Afslag på turistvisum - what to do?

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Afslag på turistvisum - what to do?

Indlæg af mh1 » 25.07.2016 15:14:06

Altså: vi er kørt over den dansk-tyske grænse fra Hamborg et par gange i en tyrkisk indregistreret bil, og hverken vi eller andre blev standset, skulle blot køre meeeget langsomt igennem, så det KAN lade sig gøre. Nu har min mand specialpas og krydser dermed ikke grænsen illegalt, men det kan betjentene jo ikke se udenpå bilen, derimod kan de godt se, at han er mørkere end de fleste leverpostejdanskere. Tager man derimod turen til fods, tror jeg risikoen for at blive kontrolleret er væsentligt større.
mh
Rådgiver for ÆUG

SarahM

Indlæg af SarahM » 25.07.2016 16:41:48

Jeg har tænkt mig at hente ham i bil fra Tyskland når han kommer dertil, det er en dansk bil og tager afsted med en veninde og vores børn så det ikke ser mistænkeligt ud, men når han så kommer hertil, skal vi så registrere ham nogle steder eller kan han få nogen form for papir???

closed1

Indlæg af closed1 » 25.07.2016 17:00:32

Hvis man tager til Danmark ulovligt ,er det eneste man kan få, det er en udvisning hvis man henvender sig til politiet.
Der er ikke andet at gøre en at tage chancen og se hvad der sker - god tur

SarahM

Indlæg af SarahM » 25.07.2016 17:07:59

Så det vil sige hvis han kommer hertil, kommer han til at opholde sig ulovligt resten af livet, er der ikke nogen form få hjælp han kan få?

Chr. R.

Indlæg af Chr. R. » 25.07.2016 19:08:54

fundiver199 skrev:Desværre ja da Danmark jo har indført grænsekontrol mod Tyskland. Men måske er det muligt at snige sig over grænsen til fods et eller andet sted i Sønderjylland uden for de sædvanlige grænsesteder? Jeg mener det helt alvorligt.
Uanset hvor forkert man finder den nuværende grænsekontrol, så må jeg tage kraftig afstand for, at sitet her direkte opfordre til den helt klare ulovlighed det er, at opfordre til, at man skal forsøge, at snige sig ulovligt ind i Danmark.

Problemet her bør løses på en anden - helt lovlig - måde, hvortil jeg desværre ikke har et løsningsforslag.

closed1

Indlæg af closed1 » 25.07.2016 21:18:11

CHR
Tag en tude kiks eller måske en hel palle fuld - Ambassaden kunne jo bare udstede det visum , så han kunne tage til DK ... Det er ikke en terror handling at krydse grænserne i Schengen , når man nu engang opholder sig lovligt i et andet Schengen land.

closed1

Indlæg af closed1 » 25.07.2016 21:20:12

SarahM

Når han først er her i DK. så har han opholdsret når i er sammen , så er han her ikke ulovlig.

closed1

Indlæg af closed1 » 25.07.2016 21:22:00

I skal så på statsforfatningen og bede om et eu opholdskort til ham

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.07.2016 05:24:07

Chr. R. skrev:Problemet her bør løses på en anden - helt lovlig - måde, hvortil jeg desværre ikke har et løsningsforslag.
Det HAR de jo allerede forsøgt at gøre. Men desværre følger den danske ambassade i Paris ikke reglerne. Så det er jo ambassaden i Paris, du må rette din kritik til.

Jeg ser bare praktisk på det og siger, at når myndighederne ikke selv følger reglerne - og reglerne i øvrigt ikke tjener noget fornuftigt formål - så kan man som borger heller ikke være moralsk forpligtet til at gøre det.

Og helt ærligt så gider jeg ikke bruge tid og energi på at skrive breve til den danske ambassade i Paris for at forsøge at overtale dem til at gøre deres arbejde og følge reglerne, hvis parret kan løse problemet på en anden og langt mere lavpraktisk måde.

Det er nemmere for parret, hvis de bare kører hertil i bil, og det er også nemmere for mig. Og endelig er det jo også nemmere for klovnerne på ambassaden i Paris, der dermed slipper for at tabe ansigt og indrømme deres fejl.

