Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.
Redaktører: ZB, AUG Board
-
Simba
Nu har jeg undret lidt over dette emne.
Kan man som 19-årig (britisk statsborger, men er født og opvokset i Danmark) få sin kæreste fra udlandet til Danmark.
For vedkommende er jo britisk, og derfor ikke inbefattet i de danske love om samføring, idet vedkommende er EU-borger.

-
skaanebo
Man skal være gift eller have været samboende i mindst 18 måneder for at kunne gøre brug af EU-reglerne om familiesammenføring. Og for at være EU-borger skal man komme fra et andet EU-land (dvs. man skal have boet i et andet land og så flyttet til Danmark) og enten arbejde, studere, eller leve for egne midler i Danmark.
Ellers gælder de nationale danske regler også for en EU-borger, som bor i Danmark - de nationale regler gælder faktisk for enhver, som bor i Danmark
-
Simba
skaanebo skrev:Man skal være gift eller have været samboende i mindst 18 måneder for at kunne gøre brug af EU-reglerne om familiesammenføring. Og for at være EU-borger skal man komme fra et andet EU-land (dvs. man skal have boet i et andet land og så flyttet til Danmark) og enten arbejde, studere, eller leve for egne midler i Danmark.
Ellers gælder de nationale danske regler også for en EU-borger, som bor i Danmark - de nationale regler gælder faktisk for enhver, som bor i Danmark
Det vil sige, hvis han kommer til Danmark som studerende - kan han så godt bo her og skan jeg så godt gifte mig med ham?
eller hvis han anvender den første mulighed, om at bo i et andet EU-land. Hvor længe skal han bo der og arbejde før han kan bosætte sig i Danmark?