Besøgsvisum til ægtefælle til Sverige (EU-regler)

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

sara dunja
Indlæg: 32
Tilmeldt: 30.12.2020 13:36:07

Re: Besøgsvisum til ægtefælle til Sverige (EU-regler)

Indlæg af sara dunja » 12.09.2021 14:10:26

Jeg har læst meget på forum og på facebook og har stadig denne tvivl som jeg er nødt til at få afklaret:
Jeg er dansk statsborger. Jeg bor i Sverige. Min mand er tyrkisk statsborger. Han skal snart søge visum til Sverige, og min tvivl omhandler de to muligheder:
1) Besøgsvisum
2) Visum mhp familiesammenføring

Sverige har i øjeblikket indrejseforbud pga corona hvilket indebærer at de fleste visumansøgninger afvises. Ifølge lovgivningen undtages dog ægtefæller til EU-borgere, så vidt jeg har kunnet læse mig til. Men jeg har også læst at det afhængiger af hvilken ambassade der skal udstede visumet. I vores tilfælde er der tale om det svenske konsulat i Istanbul via VFS Global Ankara (så vidt jeg har forstået).

Min tvivl ift 1) Besøgsvisum: Kan ansøgningen risikere at blive afvist med corona-indrejseforbud som begrundelse?

Min tvivl ift 2) Visum mhp familiesammenføring: Kan vi risikere at blive henvist til at søge om familiesammenføring direkte i stedet for at få visum?

Kort sagt, ved hvilken form for visumansøgning kan vi være sikre på at min mand får visum inden for de 15 dage udstedelsen må tage??

Jeg har læst mange modstridende oplysninger om de to muligheder! Er der nogen som er bekendt med praksis på nuværende tidspunkt? Og nogen som kender til praksis på det svenske konsulat i Istanbul?

Mange tak!

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Besøgsvisum til ægtefælle til Sverige (EU-regler)

Indlæg af mh1 » 26.09.2021 15:10:27

Hvis indrejseforbud begrundes med smitterisiko vil det efter min mening ikke være i strid med EU-lovgivningen. Jeg ser at Sverige muligvis ændrer risikovurderingen pr. 15. oktober, så i jeres sted ville jeg afvente hvad det kommer til at betyde. Det kunne måske være at Sverige, ligesom flere andre EU-lande, vil lempe i forhold til om personer er vaccinerede eller har haft covid indenfor de seneste måneder.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar