Midlertidig opholdstilladelse og rejse som turist

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
AlphonsAaberg

Midlertidig opholdstilladelse og rejse som turist

Indlæg af AlphonsAaberg » 08.06.2017 12:10:13

Min hustru (ikke-EU borger) har fået midlertidig opholdstilladelse og dansk CPR-nummer.

Jeg håber det er nogen her der ved, hvordan reglerne er med udrejse til andre lande i kortere perioder (på ferie og lign.) når man har midlertidig opholdstilladelse. Har man ret til f.eks. at rejse til andre lande i Schengen området på kort ferie alene baseret på sin danske opholdstilladelse eller skal man stadig have et separat Schengen turistvisum? I så fald, hvordan kan man dokumetere overfor grænsemyndigheder i andre lande at man har dansk opholdstilladelse (idet al kommunikation fra US har været på dansk)?

Og hvad med rejser til EU-lande som ikke er en del af Schengen, f.eks. England? Kan man bruge en dansk midlertidig opholdstilladelse til at rejse dertil?

På forhånd mange tak.

AlphonsAaberg

Re: Midlertidig opholdstilladelse og rejse som turist

Indlæg af AlphonsAaberg » 09.06.2017 10:13:47

Jeg fandt så selv svaret til mine første spørgsmål idet jeg fuldstændig havde overset, at hun får et opholdskort på et senere tidpunkt som giver hende ret til at rejse i Schengen.

Dog vil jeg stadig gerne høre, om et opholdskort giver ret til at rejse i EU lande uden for Schengen samarbejdet?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 09.06.2017 22:03:53

https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... glerne.htm
"Familiemedlemmer der har opholdskort udstedt efter EU-reglerne af et EU-land, der ikke er et Schengenland

Udlændinge, som har et opholdskort, der er udstedt efter EU-reglerne om fri bevægelighed, behøver ikke visum for at indrejse og opholde sig i Danmark, hvis EU-opholdskortet er udstedt af et EU-land, som også er et Schengenland. Udlændinge, der har et EU-opholdskort udstedt af et EU-land, som ikke er med i Schengen-samarbejdet, er dog kun fritaget for visum ved indrejse og ophold i Danmark, hvis de ledsager eller slutter sig til en EU-statsborger. Dette gælder både opholdskort, der er udstedt efter direktiv 2004/38/EF, og opholdskort, der er udstedt inden, direktivet trådte i kraft. Opholdskortet er i form af et plastkort i kreditkortstørrelse eller en opholdssticker, der er indsat i passet."

Detter følger af EU-reglerne, og gælder derfor også i forhold til udlændinge med et dansk EU-opholdskort, som vil rejse til andre EU-lande. M.a.o., hun kan kun rejse til ikke-Schengenlande uden visum, hvis du er med.
mh
Rådgiver for ÆUG

AlphonsAaberg

Indlæg af AlphonsAaberg » 10.06.2017 16:57:25

Mange tak for svaret, mh.

Besvar