afslag på min kones ansøgning om familiesammenføring

Her kan du som journalist, studerende el.lign. søge efter medlemmer som vil deltage i undersøgelser, artikler, programmer m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
graenserellerej
Indlæg: 17
Tilmeldt: 07.05.2010 17:47:41

afslag på min kones ansøgning om familiesammenføring

Indlæg af graenserellerej » 16.12.2010 20:03:09

Den 13.12.2010 gav Ægtefællekontoret som hører under Udlændingeservice afslag på min kones ansøgning om familiesammenføring.
Da min kone er under 24 år og min stilling er på positivlisten søgte vi om dispensation fra 24-årsreglen. Vi fik afslag, da Udlændingeservice påstår at min stilling Systemudvikler med DISCO-08 klassifikationskoden 251 220 ikke er omfattet af positivlisten, som er en liste over efterspurgte stillinger i Danmark.
På Udlændingeservice hjemmeside kan man ellers finde en oversigt over uddannelser / stillinger, der er omfattet af positivlisten og som man klart og tydeligt kan se er Systemudvikler et af dem.
Går man ind på Danmarks Statistiks hjemmeside og kigger på oversigten over DISCO-08 koder
http://www.dst.dk/Vejviser/Portal/loen/ ... rsigt.aspx
kan man finde ovennævnte DISCO-08 kode som min arbejdsgiver har oplyst til Udlændingeservice. Den står under
2 - Arbejde, der forudsætter viden på højeste niveau inden for pågældende område
25 - Arbejde inden for informations- og kommunikationsteknologi
251 - Udvikling og analyse af software og applikationer
251 220 - Rådgivning og programmering inden for softwareudvikling
Denne liste gælder dog først fra den 1.1.2011. Udlændingeservice bruger en gammel arbejdsfunktionsklassifikation: DISCO-88/DISCOLØN. Man kan finde den gamle version ved at gå ind på
http://www.dst.dk/HomeDK/Vejviser/Porta ... DISCO.aspx
og klikke ind på DISCOLØN. Ifølge den har jeg stillingsklassifikations 2131 (ifølge den gamle version på nettet).
Den 25.11.2010 modtog jeg en e-mail fra en Cecilie Dickmeiss fra Ægtefællekontoret, hvor hun beder mig indsende dokumentation fra min arbejdsgiver for mit arbejdes stillingsklassifikationskode, den såkaldte DISCO- 08 kode. Dickmeiss forespørger altså på DISCO koden ifølge den nye liste, DISCO-08. Men når Udlændingeservice skal træffe deres afgørelse bruger de den gamle liste DISCO-88 eller DISCOLØN liste.
Jeg synes at jeg har fået afslag på et meget tyndt grundlag, da jeg har givet Ægtefællekontoret den information de bad om og da der jo er tale om den samme stilling, uanset hvilket system man klassificerer den efter. Min kone og jeg føler os uretfærdigt behandlet, og det virker som Udlændingeservice har tilsidesat alt sund fornuft ved behandlingen af min sag.

graenserellerej
Indlæg: 17
Tilmeldt: 07.05.2010 17:47:41

Re: afslag på min kones ansøgning om familiesammenføring

Indlæg af graenserellerej » 17.12.2010 15:59:12

Her følger en opdatering på sagen. I dag ringede ind til Udlændingeservice og gjorde dem opmærksom på at US ikke har truffet den korrekte afgørelse, idet de har anmodet om DISCO-kode 08 og truffet afgørelse efter DISCO-kode 88. Vi aftalt at de kontaktede mig, når oplysningerne er kontrolleret i arbejdsmarkedskontoret. Senere på dagen blev jeg ringet op af US. US havde kontaktet Arbejdsmarkedskontoret. Det blev her oplyst, at der ikke er forskel på de to betegnelser (DISCO 08 og DISCO 88). Da US spurgte Arbejdsmarkedskontoret om det konkrete DISCO nummer (251 220 - systemudvikler), der har været grundlag for afgørelsen, og som er oplyst af min arbejdsgiver og indsendt af mig – oplyste (ifølge US) Arbejdsmarkedskontoret, at dette nummer ikke er omfattet af positivlisten.
Det virker som US fralægger sig alt ansvar og skubber skylden over på Arbejdsmarkedskontoret. Jeg blev henvist til at klage over afgørelsen til Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration og her fremføre mine synspunkter, idet Udlændingeservice må henholde sig til oplysninger givet af det kontor, der sædvanligvis behandler sager om job omfattet af positivlisten. Jeg modtog et notat fra US, hvor de oplyser at sagens akter sendes til ministeriet.
Dette giver anledning til flere spørgsmål. Bruger Arbejdsmarkedskontoret en anden opdateret positivliste eller bruger de stadig positivliste baseret på de forældede DISCO-88 koder?
Jeg har skrevet Arbejdsmarkedsstyrelsen og bedt om en forklaring fra dem.

Besvar