Kære jer
Min kæreste har lige fået afslag på sin ansøgning om visum til Schengen fra den Svenske Ambassade i Havana.
Begrundelsen for afslaget er følgende:
- De mener, at han har en meget lille tilknytning til Cuba (her skriver de: han er ung, ingen børn, intet arbejde og har aldrig været uden for landets grænser). Han har heller ingen aktiver (formue).
- Vi har åbenbart ikke forklaret godt nok, hvad han skulle bruge tiden på i Danmark. Dvs. at jeg, i ansøgningen, redegjorde for hans ophold blot som ferie.
- 90-dagsvisum er, I deres øjne, et meget langt ophold.
Deres afslutning er, at han ikke har overbevist ambassaden om, at han har reelle hensigter med sin ansøgning, samt at han ikke vil forlade Schengen efter endt visumperiode.
Vi har nu mulighed for at anke afgørelsen indenfor den næste uge, så derfor håber jeg, at I kan hjælpe mig (hurtigt).
Jeg er i tvivl om, hvad der er vigtigt at lægge vægt på, når vi anker.
Forslag 1. Vi anker med henblik på, at vi skal være sammen - altså at vi understreger, at vi er seriøse som par, og vi har en fælles fremtid i Danmark i sigte (hvilket er rigtigt). Dvs. at vi har fokus på, vi gerne vil giftes, at han skal lære dansk, så han kan samtale med min familie og vores kommende børn på deres modersmål.
Forslag 2. Vi vælger at anke, hvor vores fokus ligger på at dokumentere hans tilknytningskrav til Cuba, så den Svenske Ambassaden ikke tror, at han vil til Danmark (Schengen) blot for at "forsvinde".
I begge forslag vil jeg også lægge vægt på at beskrive mere indgående, hvilke planer vi har for hans besøg.
Tillægsspørgsmål: Er der nogen, der har erfaringer med at få visum igennem den Danske Ambassade i Mexico i stedet for den Svenske Ambassade? Jeg har læst mig til, at der er flere, der mener, at det er svært at få visum igennem den Svenske Ambassade i Havana.
Jeg håber, I kan hjælpe.
De bedste hilsner
TinkaMarie
Afslag på visum - den Svenske Ambassade i Havana, Cuba
-
TinkaMarie
Re: Afslag på visum - den Svenske Ambassade i Havana, Cuba
Visumafslaget er vel helt efter bogen, hvis han netop er ung, ikke har nogen børn, intet arbejde og har aldrig været uden for landets grænser.
Hvordan har du tænkt dig at lave om på disse forhold!?
Og ferieopholdet hos dig ... I har vel skrevet, at I er kærester?
-
TinkaMarie
Hej Skaaneboskaanebo skrev:Visumafslaget er vel helt efter bogen, hvis han netop er ung, ikke har nogen børn, intet arbejde og har aldrig været uden for landets grænser.
Det er nemlig helt korret - afslaget er helt efter bogen, og det er derfor, jeg søger nye ideer til, hvordan vi kan komme videre efter afslaget.
Ja, vi har skrevet i ansøgningen, at vi er kærester.
-
fundiver199
Søg visum via en dansk ambassade. Danmark har placeret Cuba i Hovedgruppe 2 og har dermed en lempelig praksis, hvor der som udgangspunkt gives visum til bla. kærestebesøg.
Sverige har derimod en mere restriktiv praksis, og afslaget er helt i overensstemmelse med normal svensk praksis på området. Derfor hjælper det ikke noget at klage over det.
Af Udenrigsministeriets hjemmeside fremgår at:
http://um.dk/da/rejse-og-ophold/visum-- ... onsaftaler
"En repræsentationsaftale skal betragtes som et tilbud til ansøgerne i de lande, hvor Danmark ikke selv har en viseringsberettiget repræsentation og det udelukker derfor ikke, at der kan søges via en dansk viseringsberettiget repræsentation, såfremt man ønsker, at Danmark skal behandle ansøgningen. Et afslag fra et andet Schengen-land medfører ikke automatisk, at også Udlændingestyrelsen vil give afslag."
