Kære Ægteskab uden Grænser
Vi mangler stadig et ægtepar, som vil stille op sammen med jeres formand fredag den 22. maj, enten i København eller Malmø!
Det drejer sig om Europa-Parlamentsvalget, hvor vores spidskandidat Sofie Carsten Nielsen i sin valgkamp vil bringe fokus på, at det ikke kan være rigtigt, at man ikke kan bo i Danmark med sin ægtefælle. Altså det samme som Ægteskab uden Grænser mener. I valgkampen 2007 lavede vi et samarbejde, hvor Margrethe Vestager var ovre og besøge jer i Malmø, hvor der var tv med.
Denne gang vil vi gerne besøge nogle par, enten i Malmø eller i Danmark som en del af Sofie Carsten Nielsens kampagne. Hun vil snakke med jer om de udfordringer I har, og der er en mulighed for, at der kommer medier med. Vi udsender i hvert fald en pressemeddelelse om det, og gør omverdenen opmærksom på det problem, som Ægteskab uden grænser kæmper med.
Derfor vil vi høre, om vi kan lave en aftale fredag den 22. maj, hvor Sofie besøger et par i Malmø, som har eller har haft regeringens politik helt inde på livet? Det ville være et besøg af en times varighed, cirka. Og det skulle være i tidsrummet 10.00-14.00? Der må meget gerne være mere end et par til stede, det ville faktisk være endnu bedre...
Vi en eller anden hjælpe mig med det? HASTER! Det er som sagt en del af vores valgkampagne, som har et meget stramt program med meget medieomtale, så derfor skal det hurtigt aftales på plads.
I kan ringe til mig anytime.
Bedste hilsner
Anna Rørbæk
Pressemedarbejder | RADIKALE VENSTRE
Christiansborg | 1240 København K
T/M 3337 4764 | SMS 6162 4149
Radikale Venstre søger ægtepar til Europarlamentsvalgkampen!
-
Radikale Venstre
Jeg ville skam godt have været med, men da jeg siden 19 marts venter på visa til min mand så han kan besøge mig i Danmark ja så bliver det nok lidt svært. Behandlingstiden er nu så lang at det nok er efterår inden han evt får lov at besøge sin kone i Danmark. Han er fra Nigeria..
Jeg er en af dem som sandsynligvis må udvandre til Sverige og forlade min velfungerende private tandlæge praksis for en periode, da vi simpelhen ikke tør gøre brug af de nationale regler med deres uendelige behandlingstider, da jeg har særbørn og der er 9 års alderforskel imellem os. Jeg håber virkelig at i kan prøve at vise at den nuværende lovgiving også rammer "pæne" danske skatteborgere som desværre elsker en ægtefælle et forkert nationalitet.
Jeg er en af dem som sandsynligvis må udvandre til Sverige og forlade min velfungerende private tandlæge praksis for en periode, da vi simpelhen ikke tør gøre brug af de nationale regler med deres uendelige behandlingstider, da jeg har særbørn og der er 9 års alderforskel imellem os. Jeg håber virkelig at i kan prøve at vise at den nuværende lovgiving også rammer "pæne" danske skatteborgere som desværre elsker en ægtefælle et forkert nationalitet.
-
Kim P. Nyberg
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
Problemet er i grunden ikke, at man ikke kan bo i Danmark med sin udenlandske ægtefælle. Det kan nemlig godt lade sig gøre. Udfordringen er mere visse politiske partiers vilde overdrivelser om, at hvis vi blot åbner den berømte kattelem en milimeter, rejser hele verdens befolkning her til landet. Og hvad disse skræmmescenarier afføder af restriktioner. I den optik, er modstanden hårdest overfor tilknytningskravet og 24 års reglen.
Personligt har jeg ikke været i konflikt med et eneste af de opsatte krav i forbindelse med at min hustru kom her til landet og fik opholdstilladelse (OT) efter de danske nationale regler. Så jeg kunne da godt være egoisten, der trækker på skulderen og siger "Og?". Men jeg har herinde på forum set mange eksempler efterhånden, hvor folk kommer i konflikt med særligt tilknytningskravet og 24 års reglen. Disse er så nødt til enten at vente til de "er gamle nok" eller er tvunget til at bruge EU-reglerne.
At den danske praksis om EU-reglerne er ændret, så de faktisk nu følger alle regulativer, fik vi syn for sagen for, da Udlændingeservice (US) holdt informationsmøde i Herning i starten af sidste måned. Referat fra mødet er lagt ud her i forum:
viewtopic.php?t=2876
For nylig var der en avisartikel, der fortalte at integrationsministeren afblæser de overdrevne effekter af hvad der vil ske, når Danmark retter sig efter EU-juraen. I forhold til året før, var der en stor procentvis stigning i antallet af ansøgninger efter EU-retten i 2008, hvoraf omkring 50 fik afslag. Der kan selvfølgelig være flere faktorer, der gør, at et forholdsvis stort antal får afslag, herunder at ansøgerne ikke undersøger regelsættene grundigt inden de søger. Ligesom de kan ryge ind i en sagsbehandler i US, der burde deltage i "Gnavne gamle mænd"-filmene. Og at ambassader og konsulater rundt om i verden giver forkerte afgørelser.
