Skjule sine hensigter v/ visumansøgning?

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
forest

Skjule sine hensigter v/ visumansøgning?

Indlæg af forest » 29.11.2008 11:54:21

Hej Jeg er ny på sitet

Er forlovet med pige fra Uganda. Hendes familie er flygtninge fra Rwanda, så det har taget mig 1 år + 2 advokater at skaffe hende et pas fra Uganda. Så jeg er vant til lidt af hvert:-)
Mit spørgsmål: Når man søger turistvisum (90 dg.) skal man så forsøge at "skjule sine hensigter" overfor US? Det er nemlig vores plan at gifte os i DK, når hun er her, og herefter søge FS, når hun er rejst hjem igen. Kan US finde på at give afslag hvis de lugter lunten? Med andre ord skal man være kærester, men "det er ikke så alvorligt at vi har tænkt os at gifte os" bla. bla.
Desuden har hun et godt job i Uganda. Hvis hun er i DK i 3 mdr. kan hun ikke vende tilbage til sit arbejde, og det er sådan set heller ikke meningen, da jeg godt kan forsørge hende indtil vi får FS. Kan US finde på at give afslag her fordi de mistænker os for på et senere tidspunkt at søge FS i DK?
Med andre ord: Er det taktisk klogere at foregive at det drejer sig et 2-ugers turistbesøg, og herefter ændre flybilletten til 3 mdr. og lade min kæreste ringe til sin arbejdsgiver i Uganda og meddele at hun ikke kommer mere?
Håber nogen vil byde ind med kommentarer; jeg skal nok prøve at bidrage med noget på andre spørgsmål - jeg har masser af mærkelige erfaringer/oplevelser.
VH Forest

P.S. Hvad er det for et jurist-hjerne der har formuleret spørgsmålet "long stay" eller "short stay" på visumansøgningen? Excuse me, hvordan skal almindelige mennesker kende definitionen på "short stay"? Er det 1 dag, 1 år eller 1 minut???

jerry
Geografisk sted: Tyrkiet/Sverige

Hejsa

Indlæg af jerry » 29.11.2008 13:35:58

Hejsa.
Jeg synes bare i skal være ærlige. Hvis dı först begynder at skrive at det ikk er saa seriöst at i vil gifte jer, saa vil det i mimne öjne först virke mistænksomt. Mange gör som du beskriver, altsaa söger visum, gifter sig den ny ægtefælle rejser hjem igen og derefter söges der fs.
Med hensyn til arbejdet ved jeg ikk umiddelbart hvad der ville være smartest. Det er jo et plus hvis din kærestes arbejdsgiver kan skrive et brev hvor der staar at hun er ansat der og kan vende tilbage til sit job efter hendes besög i Dk(saa i kan aflevere det paa ambassaden).

forest

@jerry

Indlæg af forest » 29.11.2008 16:24:22

Hej igen

Har lige været inde på Nyidanmark.dk og US skriver jo selv hvad problemet er:
"Hvis udlændingemyndighederne vurderer, at der er risiko for, at man vil tage fast eller længerevarende ophold i Danmark, eller at man vil udgøre en sikkerhedsrisiko, vil man få afslag på ansøgningen om visum."

Hvordan i alverden skal det forstås? Hvis det skal forstås sådan at US mistænker en visumansøger for ILLEGALT at forblive i landet, så lyder det jo meget fornuftigt. Men hvis pointen er at US ikke vil have at nogen udlændinge kommer til Danmark og bliver gift med en dansker - og dermed kommer tættere på et "retskrav" om senere familiesammenføring så er regeringen/US godtnok længere ude end jeg troede. For så vil de par, det lykkes for, være de par som er bedst til at bluffe/lyve overfor US.

Jeg er enig at et det vil virke godt med et brev fra arbejdsgiveren i Uganda, men i sidste ende, hvad er det værd for US? Ikke en pind! Hvis det viser sig at arbejdsgiveren i Uganda lyver og i virkeligheden ikke vil have visumasøgeren tilbage efter besøget i DK, hvad vil US så gøre? Vil de lægge sag an mod hendes firma i Kampala??
Tak for din hurtige kommentar. VH Forest

P.S. Ser lige på nyidanmark.dk at "kort ophold" åbenbart er alle former for visa mens "langt ophold" er opholdstilladelse. Okay det er aldrig for sent at lære noget nyt

matildeudenh

Indlæg af matildeudenh » 29.11.2008 20:15:05

Altså, da min mand kom fra Kenya i foråret havde vi ikke fortalt dem, at vi kunne finde på at gifte os. Det er jo en privat beslutning, så det behøver I ikke at gøre. Derimod tror jeg, at du skal passe på mht. flybilletten, for hvis I søger visum til 2 uger, så får I nok også til 2 uger, og så nytter det ikke så meget at lave flybilletten om.

