Turistvisa til kusine fra Filipperne.

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Keeli

Turistvisa til kusine fra Filipperne.

Indlæg af Keeli » 11.12.2016 12:33:46

Hej

Min Filippinske kone og jeg (dansk) ønsker, at invitere min kone´s 20 årige kusine til Danmark på turistvisa.

Er det min kone eller jeg der skal invitere ?

Kan det være svært at få et turistvisa til kusinen ?

Bandcamp

Re: Turistvisa til kusine fra Filipperne.

Indlæg af Bandcamp » 12.12.2016 13:16:03

Jeg kan ikke give dig et bindende svar, men jeg læser følgende her:

https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... besoeg.htm
Krav til den herboende vært

Hvis ansøger er statsborger i et land, der er placeret i hovedgruppe 2, 3, 4 og 5, gives der som udgangspunkt kun visum, hvis ansøger har en vært i Danmark. Der stilles i den forbindelse visse krav til værten.

Først og fremmest kræves det, at værten bekræfter, at besøget er ventet. Hvis besøget ikke er ventet gives der afslag på visum. Der er ingen formkrav til invitationen, men Udlændingestyrelsen anbefaler, at invitationsblanketten VU2 benyttes.

Dernæst kræves det som udgangspunkt, at værten har fast bopæl i Danmark. Dette udgangspunkt kan dog fraviges i særlige tilfælde, fx hvis ansøgeren er ægtefælle, fast samlever, kæreste eller mindreårigt barn til en dansk statsborger, der er fast etableret i udlandet, og hvis den danske statsborger ønsker at holde ferie i Danmark sammen med sin nærmeste familie.

Endelig kræves det som udgangspunkt, at værten enten er dansk statsborger eller har en gyldig opholdstilladelse i Danmark. Hvis værtens opholdstilladelse er udløbet, men søgt forlænget, vil der konkret blive taget stilling til, om kravet om gyldig opholdstilladelse er opfyldt. I denne vurdering bliver der bl.a. lagt vægt på, om værtens opholdstilladelse er meddelt med henblik på midlertidigt ophold eller med mulighed for varigt ophold.
Jeg gætter på, at din kone i det mindste har opholdstilladelse. Personligt ville jeg nok selv søge (som dig, fuld dansk statsborger), da det lyder til at give mindst risiko for afslag. Du kan jo bare sige, at kusinen er en ven (hvilket ikke er løgn), og du står sikkert stærkere mht. både økonomi og statsborgerskab end din kone. På den anden side er du jo en tredjeperson, og har aldrig mødt hende, mens din kone kender hende.

Så vidt jeg husker - igen er jeg ikke 100% sikker - er "kusine" ikke et særlig stærkt familieforhold når det kommer til at vurdere, hvor tætte din kone og hendes kusine er.

Jeg ville nok prøve at kontakte nyidanmark og høre dem ad. Du kan jo altid sende fra en anonym email, hvis du er paranoid for at de vil hænge dig op på noget. :)

Keeli

Re: Turistvisa til kusine fra Filipperne.

Indlæg af Keeli » 12.12.2016 18:51:40

Tusind tak Bandcamp :D , det var lige hvad vi havde brug for.
Du har ret min kone har opholdstilladelse, og det er desværre ikke så enkelt som vi troede.

Besvar