Der er derfor flere steder, hvor man kan sætte fingeren på:
* Hvis US giver forkert afgørelse på en ansøgning
* Hvis Statsforvaltningen giver forkert afgørelse på en ansøgning
* Hvis en ambassade/konsulat giver forkert afgørelse på en ansøgning
* Hvis ansøgningspakkerne er udfyldt forkert/mangelfuldt
* Hvis ansøgerne ikke får medsendt dokumentation for forholdet
* Hvis man ikke kan hitte rede i forståelsen af tilknytningskravet i de nationale kriterier
* Hvis man sammenblander EU-regler og nationale regler om FS
* Hvis lovgivningen gør familiesammenføring totalt umuligt
Læser man pressen (og også en del indlæg herinde), er US den store syndebuk. Hertil må man blot sige, at US administrerer som de får besked på af hhv. Folketinget og EU. Man glemmer at kigge på lovgiverne, man glemmer at kigge på, om folk har sat sig ordentligt ind i tingene inden de søger, og man glemmer at undersøge omfanget af fejl på repræsentationer ude omkring i verden. At kaste al sin harme på US, vil efter mine begreber være både forsimplet og ren vildledning. Det vil også være forsimplet, hvis man alene kaster sine kvababelser ud over lovgiverne. For det handler lige så meget om, om folk har sat sig grundigt nok ind i tingene inden de søger. På dette område er der et stort informationsarbejde, der skal gøres, og det bliver nok også en lidt for stor mundfuld til en valgkamp, hvor det traditionen tro kører mest på overskrifter og slogans, og mindre på konkret oplysning. Dette uanset om vi taler lokalvalg, parlamentsvalg eller EU-valgkamp.
Personligt har jeg ikke været i konflikt med et eneste af de opsatte krav i forbindelse med at min hustru kom her til landet og fik opholdstilladelse (OT) efter de danske nationale regler. Så jeg kunne da godt være egoisten, der trækker på skulderen og siger "Og?". Men jeg har herinde på forum set mange eksempler efterhånden, hvor folk kommer i konflikt med særligt tilknytningskravet og 24 års reglen. Disse er så nødt til enten at vente til de "er gamle nok" eller er tvunget til at bruge EU-reglerne.
At den danske praksis om EU-reglerne er ændret, så de faktisk nu følger alle regulativer, fik vi syn for sagen for, da Udlændingeservice (US) holdt informationsmøde i Herning i starten af sidste måned. Referat fra mødet er lagt ud her i forum:
viewtopic.php?t=2876
For nylig var der en avisartikel, der fortalte at integrationsministeren afblæser de overdrevne effekter af hvad der vil ske, når Danmark retter sig efter EU-juraen. I forhold til året før, var der en stor procentvis stigning i antallet af ansøgninger efter EU-retten i 2008, hvoraf omkring 50 fik afslag. Der kan selvfølgelig være flere faktorer, der gør, at et forholdsvis stort antal får afslag, herunder at ansøgerne ikke undersøger regelsættene grundigt inden de søger. Ligesom de kan ryge ind i en sagsbehandler i US, der burde deltage i "Gnavne gamle mænd"-filmene. Og at ambassader og konsulater rundt om i verden giver forkerte afgørelser.
Der er derfor flere steder, hvor man kan sætte fingeren på:
* Hvis US giver forkert afgørelse på en ansøgning
* Hvis Statsforvaltningen giver forkert afgørelse på en ansøgning
* Hvis en ambassade/konsulat giver forkert afgørelse på en ansøgning
* Hvis ansøgningspakkerne er udfyldt forkert/mangelfuldt
* Hvis ansøgerne ikke får medsendt dokumentation for forholdet
* Hvis man ikke kan hitte rede i forståelsen af tilknytningskravet i de nationale kriterier
* Hvis man sammenblander EU-regler og nationale regler om FS
* Hvis lovgivningen gør familiesammenføring totalt umuligt
Læser man pressen (og også en del indlæg herinde), er US den store syndebuk. Hertil må man blot sige, at US administrerer som de får besked på af hhv. Folketinget og EU. Man glemmer at kigge på lovgiverne, man glemmer at kigge på, om folk har sat sig ordentligt ind i tingene inden de søger, og man glemmer at undersøge omfanget af fejl på repræsentationer ude omkring i verden. At kaste al sin harme på US, vil efter mine begreber være både forsimplet og ren vildledning. Det vil også være forsimplet, hvis man alene kaster sine kvababelser ud over lovgiverne. For det handler lige så meget om, om folk har sat sig grundigt nok ind i tingene inden de søger. På dette område er der et stort informationsarbejde, der skal gøres, og det bliver nok også en lidt for stor mundfuld til en valgkamp, hvor det traditionen tro kører mest på overskrifter og slogans, og mindre på konkret oplysning. Dette uanset om vi taler lokalvalg, parlamentsvalg eller EU-valgkamp.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser
Kan ikke være mere enig, men stor aldersforskel (mer end 8 år) og særbørn kan gøre tingene meget komplicerede og så er Sverige jo løsningen, hvis man gerne vil i bunke med let hurtigere sagsbehandling.
US personale har jeg kun oplevet som venlige og imødekommende bare vanskelige regler de har at arbejde med.
Jag har været inde på linket refereret til, men finder ikke noget referat fra mødet i Herning
US personale har jeg kun oplevet som venlige og imødekommende bare vanskelige regler de har at arbejde med.
Jag har været inde på linket refereret til, men finder ikke noget referat fra mødet i Herning
-
Kim P. Nyberg
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt: