turistvisum til Finland...

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
leavingtheus
Geografisk sted: Copenhagen

turistvisum til Finland...

Indlæg af leavingtheus » 08.02.2009 22:37:43

hej,
grundet nyt arbejde i Finland flytter jeg til Helsinki i næste måned.
Min indiske kæreste har allerede ansøgt om turistvisum til DK men vi har ikke hørt andet end samme beklagelse fra US "p.g.a af julen er vi bagud..." US modtog ansøgningen 24/10/08.
Jeg går ud fra at vi skal starte forfra med en ny ansøgning når jeg er blevet registreret i Finland. Er der nogen som ved hvor lang tid det tager i Finland og om der er specielle krav så som garanti osv? Jeg er en 30 årig jyde og hun er 24 år indisk statsborger. Jeg mødte hende da jeg boede i New Delhi - hun har ikke været i Schengen området før.
Håber der er noget her på som evt. kender til de finske regler.
P.f.h tak for jeres hjælp
Niels

Djengis

Indlæg af Djengis » 28.02.2009 21:08:40

Et Schengen visum inkluderer Finland.

Du har som dansk statsborger fri bosætnings ret i Norden (og UK) så du skal jo blot meddele til din kommune du skal have et internordisk flyttebevis fra dem. Du forbliver jo dansk statsborger - du får blot også et finsk CPR nummer.

Om din indiske kæreste kommer til DK eller til Finland er underordnet i den forbindelse.

Men du kan jo høre med den Finske Ambasade i KBH om det går hurtigere at få et visum gennem den finske ambasade i Indien end gennem den danske.

De finske regler for Schengen visum "er de samme som de danske" i grove træk. Men kan være de er hurtigere og måske uden behov for sikkerheds stillelse.

Husk på at når en ansøgnign om visum skal gennem US er der fordi Ambasaden ikke mener de bare kan sige ja til visum. Altså de fælles Schengen regler siger at nej - denne ansøger lever ikke op til de krav om tilhørsforhold, økonomi osv der stilles.

Fx ejer hun intet i Indien vil en ansøgning kræve din invitation og dermed en kontrol af at du har midlerne til at tilbyde hende et ophold i DK/SF.

Dette vil meget sansynligt også gælde for Finland.

Held og lykke med projektet!
Lev livet mens du har det.
Gælder jo om at nyde det!

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 01.03.2009 17:28:27

Finland er medlem af EU, så det vil være en oplagt mulighed for dig at udnytte EU-retten for FS. Altså medmindre de finske nationale regler stiller dig bedre end EU-reglerne.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Besvar