Visum til tyrkisk statsborger

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Bjørnpars

Visum til tyrkisk statsborger

Indlæg af Bjørnpars » 11.10.2016 19:35:20

Hej,
Jeg har et spørgsmål ang. en tyrkisk statsborgers muligheder for at få et turistvisum til Danmark. Jeg har en ven (ikke kæreste – VEN), der ønsker at se EU – særligt de skandinaviske lande.
Tyrkiet ligger under hovedgruppe 3, hvis statsborgere som udgangspunkt vurderes at udgøre en væsentlig risiko for ulovlig indvandring i Danmark eller andre Schengenlande.
Til statsborgere fra denne gruppe lande gives der som udgangspunkt visum til:
• ægtefæller
• faste samlevere eller kærester
• børn uanset alder og deres medfølgende ægtefæller
• forældre og deres medfølgende ægtefæller samt
• søskende og deres medfølgende ægtefæller osv.
Men hvordan skal ordlyden at der ”som udgangspunkt” gives visum til familiemedlemmer forstås? Vil det sige at man helst ikke ønsker at udstede visum til andre (herunder, venner eller rene turister), men at det alligevel ikke er helt umuligt hvis ansøgeren opfylder alle kriterier? Hvis man fx beviser sine tilbagevendelsesmuligheder osv.?
Hvordan vil I vurdere hans muligheder, hvis han opfylder kriterierne (hotelreservation, opsparing der svarer til ca 500 kr pr døgn, billet til Oslobåden osv.)? Hans formål med besøget vil ikke være ”besøge venner”, men ”turist / se Danmark/Skandinavien”. Han er ikke gift, men har fast job. Han har desuden tidligere på året fået visum til Grækenland (men ikke schengen).
Der står ikke hvad man specifikt skal dokumentere hvis man er turist på nyidanmarks eller ambassadens hjemmeside, men jeg går ud fra at forskellen er at der ikke er en invitation, og at man skal vise hotelreservation samt opsparing osv.?
Jeg har også været inde på migrationsverkets hjemmeside, og det virker som om Sverige tillader besøg af venner? Han har nogle venner i Sverige faktisk. Ville hans muligheder være større i Sverige?
Er der nogen der har erfaring med at have inviteret venner til Sverige?
Mvh
Bjørn

Besvar