Skilsmisse i Kina

Her kan du som journalist, studerende el.lign. søge efter medlemmer som vil deltage i undersøgelser, artikler, programmer m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Kinamanden
Indlæg: 6
Tilmeldt: 20.02.2012 16:03:12

Skilsmisse i Kina

Indlæg af Kinamanden » 21.04.2016 14:34:03

Jeg har været gift i 5 år med en kinesisk kvinde og vi har et datter på 4,5 år.
vores datter er dansk statsborger og bor nu i Kina med min kone. Jeg rejser frem og tilbage for at se min datter og aftalen har hele tiden været at vores datter skulle til Danmark og gå i skole. Nu begynder min kone at trække i land og jeg kan forstå på hende at jeg bare er en økonomisk forsørger for hende. Jeg har meget svært ved at gøre noget som helst hernede i Kina, fordi jeg ikke snakker Kinesisk! Jeg har indtil videre formået at sende 5000 kroner hver måned og selv kunne rejse frem og tilbage engang imellem +7500 hvert halve år til børnehaven. Men nu hvor hun 'måske' ikke vil slippe vores datter fordi at hun er oppe i årene og ikke kan vænne sig til Danmark og at hun syntes at der er meget galt med mig og kan bare ikke argumentere for hvad der specifikt er så galt!
Vores datter snakker flydende Kinesisk, godt Engelsk og jeg gør alt hvad jeg kan for at få lært hende det Danske sprog.
Jeg tænker desværre at den eneste vej der er tilbage, er at få skilsmisse og sende hende mindst penge som muligt. Hun vil ikke samarbejde om at vores datter også skal have det Danske sprog og kultur, inden at hun vokser sig større! (Som var aftalen fra starten)
Ved i hvad chancer jeg har for at vinde en eventuelt skilsmissesag hvor jeg vil søge om fuld forældremyndighed?
Min kone har fortalt mig at hun kan ændre vores datters statsborgerskab uden min underskrift, kan det virkelig være sandt?

PS. Dette er en meget svær situation og håber inderligt at i kan hjælpe mig!


På forhånd mange tak
Mvh. Kinamanden

Delodia
Indlæg: 16
Tilmeldt: 05.01.2013 21:44:37

Re: Skilsmisse i Kina

Indlæg af Delodia » 28.06.2016 14:09:02

Som barn af en kinesisk mor og dansk far, var reglerne dengang at barnet som udgangspunkt altid fik faderens nationalitet, uagtet at barnet var født i Kina af en kinesisk mor. Så da mine forældre samtidig ikke fik registeret mig overfor de danske myndigheder, var jeg faktisk "statsløs" indtil jeg blev 7 år, og de besluttede sig at flytte til Danmark. Om dette har ændret sig nu, ved jeg ikke, hvis ikke tror jeg at det bliver ualmindeligt svært at ændre på hendes nationalitet uden dit samtykke.

Mht. sprog og kultur, kan jeg sige at jeg først kom til Danmark som 7 årig uden at kunne et ord på dansk (mine forældre talte af praktisk årsager engelsk). Idag formulere jeg mig ganske glimrende på dansk både i skrift og tale, samtidig har jeg bibevaret et par kinesiske dialekter, så selvom det er ringe trøst, så du har nogle år at køre på endnu :wink:

Inden du så beslutter dig at flytte hende til Danmark, med eller uden sin mor, vil jeg bede dig nøje overveje hvad det kan have af konsekvenser for hende at blive rykket op med rod fra en kultur der er helt anderledes end den danske. Hun har sandsynligvis et liv hvor bedsteforældre, tanter og onkler m.m. er en stor del af hendes hverdag. Så at komme til Danmark uden mor, og være i institution med børn, hvis sprog hun ikke forstår, kan være en voldsom omvæltning. Tro mig, jeg har mærket det på egen krop selv, og det med et par forældre der var enige om tingene og har elsket hinanden ubetinget.

Besvar