Hejsa
Min mand og jeg har søgt visum i sidste uge. Han var på Ambassaden i Ankara og aflevere ansøgingen som han skulle, medbringende alle papirer incl. en dvd som vi havde lavet over vores liv sammen siden vi mødte hinanden.
I dag har jeg så skrevet en mail til den danske konsul på Den Danske Ambasade i Ankara, hvor jeg efterfølgende har fået svar tilbage at sagen er sendt til Udlændingeservice i Danmark. Så langt - så godt.
Jeg ringer til Udlændingeservice og taler med en meget venlig dame som kan se at De har modtaget vores ansøging og hun vil sende mig spørgeskemaet via mail med det samme. Skønt....dejligt....
Efterfølgende får jeg en mail fra hende, om at hun kan se at der mangler nogle informationer i ansøgningen og hun har sendt sagen retur til "partshøring" på Den Danske Ambassade i Ankara, hvor min mand skal svare på nogle flere spørgsmål/give flere informationer.
Er der nogle herinde der har prøvet dette og hvad går det ud på?
Da min mand var på ambasaden for at indgive sin ansøgning ville de ikke modtage den DVD vi havde lavet....det ville måske også have givet dem nogle flere svar vedr. vores liv sammen og måske gjort at ambassaden kunne have taget beslutningen selv, istedet for at sende ansøgningen til Danmark.
Jeg ved også godt at vi har været hurtige mht. at ansøgningen er sendt til US og at der sker noget i sagen, og vi kan forvente en behandlingstid på op til 10 uger. Men vi havde nu ikke forstillet os at vi skulle komme ud for at skulle igennem en "partshøring" - hvilket vi ikke har hørt om før.
Håber nogle kan hjælpe os lidt på vej om hvad vi kan forvente med en partshøring.
Hilsen de forvirrede......
Visum - partshøring
Hejsa
Hejsa.
Paa ambassaden i Ankara er de egentlig ret ligeglade med om jeres liv, ved det lyder haardt, men de undersöger egentlig bare om din kæreste har nogle problemer med b.la myndighederne i Tyrkiet. De skal bruge ansögningsskemaerne, nüfuspapir, kopi af gyldigt pas, invitation fra dig, eventuelt kopi af dit pas, et papir fra din kærestes arbejdsgiver som bekræfter at han kan vende tilbage til sit job efter sit besög i dk. Det er saa op til us om han skal have visum paa baggrund af de dokumenter du sender til dem, og der er det netop at man skal kunne bevise sit forhold. Tanken med dvd'en er egentlig god nok, men tror simpelthen ikk de har tid til at sidde og kigge den igennem. Det vælter ind med ansögninger paa denne tid af aaret da mange gerne vil have deres partner til dk i forbindelse med julen. Og ansögningerne fra TR er rigtig mange desværre, hvilket göt at det kan trække lidt ud. Ved förstegangs sögende med af visum sender ambassaden i Ankara altid papirne til us, da det ogsaa er dem der staar for bankgarantien med mere. Til gengæld har vi oplevet at de efterfölgende gange vi har sögt visum har ambassaden i Ankara truffet beslutningen selv uden us's indblanden, hvilket ogsaa har gjort at der kun er gaaet 1-2 uger efter vi har sögt til vi har faaet visummet. Men haaber at det hele forlöber jer smertefrit, det hele skal nok gaa, men det kræver taalmodighed og det vil være en lang og haard ventetid
Paa ambassaden i Ankara er de egentlig ret ligeglade med om jeres liv, ved det lyder haardt, men de undersöger egentlig bare om din kæreste har nogle problemer med b.la myndighederne i Tyrkiet. De skal bruge ansögningsskemaerne, nüfuspapir, kopi af gyldigt pas, invitation fra dig, eventuelt kopi af dit pas, et papir fra din kærestes arbejdsgiver som bekræfter at han kan vende tilbage til sit job efter sit besög i dk. Det er saa op til us om han skal have visum paa baggrund af de dokumenter du sender til dem, og der er det netop at man skal kunne bevise sit forhold. Tanken med dvd'en er egentlig god nok, men tror simpelthen ikk de har tid til at sidde og kigge den igennem. Det vælter ind med ansögninger paa denne tid af aaret da mange gerne vil have deres partner til dk i forbindelse med julen. Og ansögningerne fra TR er rigtig mange desværre, hvilket göt at det kan trække lidt ud. Ved förstegangs sögende med af visum sender ambassaden i Ankara altid papirne til us, da det ogsaa er dem der staar for bankgarantien med mere. Til gengæld har vi oplevet at de efterfölgende gange vi har sögt visum har ambassaden i Ankara truffet beslutningen selv uden us's indblanden, hvilket ogsaa har gjort at der kun er gaaet 1-2 uger efter vi har sögt til vi har faaet visummet. Men haaber at det hele forlöber jer smertefrit, det hele skal nok gaa, men det kræver taalmodighed og det vil være en lang og haard ventetid
Hej Jerry
Da min mand var på ambassaden for at ansøge om visum var alle papirer i orden - intet manglede. Vi har fra starten ville have alt korrekt, så netop derfor har alle papirer været vedlagt ansøgningen. Dog ringede ambassaden 2 dage efter for at få faxet nogle papirer vedr. tidligere opholdstilladelse til Norge. Så alle papirer skulle være i orden.
