Besøgsvisum til ægtefælle til Sverige (EU-regler)

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

sara dunja
Indlæg: 32
Tilmeldt: 30.12.2020 13:36:07

Besøgsvisum til ægtefælle til Sverige (EU-regler)

Indlæg af sara dunja » 03.07.2021 11:18:02

Jeg er gift med en tyrkisk mand som befinder sig i Tyrkiet. Jeg arbejder på at flytte til Sverige snarest muligt. Første trin er så at han kommer til Sverige på besøgsvisum.

På Migrationsværket hjemmeside kan jeg kun finde information om hvad kræves hvis jeg er svensk statsborger, herunder krav til min ægtefælles rejseforsikring og penge på kontoen. Men jeg er jo EU-borger hvilket gør det noget lettere for min mand at få visum. Kan en venlig sjæl henvise mig til en oversigt over blanketter der skal udfyldes, krav der stilles, og bare det hele der kræves for at min mand kan få besøgsvisum til Sverige når jeg som dansk statsborger bor i Sverige? Mange tak!

Herunder har jeg også spørgsmål til hvad der kræves af min situation. Jeg har ladet mig fortælle at jeg i øjeblikket skal regne med en ventetid på 18 uger for at få et svensk personnummer! Det er nedslående. Er det virkelig sandt?
Skal jeg have mit svenske personnummer inden jeg kan invitere min mand?
Mht. bolig: Skal jeg have en lejekontrakt, og er der krav til hvor længe den gælder? Eller er det tilstrækkeligt at jeg har adresse? Jeg søger jo bolig på det private marked, og der kan det godt ske at jeg kan leje en bolig men at det bliver uden kontrakt. Kan jeg få personnummer blot jeg har adresse?

Mange tak for hjælpen.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Besøgsvisum til ægtefælle til Sverige (EU-regler)

Indlæg af skaanebo » 03.07.2021 11:39:46

Medmindre du flytter ind hos nær familie, bør du absolut have en lejekontrakt.

Der findes også illegal udlejning i Sverige, og det kan du ikke bruge til noget, hvis du skal folkeregistreres på adressen!

Visum udstedes gratis til ægtefæller til EU-borgere, og der stilles ikke som sådan andre krav, end at din ægtefælle ikke må udgøre en fare for den offentlige sikkerhed, sundhed eller orden.

Men ja, du skal være folkeregistreret i Sverige for at blive betragtet som EU-borger i Sverige.

sara dunja
Indlæg: 32
Tilmeldt: 30.12.2020 13:36:07

Re: Besøgsvisum til ægtefælle til Sverige (EU-regler)

Indlæg af sara dunja » 03.07.2021 12:48:22

Ok.
1) Jeg skal finde bolig med lejekontrakt.
2) Jeg skal folkbokföra mig og vente på at få mit personnummer.
3) Jeg skal invitere min ægtefælle. Er det blanket nummer 240011 (Inbjudan inför ansökan om Schengenvisering) jeg skal bruge? Vi udfylder det hele med alle vores oplysninger, men det eneste som egentlig er vigtigt for at han kan få visum er at jeg er dansk statsborger og at jeg står for hans udgifter under opholdet - er det korrekt?
4) Min mand skal sende visumansøgning og invitation fra mig til den svenske ambassade/konsulat i Tyrkiet, og her skal vi bare ignorere alle de krav som står på listen? Altså denne liste:

För att få ett visum för att besöka släkt och vänner behöver du
ha ett pass som är giltigt minst tre månader efter att visumet har slutat gälla, är utfärdat under den senaste tioårsperioden och har minst två tomma sidor
kunna beskriva syftet med besöket
ha fått en inbjudan från den person du ska besöka (blanketten Inbjudan inför ansökan om Schengenvisering, blankett nummer 240011PDF)
ha en individuell medicinsk reseförsäkring som täcker de kostnader som kan uppstå i samband med akut läkarhjälp, brådskande sjukhusvård eller transport till hemlandet av medicinska skäl (försäkringen ska täcka kostnader på minst 30 000 euro och gälla i alla Schengenländer)
ha pengar för uppehälle och hemresa (Sverige kräver att du har 450 kronor för varje dag som besöket i Sverige varar, vilket också kan bekostas av den inbjudande personen)
visa att du har för avsikt att lämna Sverige och Schengenområdet senast sista dagen för visumtidens giltighet
ett fotografi i passformat som är taget rakt framifrån och som inte är äldre än sex månader (endast för dig som inte infinner dig personligen för att ansöka)
andra dokument som ambassaden kan kräva.

