Hej alle sammen.
Sagen er den at jeg er blevet virkelig forelsket i en kvinde fra Kampala, Uganda.
Jeg er 25, hun er 27.
Vi har i et stykke tid skrevet og snakket sammen stort set uafbrudt og vi er begge to sikre på at der skal være os to.
Vi har været ærlige overfor hinanden hele tiden og hun er helt indforstået med at jeg ikke på nogen måde er rig og at jeg heller ikke lige sidder med en løsning nu og her. Men vi forstår hinanden så godt at det bare skal ske..
Indtil videre har vi aftalt at jeg tager ned og besøger hende omkring Januar.
Jeg er leder efter arbejde og begynder på uddannelse til Januar.
Så det ser ikke ud til at ægtefælle-/partner-sammenføring er en mulighed før 3 år efter min uddannelse??!
Hun har en veninde der fandt en værtsfamilie I DK, som au pair pige - hun fik dog aldrig opholdstilladelse bagefter.. Vi tænker at det måske kan være en mulighed i fremtiden, men så må vi jo ikke gifte os, og vi er også bekymret for om det overhovedet er muligt at få permanent opholdstilladelse bagefter?
Hun har universitets-uddannelse indenfor finans og regnskab.
Har arbejdserfaring indenfor customer care, men arbejdsløs lige nu.
Et job her kunne måske også være en løsning? Hun vil meget gerne arbejde. Men hvor skulle man søge efter en virksomhed der kunne være interesseret i det?
Mit spørgsmål er egentlig bare om det overhovedet muligt for os at bo sammen i Danmark indenfor de næste år hvis vi stadig har det lige så godt med hinanden efter mit/mine besøg? Eller skal vi bare give op nu?
Jeg har prøvet at læse jeres vejledning, det gav mig kun mindre håb.
Det føles bare virkelig rigtigt så vi vil begge blive knust hvis det ikke kan lade sig gøre på nogen måde eller hvis vi skal vente så lang tid at børn måske ikke er en mulighed for os.
Forelsket i kvinde fra Uganda
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Forelsket i kvinde fra Uganda
For det første: der er en reel risiko for at når I mødes i det virkelige liv, udebliver 'gnisten'. I givet fald behøver du ikke spekulere længere.
For det andet: hvis hun kan blive au-pair (se betingelserne her: https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/au_pair/ ) udelukker det ganske vist at I kan BO sammen, men jo ikke at I kan tilbringe tid sammen.
Ej heller udelukker det at hun senere kan få en familiesammenføring, dvs. en opholdstilladelse med udsigt til at den med tiden bliver permanent.
HUSK blot, at i samme øjeblik I bliver viet, opfylder hun ikke længere betingelserne for at være au-pair, og det samme gælder hvis hun bliver gravid. I skal derfor være klar til at kunne søge fs, hvis en eller begge dele sker.
Der er næppe nogen chance for at hun kan komme for at begynde på et job, da betingelserne for at få et sådant er ganske strenge.
Hvis hun er akademiker, dvs. satser på en akademisk karriere er det lidt lettere, men kræver jo at hun finder et universitet som (lige som enhver anden arbejdsgiver) kan godtgøre at hun kan noget, som ingen danske med tilsvarende uddannelse kan.
Som jeg læser jeres situation er det heller ingen løsning at hun kommer for at videreuddanne sig, da det vil kræve at hun/I kan betale studieafgift og hun kan forsørge sig selv under uddannelsen.
For det andet: hvis hun kan blive au-pair (se betingelserne her: https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/au_pair/ ) udelukker det ganske vist at I kan BO sammen, men jo ikke at I kan tilbringe tid sammen.
Ej heller udelukker det at hun senere kan få en familiesammenføring, dvs. en opholdstilladelse med udsigt til at den med tiden bliver permanent.
HUSK blot, at i samme øjeblik I bliver viet, opfylder hun ikke længere betingelserne for at være au-pair, og det samme gælder hvis hun bliver gravid. I skal derfor være klar til at kunne søge fs, hvis en eller begge dele sker.
Der er næppe nogen chance for at hun kan komme for at begynde på et job, da betingelserne for at få et sådant er ganske strenge.
Hvis hun er akademiker, dvs. satser på en akademisk karriere er det lidt lettere, men kræver jo at hun finder et universitet som (lige som enhver anden arbejdsgiver) kan godtgøre at hun kan noget, som ingen danske med tilsvarende uddannelse kan.
Som jeg læser jeres situation er det heller ingen løsning at hun kommer for at videreuddanne sig, da det vil kræve at hun/I kan betale studieafgift og hun kan forsørge sig selv under uddannelsen.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Tak for svaret. Vi må mødes og tage den derfra.. Lyder til at der er et par muligheder i fremtiden så længe vi ikke gifter os eller får børn inden. Hvilket også er helt fint.
Som au pair er det så heller ikke okay at være forlovet / have holdt "introduction ceremony" som de gør i Uganda"?
Som au pair er det så heller ikke okay at være forlovet / have holdt "introduction ceremony" som de gør i Uganda"?
Man må gerne være forlovet, det er ikke noget juridisk bindende som et ægteskab.