Rystende historie. Hjælp os med at brede dette vanvid ud til

Her kan du som journalist, studerende el.lign. søge efter medlemmer som vil deltage i undersøgelser, artikler, programmer m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Ejnar Riis Hansen

Rystende historie. Hjælp os med at brede dette vanvid ud til

Indlæg af Ejnar Riis Hansen » 07.07.2010 21:24:45

hejsa!

Hjælp os med at brede dette vanvid ud til så mange som muligt.

Alt kan ses på denne Face Book Gruppe side: http://www.facebook.com/?sk=2361831622# ... 3813227095

Med venlig hilsen

Ejnar Riis hansen &
Ieda Maria Da Silva

ejnarriis@gmail.com

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Rystende historie. Hjælp os med at brede dette vanvid ud til

Indlæg af mh1 » 08.07.2010 12:50:07

I har været ualmindeligt uheldige med at rende ind i nogle skrankepaver, der fuldstændig og aldeles har misforstået hensigten med reglen om 'lovligt ophold'. Hensigten med den var at forhindre, at DK blev magnet for diverse former for svindel med pro-forma ægteskaber (fx med asylansøgere). Selv for asylansøgerne blev reglen dog blødt op, bl.a. fordi nogle godt nok ikke får asyl, men heller ikke kan sendes hjem, og det er i strid med diverse konventioner at forhindre folk i at legalisere deres personforhold på ubestemt tid.

Det er jo soleklart, at i ikke har til hensigt at begå noget ulovligt, tvært i mod! Men her har i altså mødt nogle personer, der sætter bogstav før sund fornuft. Jeg synes, det er ualmindelig synd for jer at jeres fælles liv skal begynde med sådan noget rod, men håber for jer at det ender godt.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 08.07.2010 15:24:55

Jeg er enig med mh i, at der er tale om en fuldstændig tosset sagsbehandling, hvor sagsbehandler helt har undladt at skele til, hvad der er lovgivers hensigt med lovgivningen.

Se i øvrigt det svar, som jeg har skrevet til jeres identiske indlæg i forum "ægteskab".

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 08.07.2010 16:24:51

Jeg har lige læst sagen på facebook-henvisningen.

Der hvor jeg ser konflikten, er at Fredericia Kommune går ind og vurdere, hvorvidt kvinden i forholdet er lovligt i Danmark eller ej. Det er IKKE en opgave for kommunen!!!! Det er alene Udlændingeservice, der bestemmer det udfra den lovgivning, der gælder.

Det virker jo også paradoksalt, at udlændinge kan få processuel ophold af én myndighed (udlændingemyndighederne), mens en anden (kommunen) siger, at lige netop den type ophold er "ulovlig". Hvilken kompetence har kommunen til at komme med den konklusion? Kommunene er og bliver ikke myndighed på udlændingeområdet, og de bør efter min mening sættes eftertrykkeligt på plads på dette grundlag.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 08.07.2010 16:32:02

Misæren bunder nok i, at man - som mh skriver - gerne vil forhindre asylansøgere i at indgå proformaægteskaber i Danmark, som de efterfølgende kan bruge til at søge om opholdstilladelse. Og da en asylansøger jo har processuelt ophold, medens ansøgningen behandles, så kan man faktisk som hovedregel ikke blive gift i Danmark, hvis man alene har et processuelt ophold.

Men der er mig bekendt muligheder i lovgivningen for at fravige dette princip efter et konkret skøn, og det er den mulighed, som man må undre sig over, at kommunen ikke har fundet anledning til at anvende her.

supawizz
Geografisk sted: Denmark

Re: Rystende historie. Hjælp os med at brede dette vanvid ud

Indlæg af supawizz » 19.11.2010 11:32:27

Hej alle

Min oplevelse er klart at:

Myndighederne kan ikke følge med i de mange ændringer af regler, så de kender dem ikke uanset at det er deres daglige arbejde at sagsbehandle udfra dem. det gælder både kommuner, udlændingeservice og ambassader.

Der er interne aftaler om fortolkning af reglerne på den mest negative måde det kan gøres på. der er masser af muligheder i lovgivningen, som bliver kvalt i sagsbehandlingen og giver frygtelige konsekvenser for familierne.

Der er fastsatte interne sagsbehandlingtider, der ikke beror på den tid det tager, men udelukkende på at chikanere og umuliggøre livet for familiesammenførte. Ventetid er en straf man administrativt idømmes, som ikke kan ankes.

jeg har gemt en del mails mv. fra mine oplevelser, tænkte på at skrive en bog en gang. det er som processen af Kafka at møde det danske antiudlændingesystem.

Så det er jo hver dag at dette sker og det er forfærdeligt at ikke alle sager er heldige at blive behandlet af pressen og derefter pludselig få en positiv udgang.

vh
lene ofomata
Wizz

Besvar