfor gik jeg ikke mere op i det i starten. Men jeg har sidenhen accepteret at det nok er min egen skyld for det afslag, eftersom jeg ikke kontaktede US først.

Jeg rejste hjem til DK, 2dage efter afslaget og fik sagen genoptaget den 29/1-08. Og vi er så nået dertil nu hvor jeg skal ha' ordnet bankgarantien i den kommende uge. Så nu håber jeg at det KUN går fremad.

Hoping

Jerry

Indlæg af Hoping » 29.03.2009 12:12:21

Hei igen Jerry.

Ok, så må vi håbe at banken kan få ordnet det hurtigst muligt da jeg står og skal rejse tilbage til Tyrkiet i maj pga. arbejde. Håber da at han kan nå at se DK inden vi skal tilbage.
Vi har godt nok snakket med banken om den garanti men vi ved ikke med sikkerhed endnu om det skal være kontant, da det er min mor som skal stille den, i mit navn. Men nu får vi se på mandag :-)

jerry

hejsa

Indlæg af jerry » 29.03.2009 14:22:22

Nej det er aldrig sjovt at være sat paa standby. Men pröv at ring ind til us saa snart garantien er sendt til dem og saa fortæl dem som det er, at du staar og snart skal til at rejse tilbare til TR og selvfölgelig gerne vil vide det inden. Maaske det vil hjælpe paa sagen. Men uanset hvad saa vil de ikk give afslag naar först du er blevet bedt om at stille garanti.... Det har jeg i hvert fald aldrig hört om.

Hoping

Retur billetten

Indlæg af Hoping » 29.03.2009 16:42:13

Hei Jerry.
Nej det har været et helvede at vi har skulle vente så længe men det er måske lidt vores egen skyld at jeg ikke ringede til US fra starten og fulgte den ''rigtige'' procedure - Men gik jo ud fra at det var samme system og regler på ambassaden. (guess not)

Men ja, nu er vi blevet bedt om den bankgaranti som vi forhåbentligt kan få ordnet imorn - SKØNT at vide at han snart kommer men jeg tror nok ikke på det FØR han står i DK. Har eftersom opgivet håbet lidt, men begyndte så småt at glæde mig igen da vi fik brevet om garantien..

Nu kan jeg jo læse mig frem til at din mand også er fra TR så ville høre om du kender noget til returbilletten.
Jeg har skrevet kontrakt til at skulle vende tilbage til TR i juli, men skal måske allerede tilbage i maj. Jeg tænker derfor at det ville være dumt at betale for hans returbillet som nok viser han først skal tilbage i Juli, HVIS vi så vælger at rejse tilbage allerede i maj måned..
SKAL den returbillet være betalt eller må den være en åben billet, ved du det?
Jeg snakked med US 2ugers tid siden og spurgte om det, da sagde de at den ikke behøvede at være betalt da det kun var til ambassaden så de kunne se hvor mange antal dage visum skulle udstedes.
Men da jeg så snakked med US igen i fredags sagde de noget helt andet. Da fik jeg besked på at billetterne t/r skulle være betalt.
Så jeg blev noget forvirret. Dog sagde hende som jeg snakked med for 2uger siden at det nok ikke ville være et problem ( jeg har indsendt en kopi af min kontrakt så de kunne se at ikke engang jeg skulle opholde mig i DK) og at de i realiteten er ligeglad med hvornår han rejser hjem så længe han overholder visum-reglerne. Så det ville ikke være noget problem med om returbilletten var betalt.

Det blev lidt forvirrende dét her.. Hehee, h¨ber du kan hjælpe.

Mvh. Helene

jerry

Hej Helene

Indlæg af jerry » 29.03.2009 17:04:17

Hej Helene.
Ja min mand er ogsaa fra TR :lol: . Ved egentlig ikk helt hvordan det er med aabne billetter. De gange vi har sögt har vi altid köbt t/r billet og haft med paa ambassaden. Men ellers saa pröv at ring til ambassaden og spörg dem. Med hensyn til billetterne saa er det ambassaden der har med det at göre og ikk us :wink: .

Hvor i TR bor og arbejder İ?

Hoping

Indlæg af Hoping » 29.03.2009 17:07:58

Hei igen.

Ok, må li få det undersøgt når vi endelig har fået visum bekræftet :-)

Jamen vi bor og arbejder i Alanya om sommeren, eller i hvertfald når sæsonen begynder. Min mand har haft restaurant i Alanya i 2008 men solgte den igen inden ''sæsonen'' sluttede. Ellers er han oprindeligt fra Gaziantep, hvor han har en telefonshop, så der har vi også opholdt os det meste af vinteren. Pt. er han stadig i antep fordi vi KUN venter på at han kan rejse hertil. Hva med dig og din mand?

jerry

Hej Helene

Indlæg af jerry » 29.03.2009 17:22:06

Hej Helene.
Ok, jamen vi bor i Sverige nu. Men vi boede ogsaa i Alanya hvor min mand havde restaurant Skandinavia Star og bagefter restaurant Rosso nede i Damlatas.

Jeg arbejdede oppe paa Can hastanesi og senere i Mehmet Læder. Vi var ogsaa dernede i smaa 3 aar og overvejer meget at flytte tilbage til TR.
Vi var ogsaa i Alanya om sommeren og i DK om vinteren, eller i hvert fald i et par maaneder :lol: .

Savner det bare saa meget dernede.

jerry

hej igen

Indlæg af jerry » 29.03.2009 17:32:11

Hej igen.
Glemte lige at spörge om hvor det er at din mand restaurant ligger(eller hans gamle). Tror nemlig jeg forveksler den med Alanya Cafe der ligger hvor Afra laa för.

Besvar