Mht. DVD'en så har jeg fuld forståelse for at ambasaden ikke har tid og kapacitet til at se og læse div. ting som folk aflevere. Det var nok mere tanken om at have gjort et stykke arbejde for at alt fra starten skulle være klarlagt.
Men mit egentlige spørgsmål gik på at US i Danmark har modtaget ansøgningen fra ambasaden i Ankara, men sendt en skrivelse retur til ambasaden vedr. en "parthøring". Dette har jeg ikke hørt om før i forbindelse med ansøgning om visum.
Ydremere skal man ikke stille bankgaranti når man ansøger om visum til ægtefæller.
Hilsen de forvirrede
Da min mand var på ambassaden for at ansøge om visum var alle papirer i orden - intet manglede. Vi har fra starten ville have alt korrekt, så netop derfor har alle papirer været vedlagt ansøgningen. Dog ringede ambassaden 2 dage efter for at få faxet nogle papirer vedr. tidligere opholdstilladelse til Norge. Så alle papirer skulle være i orden.
Mht. DVD'en så har jeg fuld forståelse for at ambasaden ikke har tid og kapacitet til at se og læse div. ting som folk aflevere. Det var nok mere tanken om at have gjort et stykke arbejde for at alt fra starten skulle være klarlagt.
Men mit egentlige spørgsmål gik på at US i Danmark har modtaget ansøgningen fra ambasaden i Ankara, men sendt en skrivelse retur til ambasaden vedr. en "parthøring". Dette har jeg ikke hørt om før i forbindelse med ansøgning om visum.
Ydremere skal man ikke stille bankgaranti når man ansøger om visum til ægtefæller.
Hilsen de forvirrede
Hejsa
Hejsa.
Nej det har jeg nu heller ikk hørt om før. Ved ikk om det så kan have noget mere at gøre med det med Norge. Det er desværre aldrig til ay blive klog på
Vi har prøvet at de har haft ringet til os fra ambassaden for at spørge om jeg f.eks ventede bessøg af min mand som vi havde skrevet i ansøgningen. Men da de fandt ud af at jeg boede dernede sammen med kontaktede de os ikk mere. Men ved at der stort set aldrig bliver givet afslag til ægtefæller, men ved stadig ikk med det med Norge om det spiller nogen rolle. Men håber da snart i får en afklaring på det hele. Og kansagtens følge dig i det med at lave det hele ordentligt fra starten. Vi vedlagde også mange dokumenter(ialt 43 papir) og da vi så kom til ambassaden så tog de kun 5 af dem 
Nej det har jeg nu heller ikk hørt om før. Ved ikk om det så kan have noget mere at gøre med det med Norge. Det er desværre aldrig til ay blive klog på
Hej. har lige skrevet om mine frustrationer på en anden tråd, kort fortalt har jeg ventet 10 uger på de skulle sende mig et spørgeskema.. jeg modtog det i fredags og sendte det med det samme, i dag ringede jeg så til US for at høre om de havde modtaget det.. det havde de og vores sag er nu sendt tilbage til Ankara, for her skal også være partshøring. Min kæreste er skilt, men kun i Tyskland og desværre ikke i Tyrkiet. Så damen fortalt mig at de ikke kan gå videre med sagen før US modtager de tyske skilsmissepapirer, jeg prøvede at forklare damen at min kæreste ikke har de papirer og at vi ikke kan finde ekskonen og hun fortalte at hvis de ikke fik de papirere var der ikke noget visum..
Men altså, i er ikke alene om en partshøring, men syntes du skal ringe igen og spørge hvorfor og så husk på at du har ret til agtindsigt..
Hilsen Stine
Men altså, i er ikke alene om en partshøring, men syntes du skal ringe igen og spørge hvorfor og så husk på at du har ret til agtindsigt..
Hilsen Stine