Visum til kone fra Filippinerne

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
dkphili

Visum til kone fra Filippinerne

Indlæg af dkphili » 02.11.2017 10:00:22

Hej alle

Jeg er fornylig blevet gift med en filippiner og vi vil nu ansøge om visum så hun kan besøge mig her i Danmark. Jeg dækker naturligvis alle hendes omkostninger i forbindelse med besøget. Når visummet udløber er det planen at hun rejser hjem igen. Vi vil ikke søge familiesammenføring på nuværende tidspunkt. Min kone har ikke tidligere ansøgt om Schengen visum.

Jeg synes vi opfylder betingelserne til at få udstedt visum. Dog har min kone ikke stor tilknytning til hjemlandet: Hun ejer ikke ejendom, har ikke børn og har på nuværende tidspunkt ikke arbejde. Kan dette få betydning for vores ansøgning?

Nedenstående fremgår under landegruppe 3 på nyidanmark.dk. Skal dette forstås sådan at tilknytningen til hjemlandet ikke vurderes når vi er gift?

"Hvis ansøgningen er indgivet af andre end den herboendes værts ægtefælle, faste samlever, mindreårige barn eller forælder, gives der afslag på visum, hvis det vurderes, at ansøgers tilknytning til hjemlandet ikke er af en sådan styrke, at det med tilstrækkelig sikkerhed er sandsynliggjort, at ansøger rejser hjem igen efter visumopholdet. I denne vurdering bliver der bl.a. lagt vægt på, hvilken form for opholdstilladelse ansøger vil kunne søge om."

Bandcamp

Re: Visum til kone fra Filippinerne

Indlæg af Bandcamp » 02.11.2017 23:40:34

Jeg kan ikke helt svare på det med, om jeres ægteskab har indflydelse. Dog kan jeg sige, at det ikke gør noget, at hun hverken ejer ejendom, har børn eller arbejde. Jeg tror, uden at være sikker, det mest har noget at gøre med fødested og statsborgerskab. Jeg antager, at hun er "ægte" filippiner, og har boet der hele sit liv. Hvis hun nu f.eks. var koreaner og kun havde boet i Phili i 5 år på studievisum, ville man nok anse tilknytningen som for ringe. Bare et (dårligt) eksempel.

På den ene side lyder teksten som om, at man næsten ukritisk kan få besøgsvisum til sin ægtefælle, men på den anden side må du heller ikke give indikation af, at hun kommer på besøg med formål at blive gift og bosætte sig i Danmark. Ja, det er lidt fjollet.

Skriv gerne tilbage i fremtiden, når/hvis I forhåbentlig får visum, det kunne være interessant at høre. :)

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 03.11.2017 11:43:09

Det, der lægges vægt på er, som der står "... hvilken form for opholdstilladelse ansøger vil kunne søge om."

Det en ægtefælle til en dansker kan søge om er familiesammenføring, og i og med at den vigtigste betingelse for at kunne få den er, at ansøger har besøgt DK før, giver det sig selv at ægtefæller normalt kan få visum, og under visumbesøget så kan søge om fs. Altså HAR ægteskab en betydning, og der lægges ikke særlig vægt på tilbagevendelsesforudsætninger. Dog skal ansøgning så ske på et DANSK visumansøgningscenter, da fx de finske myndigheder rask væk afviser at give Schengenvisum til Finland, selv til ægtefæller, og de bruger de samme strikse regler overfor ansøgere til DK.
mh
Rådgiver for ÆUG

Bomserie

Indlæg af Bomserie » 23.11.2017 10:37:35

I'm getting more knowledge from every comment.

Besvar