Der er 1.000-vis af par, der i denne situation er rejst over en indre grænse i Schengen uden gyldigt opholdskort eller visum, som de ifølge reglerne burde have. Det er helt normalt og sker hver eneste dag.

Der er f.eks. også mange af dem, der flytter fra Sverige til Danmark, der hverken har opholdskort eller visum, fordi Migrationsverket ikke overholder reglerne om, at de skal udstede opholdskort efter højest 6 måneder.

Det eneste usædvanlige i denne sag er, at han skal rejse hele vejen fra Frankrig, og at parret faktisk har FORSØGT at følge reglerne, hvilket ambassaden blot desværre ikke ønskede at medvirke til.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.07.2016 05:33:12

SarahM skrev:Jeg har tænkt mig at hente ham i bil fra Tyskland når han kommer dertil, det er en dansk bil og tager afsted med en veninde og vores børn så det ikke ser mistænkeligt ud
Hvis der kun udføres stikprøvekontrol af de biler, der krydser grænsen, så lyder det som en super god løsning. Jeg troede faktisk, det var en systematisk kontrol. Men det viser jo bare, at det er total sympolpolitik med den grænsekontrol. Modsat den svenske som faktisk kontrollerer alle.
SarahM skrev:men når han så kommer hertil, skal vi så registrere ham nogle steder eller kan han få nogen form for papir???
Ja så skal I selvfølgelig registrere ham på Statsforvaltningen ved, at han søger om et EU-opholdskort.

SarahM

Indlæg af SarahM » 26.07.2016 09:17:48

Tusind tak for hjælpen. Det er en stor hjælp :-)

SarahM

Indlæg af SarahM » 07.08.2016 18:44:23

Hej igen. Min mand ankom til Danmark i foregårs, han havde snakket med dem i Frankrig og spurgte hvilken miligheder han havde. De havde kigget på hans papir, og kunne se i systemet at han faktisk godt måtte opholde sig i Frankrig selvom hans opholdskort var udløbet . Han fik afvide at fordi han havde en anden form for opholdskort må han rejse til alle Schengen lande. Han fortalte han Gerne ville til Danmark fordi hans kone og datter opholdte sig der, hvor hun så siger til ham du må rejser ind i alle Schengen lande fordi du har det opholdskort der hedder CE hvilket betyder han ikke skal forlade Frankrig. Havde han ikke haft det kort med CE på skulle han forlade landet så snart han fik afslag på forlængelse. Han købte så sin billet, med bussen fordi det var det billigste og kørte så fra Frankrig til Danmark. Da de nåede til Tyskland kom der kontrol inde i bussen som skulle tjekke alle sammens papir de havde ligget på hans papir og der var ingenting der. Nu er han her sammen med os. Det er sjovt at vi har haft planlagt hvordan han skulle flygte hertil og ender med at kunne komme hertil normalt uden at søge om visum eller noget som helst??? Mit spørgsmål er så om vi skal tage til statsforvaltningen og registrere ham eller hvad vi skal gøre ?? Mvh :-)

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 07.08.2016 18:52:49

Ja, selvfølgelig skal I søge om opholdskort på Statsforvaltningen. Se beskrivelsen af proceduren under menupunktet "Rådgivning" øverst her på siden.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 08.08.2016 12:18:16

Tillykke med det - og så blev vi forresten vinket ind til siden her sidst vi kørte over den dansk-tyske grænse, og helst ikke skulle forsinkes, fordi vi havde en tid hos tandlæge ... Men hverken hjemmeværnsfolkene eller de rigtige politibetjente havde set et specialpas før, så de brugte uendelig lang tid på at få bekræftet, at med et sådant behøver man ikke visum. :roll:

Vi kom for sent til tandlæge, men heldigvis var ham der skulle til efter os min søns svigerfar, så det gjorde ikke så meget :wink:
mh
Rådgiver for ÆUG

SarahM

Indlæg af SarahM » 08.08.2016 20:19:49

Jeg var over og snakke med dem ved statsforvaltningen idag og de sagde vi skulle tage kontakt til udlændinge Styreelsen. Jeg har ringet ind til dem og de sagde han godt måtte opholde sig her så længe han ville, men ikke måtte arbejde før han fik godkendt sit familiesammenføring, så nu venter vi på svar fra dem så han kan begynde at arbejde.

Besvar