Alex2500
Indlæg: 11
Tilmeldt: 30.06.2021 01:59:33

Re: Besøgsvisum til ægtefælle til Sverige (EU-regler)

Indlæg af Alex2500 » 03.07.2021 17:31:35

Hej Sara. Jeg står i præcis samme situation. Så jeg følger lige lidt med i tråden. Tjek også gerne din indbakke herinde.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Besøgsvisum til ægtefælle til Sverige (EU-regler)

Indlæg af mh1 » 04.07.2021 12:20:01

Nej, du kan ikke bare blæse på kravene.

Passet SKAL være som der står.

Formålet med besøget SKAL angives - og som besøg, endelig ikke som 'familiesammenføring', for så bliver I henvist til at søge om det, og han får ikke visum før det er på plads.

Indbydelse fra dig SKAL foreligge. Brug blanketten nummer 240011PDF til det.

I skal lave en rejse-sygeforsikring, som kan forlænges, da der er krav om at have forsikring, for at man kan få EU-opholdskort.

Han skal ENTEN have penge som beskrevet, ELLER han angiver, at du afholder udgifterne, og du skriver under på det og vedlægger seneste 3 mdr.s lønsedler/evt. andet bevis for indkomst. Han bør under alle omstændigheder have et beløb på et par hundrede euro med sig.

Udfyld pkt. 17 og 18, således at det fremgår at der er tale om visum til ægtefælle til en EU-borger.

Det er klart at anbefale at der købes returbillet, og til-fra Tyrkiet er de oftest samme pris eller endda billigere end envejs.

Foto SKAL vedlægges, og burde være det mindste problem i denne sammenhæng. Nutildags skannes de som regel ind, og man får det tilbage.
mh
Rådgiver for ÆUG

Alex2500
Indlæg: 11
Tilmeldt: 30.06.2021 01:59:33

Re: Besøgsvisum til ægtefælle til Sverige (EU-regler)

Indlæg af Alex2500 » 05.07.2021 14:21:37

Hej mh. Der er en facebookgruppe der hedder: "Familiesammenføring i Sverige for danskere" og der ligger vejledning vedhæftet i deres gruppe. Der står dette under vejledning:

"Som begrundelse for besøget, skriv "family reunification" (I Sverige er det en gyldig grund - derimod ikke i Danmark).
Den rigtige begrundelse er ekstra vigtigt lige nu, da mange ambassader og konsulater er lukket for turistvisum. Man er nødt til at købe en returbillet, da det kræves af flyselskaberne for at tage en med til et Schengen-land"


Hvad tænker du om ovenstående nu hvor du skriver, at man IKKE skal angive familiesammenføring som årsag for visum?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Besøgsvisum til ægtefælle til Sverige (EU-regler)

Indlæg af mh1 » 06.07.2021 06:19:41

Hvis det er, hvad der gælder i Sverige, så kan man godt oplyse det. I DK er det no-go.
mh
Rådgiver for ÆUG

Alex2500
Indlæg: 11
Tilmeldt: 30.06.2021 01:59:33

Re: Besøgsvisum til ægtefælle til Sverige (EU-regler)

Indlæg af Alex2500 » 06.07.2021 21:59:46

Enig. I DK så ved man bare at det er lig med 100 % afslag

sara dunja
Indlæg: 32
Tilmeldt: 30.12.2020 13:36:07

Re: Besøgsvisum til ægtefælle til Sverige (EU-regler)

Indlæg af sara dunja » 10.07.2021 20:56:43

Ok, tak for svar!

Jeg har pt ikke nogen indkomst, men jeg har penge på min konto og jeg er jobsøgende i Sverige. Er det tilstrækkeligt?

Uha, jeg er nervøs ift at angive formål med besøget. Jeg læser igen og igen det råd at man endelig ikke skal angive familiesammenføring som formål. Men som Alex2500 skriver, så burde det være i orden i Sverige. Hvordan foregår det i praksis? Hvad er erfaringerne? Er der nogen fordele eller nogen ulemper ved at angive familiesammenføring som årsag? Kan man få afslag eller kan det tage længere tid end hvis man angiver besøg som formål? Kan det omvendt være en skidt idé at angive besøg som formål hvorefter man så alligevel søger familiesammenføring - bliver det betragtet som uærligt og kan komplicere processen? Jeg er bange for hvad der er bedst at gøre...

