hvad gør vi ?

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Kroshka
Geografisk sted: Odense

hvad gør vi ?

Indlæg af Kroshka » 21.12.2008 10:28:07

jeg har en kæreste fra ukraine, som vi er ved at få 21 dages besøgsvisum til, og skal derfor givetvis stille en bakgaranti.

Vi har planer om at gifte os og søge om FS.

Jeg kan læse at så forvinder bankgarantien.

Hvad skal vi gøre?

Skal hun rejse hjem efter vi er blevet gift og så søge om visum igen, hvor jeg så har læst at de ikke beder om bankgaranti, hvis vi er ægtefæller?

Men er der så noget med at de ikke vil give visa så nemt idet de er bange for at vi vil søge om FS?

Eller kan nogle bekræfte at man ikke beder om bankgaranti ved visum ansøgning nr. 2 - nu da hun så kan bevise at hun overholdte det første visum? Vi kunne så gifte os ved andet besøg og ansøge om FS ved andet besøg - og på den måde spare bankgarantien?

Kan hun blot søge om besøgsvisum igen straks efter hun kommer tilbage til Ukraine - eller skal der typisk gå 3 måneder imellem besøgene - eller er det noget om det?

Håber I kan hjælpe med et par gode råd

M.v.h.
Kroshka

Alf

Indlæg af Alf » 21.12.2008 12:03:15

Hej Kroshka

Hvis i søger om FS når hun er her i landet, og du har stillet garnti, så tager de hele garantien :-(

Din kæreste kan søge visum igen når hun er vendt hjem, lige med det samme, og der bliver nomalt ikke stillet krav om bank garanti, hvis man har overholdt det første visum.

Man kan jo søge visum til 1 eller 2 indrejser, men også mulitientry, din kæreste må have lige så mange indrejser som hun har visum til, og ikke er i landet mere end 90 dage ud at 180 dage.

Da min kæreste søgte om visum anden gang, da fik hun at vide på ambasaden, at hvis hun søgte om visum til 1 indrejse, da ville hun få sit visum i løbet af en uge, men hvis hun søgte om multientry visum, da ville de sende ansøgningen til US, og der ville gå op til 3 måneder før at hun ville få visum.

De må IKKE be om bank garanti når i er gift :-)

Min kæreste kom her over 2 gange, vi blev gift 2 gang, ( oktober ) vi søgte om FS da hun kom hjem til Moskva i november, vi har lige fået at vide at vi er kommet i selvbetjenings bunken, vi er lovet svar inden 14 februar :-)

Ønsker jer held og lykke

Mvh Alf

Kroshka

tak alf

Indlæg af Kroshka » 21.12.2008 12:11:30

det lyder gdt, at man undgår at stille bakgaranti 2. gang - og jeg synes jeg så har hørt at det er bedre at søge om fs, når hun er i danmark - alternativt kan de udlade at give hende visum - og så vil der gå 7 måneded (jeg har særbørn) inden at hun kommer igen, hvis fs søges mens hun er i ukraine.

men om hun vil få visum - nemt - hvis vi gifter os den første gang hun er her - det ved jeg ikke - og jeg kan ikke finde ud af hvad vi skal gøre...

m.v.h. Kroshka

Alf

Indlæg af Alf » 21.12.2008 12:41:36

Hej

Om de vil give visum hurtigt, anden gang hun søger, hvis i er gift, det ved jeg ikke, tror ikke at det betyder noget, MEN jeg ved det ikke.

Jeg frygtede også at vi ville havne i 7 måneders bunken da vi søgte om FS, da jeg har særbørn, men vi kom i 3 måneders bunken :-)

Jeg har haft mange tanker om det, det var ikke så let for os, at hun blev i Danmark, medens vi søgte om FS, men ville gerne have gjort det. Lige nu hvor vi har fået at vide at vi er kommet i den korte kø, da betyder det ikke så meget, men hvis vi var kommet i den lange kø, da ville jeg være ked af, at vi ikke søgte medens hun var her i landet.

Så hvis i har mulighed for det, så ville jeg i jeres sted, gifte mig anden gang, og så søge FS medens hun var i landet, så vil hun få lov til at blive i landet, uanset om det tager 3 eller 7 måneder.

hvis i søger FS medens hun er i landet, og får proceduel ophold, da skal hun søge om tilbagerejse tilladelse, hvis hun vil ud af landet inden jeres sag om FS er behandlet. Det tager 7 - 10 dage at få en tilbagerejse tilladelse, denne er gyldig i 3 måneder, og kan søges gennem politiet.

Mvh. Alf

Kroshka

endnu en gang tak

Indlæg af Kroshka » 21.12.2008 12:51:47

tak alf for dit svar.

Med baggrund i din erfaring - så vil det altså være smart at blive gift anden gang - idet man så slipper for garantien. om visum for anden gang er lettere/sværre er uvist - men man beder så vidt jeg kan forstå ikke om bankgaranti ved andet besøg - og må ikke hvis man er gift.

Og jeg kan forstå at hun så godt kan rejse hjem - og komme tilbage - selvom vi er i process om FS.

Det lyder godt - jeg tror vi så vælger den mulighed med at blive gift anden gang hun kommer og så søger om fs.. så er mang af problemerne jo løst - udover at vente på at få fs...

mange tak for hjælpen og råd - det er dog utroligt at sådan noget herskal være så stor et taktisk spil... det er jo lidt ligesom poker. Utroligt at man ikke kan sætte helt præcise regner op - for hvordan og hvordan...

Alf

Indlæg af Alf » 21.12.2008 13:52:07

Hej

Det er træls, for at sige det på jysk, med den usikkerhed der er om det, jeg kender godt til den utryk / usikkerhed der er om det hele.

Jeg tror ikke at det vil være svært at få visum anden gang, uanset om man er gift eller ej.

Det med bankgarantien, da min kæreste fik sit visum isat hendes pas første gang, der fik hun at vide af ambassaden, at det var vigtigt at hun mødte op på ambassaden, med bevis på at hun var rejst ud af Danmark indenfor visumets gyldigheds periode ( kan også sendes )

Da hun mødte op på ambassaden for at bevise det, ( efter nogle få dage ) der søgte hun også om sit andet visum, hun fik den besked at hun ville få det indenfor ca. en uge, og at der ikke ville blive stillet krav om bankgaranti.

Bankgarantien fra det første visum var ikke blevet frigivet, inden at hun fik sit andet visum isat hendes pas, men det andet visum blev givet uden bankgaranti ( fremgår af visumet )

Hvis i vælger at gifte jer anden gang, så er der jo også bedre tid til at forberede alle papirene osv.

Mvh. Alf

jerry
Geografisk sted: Tyrkiet/Sverige

Hejs

Indlæg af jerry » 22.12.2008 03:58:20

Hejsa.
Da vi sögte visum til min mand förste gang. sögte vi ogsaa for 21 dage. Da vi saa kom herop(vi boede sammen i hans hjemland) saa giftede vi os dagen inden vi skulle rejse hjem igen. Vi tog paa ambassaden i Ankara allerede dagen efter vi var kommet hjem og viste hans pas med stempler og boardingcard og samtidig indgav han ansögning om nyt visum til en maaned senere. Der gik 3 dage fra vi havde været paa ambassaden til jeg fik brev fra us om at garantien var frigivet og en uge efter besöget paa ambassaden fik min mand sit andet visum for 2 maaneder.

Besvar