Der ligger en dansk ambassade i Mexico. Desværre skal cubanere, så vidt jeg ved, også bruge visum for at rejse til Mexico, så det hele er en smule besværligt.
Sverige har derimod en mere restriktiv praksis, og afslaget er helt i overensstemmelse med normal svensk praksis på området. Derfor hjælper det ikke noget at klage over det.
Af Udenrigsministeriets hjemmeside fremgår at:
http://um.dk/da/rejse-og-ophold/visum-- ... onsaftaler
"En repræsentationsaftale skal betragtes som et tilbud til ansøgerne i de lande, hvor Danmark ikke selv har en viseringsberettiget repræsentation og det udelukker derfor ikke, at der kan søges via en dansk viseringsberettiget repræsentation, såfremt man ønsker, at Danmark skal behandle ansøgningen. Et afslag fra et andet Schengen-land medfører ikke automatisk, at også Udlændingestyrelsen vil give afslag."
Der ligger en dansk ambassade i Mexico. Desværre skal cubanere, så vidt jeg ved, også bruge visum for at rejse til Mexico, så det hele er en smule besværligt.
-
fundiver199
Forskellen på de to landes visumpraksis skal i øvrigt i høj grad ses i lyset af deres forskellige regler på familiesammenføringsområdet.
I Sverige kan man blive familiesammenført som ugift par, men til gengæld kan man ikke få processuelt ophold, medens sagen behandles. Så når Sverige ser et par som jer, så tænker de "han vil nok bo i Sverige", og så er det familiesammenføring, han skal søge om, og ikke visum.
I Danmark derimod skal man være gift for at blive familiesammenført, vi tillader processuelle ophold, og vi har et tilknytningskrav, der skal være opfyldt. Og derfor er vi nødt til at have en visumpraksis, hvor vi som udgangspunkt tillader visum til besøg hos kærester og ægtefæller.
Efter min mening er den danske praksis fornuftig og burde indføres i hele Schengen, men sådan er det desværre ikke. Og det bliver vi altså som danskere ramt af, når vi forsøger at benytte os af repræsentationsaftaler med andre landes ambassader.
I Sverige kan man blive familiesammenført som ugift par, men til gengæld kan man ikke få processuelt ophold, medens sagen behandles. Så når Sverige ser et par som jer, så tænker de "han vil nok bo i Sverige", og så er det familiesammenføring, han skal søge om, og ikke visum.
I Danmark derimod skal man være gift for at blive familiesammenført, vi tillader processuelle ophold, og vi har et tilknytningskrav, der skal være opfyldt. Og derfor er vi nødt til at have en visumpraksis, hvor vi som udgangspunkt tillader visum til besøg hos kærester og ægtefæller.
Efter min mening er den danske praksis fornuftig og burde indføres i hele Schengen, men sådan er det desværre ikke. Og det bliver vi altså som danskere ramt af, når vi forsøger at benytte os af repræsentationsaftaler med andre landes ambassader.
hej Fundfiver199,
du skriver her, at personens kæreste kunne søge om familiesammenføring og ikke om et visum. Hvorfor det?
kan man søge om det selvom ægtefallen befinder sig i sit eget land?
min mand skal på ambassaden i det samme land snart og søge om et besøgsvisum til mig, hans kone som er flyttet til se.
han vil søge om ca 17 dages visum.
har du mere erfaring med ambassaden derover?
er det bedre at søge om familiesam. ?
tak!
mkviola
du skriver her, at personens kæreste kunne søge om familiesammenføring og ikke om et visum. Hvorfor det?
kan man søge om det selvom ægtefallen befinder sig i sit eget land?
min mand skal på ambassaden i det samme land snart og søge om et besøgsvisum til mig, hans kone som er flyttet til se.
han vil søge om ca 17 dages visum.
har du mere erfaring med ambassaden derover?
er det bedre at søge om familiesam. ?
tak!
mkviola