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Besøgsvisum til ægtefælle til Sverige (EU-regler)

Indlæg af mh1 » 11.07.2021 14:55:33

Det sidste giver ingen problemer overhovedet, det er tværtimod den mest brugte fremgangsmåde.

Det første kan meget vel føre til en længere sagsbehandlingstid, idet et visum er noget man nærmest ubetinget har krav på, mens der er nogle få og lempelige krav til familiesammenføring.
mh
Rådgiver for ÆUG

sara dunja
Indlæg: 32
Tilmeldt: 30.12.2020 13:36:07

Re: Besøgsvisum til ægtefælle til Sverige (EU-regler)

Indlæg af sara dunja » 19.07.2021 14:07:11

1) I ansøgningen om visum, skal jeg da vedlægge bevis på indkomst? Jeg har pt ingen indkomst da jeg er nyuddannet og jobsøgende og ikke har ret til dagpenge fordi jeg er flyttet til Sverige. Til gengæld har jeg over 100.000 DKK stående på min konto. Rækker det, eller skal jeg have en indkomst?

2) Pengene på min konto er et studielån. Kan det blive et problem?

3) I det værste tilfælde at jeg ikke har fået job når vi vil søge om EU-opholdskort mens min mand er her på visum, er penge på kontoen da tilstrækkeligt, eller skal jeg have indkomst?

Tak for svar!

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Besøgsvisum til ægtefælle til Sverige (EU-regler)

Indlæg af mh1 » 21.07.2021 13:47:25

1) Vedlæg kontoudtog.

2+3) (og læs gerne hele vejledningen) https://www.aegteskabudengraenser.dk/fa ... eureglerne
"Selvforsørgende

Du er selvforsørgende, hvis du kan dokumentere, at råde over tilstrækkelige midler til at forsørge dig selv og din familie. Dette kan f.eks. være hvis:

Du har en løbende indtægt, der som minimum svarer til den laveste sociale ydelse i det pågældende EU/EØS-land, eller

:!: du har formue, eller

en 3. part påtager sig at understøtte dig og din familie økonomisk

:!: Der findes ingen retningslinjer for, hvor stor din formue skal være, men forvent at den skal være tilstrækkelig til, at I kan klare sig selv i mindst 12 måneder.

Personer med tilstrækkelige midler skal råde over en sygeforsikring fra sit hjemland og skrive under på, at de vil forsørge sig selv og sin familie under opholdet."
mh
Rådgiver for ÆUG

Alex2500
Indlæg: 11
Tilmeldt: 30.06.2021 01:59:33

Re: Besøgsvisum til ægtefælle til Sverige (EU-regler)

Indlæg af Alex2500 » 22.08.2021 18:35:38

mh skrev:
04.07.2021 12:20:01
Formålet med besøget SKAL angives - og som besøg, endelig ikke som 'familiesammenføring', for så bliver I henvist til at søge om det, og han får ikke visum før det er på plads.
Hej Mh. Er ovenstående citat i relation til at søge besøgsvisum i Danmark? Hvis det er besøgsvisum i Sverige derimod efter EU-reglerne, kender du så til eksempler med afvisning med henvisning til at man skal søge familiesammenføring at man derfor ikke får visum dette er på plads?


Sara dunja: Har du fået søgt om svensk personnummer og kommet igang med processen om besøgsvisum til din ægtefælle?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Besøgsvisum til ægtefælle til Sverige (EU-regler)

Indlæg af mh1 » 23.08.2021 08:06:56

@ Alex2500: Se oplysning længere oppe i tråden. Angiveligt ikke problem i Sverige.
mh
Rådgiver for ÆUG

sara dunja
Indlæg: 32
Tilmeldt: 30.12.2020 13:36:07

Re: Besøgsvisum til ægtefælle til Sverige (EU-regler)

Indlæg af sara dunja » 10.09.2021 08:07:36

@Alex: Jeg venter stadig på personnummer. Det tager uendeligt lang tid i Sverige :(

Besvar