Da min mand søgte visum nr. 2 til DK blev han godt nok spurgt om hvorfor vi ikke haved nævnt, da vi søgte første visum, at vi ville gifte os, men det er det eneste der har været med det. Husk at få forberedt din forlovedes papirer inden hun kommer.

Og ja, den med long stay og short stay, den er bare for sær, og vist en af dem der mest er med for at forvirre ansøgeren...

forest

Indlæg af forest » 29.11.2008 20:45:52

Hej Matildeudenh

Okay jeg gik rundt og troede at US pr automatik udstedte 90 dages besøgsvisa - også selvom besøget kun er sat til 14 dage. Men her tar' jeg måske fejl?

@forberede min forlovedes dokumenter: Hvad tænker du her på? Hvis du mener at hun skal huske at medbringe en "civilstandsattest" fra Uganda, så er jeg obs på det, eller var der noget andet du havde i tankerne?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 29.11.2008 22:21:18

Man får kun visum for det antal dage, man søger om. Søger I 14 dage, er visummet gyldigt 14 dage. Søger I 90 dage, er det gyldigt i 90 dage.

matildeudenh

Indlæg af matildeudenh » 30.11.2008 10:05:00

Ja, som skaanebo skriver, så får man det antal dage man beder om i ansøgningen, som maksimum. Når din forlovede så møder op på ambassaden med en flybillet må den selvfølgelig gerne gælde for en kortere periode end visum. Så hvis I angiver 14 dage, så får I 14 dage.

Ja, det var civilstandsattest jeg tænkte på. Vi blev gift i Københavns Kommune, hvor det ikke er nødvendigt med sådan en, hvis man ikke før har været gift, men alle andre kommuner vil se den, og det er garanteret lettere af skaffe den hjemme end fra DK.

COkoye
Geografisk sted: Slagelse-Nigeria

Indlæg af COkoye » 08.12.2008 18:22:56

Forest og andre...
Det står værrer til en vi almindelige danskere tror...denne skrivelse du referere til bliver også brugt som visum afslag til ægtefolk som man formoder vil søge FS som er helt lovligt at søge når man er i DK på visum.Det har jeg selv prøvet og det var den eneste årsag.Danmark er ikke et åbent land længere,men vi har kun os selv at takke for det og det er de 12% der har stemt på Dansk Folkeparti,da det jo er dem der i står for størstedelen af udlændingelovens lovtekst.
Ja.på papiret i den danskelovgivning,vil man officielt gøre alt for,at immigrationen forblir minimal..Andre end europæere er ikke VELKOMNE i DK.
Hvis I mener I kan undvære hinanden i så lang tid som en familiesammenføring tager,ja så kan I jo næsten vælge det I har lyst til og prøve Udlændinge Service rulette show.Det hurtigste vil nok være du tager til Uganda og I bliver gift og derefter søger FS,du kan jo eks have parpierne med derned og hjælpe med udfyldningen af disse.Dette indlæg er ikke ment som at skulle være negativt,men desværre er den danske udlændinge lovgivning i højeste grad helt og aldeles så kontinental racistisk at man skulle tro at det er løgn..
Lige gyldigt hvad I beslutter jer for ønsker jeg jer alt held og lykke!
Alle vores drømme kan gå i opfyldelse - hvis vi har modet til at forfølge dem.(Disney)

L_B_P

Indlæg af L_B_P » 11.12.2008 07:51:34

Kan fra egne erfaringer fra Kenya ambassaden sige, glem alt om at fortælle der er kærlighed imellem Jer, for så bliver visumet formentlig ikke givet eller trukket i langdrag. Vi valgte at vi var venner i stedet og min hustru idag, var min højre hånd i Kenya.

Vi blev gift en uge efter hun var kommet til Danmark og jeg købte hus i Sverige dagen efter. Kræver man har styr på alle sine personlige papir osse den kommen hustru og har kopier i lange baner af alt dokumentation.

Vi er idag heldig vis gift idag og flytter til Sverige til Januar hvor vi bosætter os for altid.

forest

@L_B_P

Indlæg af forest » 11.12.2008 14:19:09

@L_B_P

Nu forstår jeg slet ingenting. US stiller jo krav om se billeder af os sammen og der er utallige historier her på sitet om at US brokker sig hvis man ikke holder i hånd og ligner et kærestepar. Jeg husker en frustreret ansøger skrive om man ligefrem skal have s-e-x foran kameraet før US er tilfredse (?)

Men tillykke med jeres held, det lyder super. Det lyder dog som om du har kunnet lave et set-up omkring dit arbejde/firma i Kenya, og dermed gøre din kæreste til "medarbejder". Det er jo ikke muligt hvis man bare rejser som turist i Afrika.

Besvar